סכסוך עבודה בארקיע על רקע הורדת גיל פרישת הטייסים

עובדי ארקיע מוחים על הורדת גיל הפרישה ועל המבוי הסתום במשא ומתן להסדרת תנאי העסקתם של טייסים שהגיעו לגיל 65

סאגת הורדת גיל פרישת הטייסים נמשכת: אחרי שאיגוד הטייסים הישראלי עתר באחרונה לבית המשפט בדרישה למנוע את הכוונה להוריד את גיל הפרישה מ-67 ל-65, הוועדה לתיאום וביצוע של ההסתדרות אישרה היום (ה') סכסוך עבודה בארקיע שעובדיה מוחים אף הם על הורדת גיל הפרישה ועל המבוי הסתום במשא ומתן להסדרת תנאי העסקתם של טייסים שהגיעו לגיל 65.

הטייסים, שאינם מוכנים שיקרקעו אותם לפני גיל 67, שהוא גיל הפרישה הרשמי בישראל, מוחים על החלטת רשות התעופה האזרחית (רת"א) לאמץ את הוראת הארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית, ICAO, שישראל חברה בו, המגבילה את גיל הטיסה המרבי ל-65 ונכנסה הבוקר לתוקף. לטענת הטייסים, ההוראה אינה מתאימה לתעופה הישראלית ולגיל הפרישה בארץ, והחלטת רת"א פוגעת בהם באופן בלתי מידתי ובלתי חוקי.

כבר לפני כחודשיים הודיע מנהל רת"א היוצא, גיורא רום, למנהלי חברות התעופה אל-על, ארקיע, ישראייר וק.א.ל (קווי אוויר למטענים) ולאיגוד הטייסים, כי מהחודש טייסים מעל גיל 65 לא יוכלו עוד לטוס בחברות תעופה מסחריות. המשמעות היא שעשרות טייסים מעל גיל 65, שפעילים כיום, ייאלצו להפסיק מהיום לעבוד.

"כתוצאה מהחלטת רת"א ומצעדים חד-צדדיים שמקדמת הנהלת ארקיע, טייסים ותיקים עלולים למצוא עצמם ללא מקור פרנסה בטרם הגיעם לגיל פנסיה שעומד במדינת ישראל על גיל 67", נמסר מההסתדרות.

מדוברות ארקיע נמסר בתגובה כי החלטת המדינה היא גזירה שלא ניתן לעמוד בה. "ארקיע קוראת למדינה להחריג את סקטור הטייסים מתקנות גיל הפרישה כפי שעשתה בסקטורים אחרים. עד אז ארקיע קוראת למדינה לאפשר לטייסים להמשיך ולטוס בקווים הפנים ארציים ובכך לפתור לפחות חלקית את הבעיה".

טייסי ארקיע לא לבד במחאה. בסוף חודש אוקטובר פרסמנו כאן לראשונה כי יותר מ-300 טייסים באל-על חתמו על עצומה הקוראת לחבריהם המכהנים בתפקידים בכירים (מפקחי אגפים) להתפטר, במחאה על הכוונה להוריד את גיל הפרישה מ-67 ל-65.

ערן גל, טייס ויוזם המחאה באל-על, שכותרתה "מחאת הוותיקים - קריאה להתפטרות מפקחי האגף", כתב בעצומה ששלח לעמיתיו: "עוד 3 שבועות זה מגיע והנהלת החברה מגלגלת עיניים בתמימות הגובלת ברשעות, מבלי לגלות ולו מעט סימפטיה כלפי קבוצה גדולה של בכירי טייסיה, ששירתו את החברה בנאמנות במשך עשרות שנים. כאילו אין זה מעניינה של ההנהלה שעוד פחות מחודש חבורת טייסים ותיקים תמצא עצמה מול שוקת שבורה ויבשה, ללא תעסוקה, ללא פרנסה וללא זכויות פנסיוניות. חלקו או כולו של ציבור זה ימצא עצמו מתדפק על אשנבי הביטוח הלאומי בבקשה לקבל דמי אבטלה. איזו חרפה, איזו בושה. מי האמין שלתהום הזו אנחנו נופלים ללא מעצורים וללא מצנחים. ציבור המפקחים באגף אינו מופקד על סוגיות מקצועיות בלבד, הוא גם חלק משמעותי משדרת הניהול. על מנת שלא ידבק בציבור זה שמה הנורא של ההנהלה ביחסה לבכירי טייסיה, אני קורא לו להודיע לאלתר על הפסקת עבודתו כמפקחים וחזרתו לקו".

מאל-על נמסר בתגובה לדבריו של גל: "אנו מצרים על תוכן הדברים וסגנונם. לפי הנחיית הרגולציה הבינלאומית טייסים לא יוכלו לטוס מעבר לגיל 65. אנו פועלים בימים אלה למציאת פתרון לנושא בדיאלוג".

מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, הגיב אף הוא הערב לכניסה לתוקף של גיל הפרישה המופחת לטייסים: "אנו משוכנעים שהנושא יסודר בהסכם של פשרה בו יהיו מעורבים רת"א והמדינה, הטייסים וחברות התעופה. לפיכך, בחרה ישראייר בדרך של פשרה זמנית במסגרתה תעסיק את הטייסים המקורקעים במגוון פרויקטים בתחום הרישוי והבטיחות".

ואילו מאיגוד הטייסים נמסר הערב: "נמשיך להיאבק בכל הכלים העומדים בידינו כאשר מבחינתנו לא מדובר בסוף פסוק. עורכי הדין של האיגוד, עו"ד רנטאו יאראק ורון גנט, עתרו לבית המשפט המחוזי בדרישה לחייב את המדינה למצוא פתרון מידי לבעיה ובמקביל אנו נפעל בכל פורום ישראלי ובינלאומי לשנות את הגזירה. לא ייתכן שאותה מדינה שמוציאה אנשים לפנסיה בגיל 67, לא תנקוף אצבע ובפועל תגרום לעשרות טייסים שעליהם נשענת התעופה המסחרית בישראל, להפסיק לעבוד שנתיים לפני גיל הפנסיה".

עוד אומרים באיגוד כי המשמעות המידית של הורדת גיל הפרישה היא לא רק אבטלה בקרב אותם טייסים אלא במקביל גם פגיעה בלוח הטיסות בשל מחסור בצוות אוויר.