לשחרר את אתי אלון

למה אתי אלון קיבלה עונש חמור יותר מכל שאר גנבי הבנקים?

מנחם (מיקי) פרידמן, מנכ"ל בנק לאומי בריטניה ומנהל סניף תל-אביב, גנב מבנק לאומי עבור אחרים. בית המשפט גזר עליו אתמול (ג') עונש מאסר של 8 שנים.

דני דנקנר, לשעבר יו"ר בנק הפועלים, הודה כי קיבל דבר בתחבולה, הפר אמונים בעבודתו בבנק ופגע בו. בסוף 2013 גזר עליו בית המשפט שנת מאסר אחת. ב-2014 הוא הורשע גם במתן שוחד והלבנת הון בפרשת הולילנד, ונידון ל-3 שנות מאסר.

בקיץ 1985 קרס בנק צפון אמריקה, פשט רגל בגלל מעילה, זיוף ומעשי מירמה בכספי המפקידים, מעשי ידיהם של מנהלים בראשות בעלי השליטה יהושע הלפרין ומשה שטרן, שהודו ונמצאו אשמים במירמה, זיוף והפרת אמונים.

שטרן, שמעל ב-16 מיליון שקל (דאז) מכספי הבנק, ברח, נלכד וחתם על עסקת טיעון, במסגרתה נגזרו עליו 7 שנות מאסר. על הלפרין נגזרו 7 שנים בפנים. מנהלת הבנק, הדסה מונסה, קיבלה 5 שנות מאסר - אחרי שהייתה עדת המדינה נגד מי שעמדו מעליה.

ב-1993, במסגרת ההליך האזרחי בפרשה, קבע המחוזי בירושלים כי הדירקטורים של הבנק לא עמדו בסטנדרט ההתנהגות הנדרש, התרשלו במילוי תפקידם, פעלו בחוסר מעש ויצרו אווירה של הפקרות בבנק, אשר איפשרה למנהלים למעול בכספי הבנק. הדירקטורים נדרשו לפצות את הבנק על הנזקים שגרמו בהתרשלותם - אך כונס הנכסים גבה רק חלק מהסכומים.

ב-1983 התמוטטו ארבעת הבנקים הגדולים, לאומי, פועלים, דיסקונט ומזרחי. פשיטת-רגל בפועל שגררה את הלאמת הבנקים ועלתה לציבור בסביבות 20 מיליארד שקל - בגין התנהלות פלילית של המנהלים ורואי החשבון בבנקים. ועדת חקירה ממלכתית הוקמה. שנים אחרי, ורק אחרי לחץ ציבורי שהכניע את היועץ המשפטי לממשלה דאז, הוגשו כתבי אישום.

ב-1990 הועמדו לדין הבנקאים ורואי החשבון של הבנקים, ונמצאו אשמים. העליון דחה את מרבית הערעורים, אבל כל עונשי המאסר בוטלו - נותרו רק הקנסות הכספיים. כך או אחרת, את רובם שילם הבנק או הביטוח.

שנים קודם לכן, ב-1974, התמוטט בנק ארץ ישראל בריטניה, אחרי שמנהל הבנק יהושוע בן-ציון מעל בסכום של 40 מיליון דולר (דאז). הוא נידון ל-12 שנות מאסר, ריצה 3 שנים בקושי וזכה לחנינה מהנשיא.

ואז הגיעה אתי אלון, לבית מקסימוב, שגנבה את הבנק למסחר. היא הייתה אז בת שלושים ומשהו, אם לשני ילדים, שהתחילה לעבוד כפקידה זוטרה בבנק הזעיר ונסקה לתפקיד סגנית מנהלת מחלקת השקעות. היא גנבה עד שהתייצבה עם עורך דינה במשטרה והתוודתה.

ביולי 2003 גזר עליה בית המשפט 17 שנות מאסר. הזעקה שזעקה אלון, לפני שהתעלפה, עם הישמע גזר הדין של השופטת עדנה קפלן-הגלר, עדיין מהדהדת בקירות המחוזי בתל-אביב.

אלון הבינה כבר אז למה. 17 שנים, על גניבה ומעילה של סכום-עתק של 271 מיליון שקל, בלחץ בלתי אנושי של אחיה עופר ואביה אביגדור מקסימוב וראשי אירגוני פשע ושוק אפור שאיימו על המשפחה.

"אתי הינה קורבן נסיבות חייה, לא עבריינית במבנה אישיותה", כתבה פסיכולוגית שמינה בית המשפט. "להפך - היא קונפורמית, צייתנית ושומרת חוק. אחיה ואביה ממשיכים להיות דומיננטיים בעולמה הפנימי".

אבל השופטת, ששלחה גם את אביה ואחיה לבית הסוהר, עטפה את גזר הדין במשפטים קליטים כמו "השלישית הלא קדושה" (על האב, הבן והבת) ו"תרנגולת פלאית-פלילית רבת-תושייה המטילה ביצי זהב" (על הנאשמת אלון).

ואלון, בסופו של דבר, הפכה להיות האחראית היחידה והבלעדית על התמוטטות הבנק למסחר. רק היא.

ראשי הבנק למסחר, שמיל ובר ומשה לייבוביץ', קיבלו קנס כספי שחלקו הגיע מחברת הביטוח. בקשה לתביעה ייצוגית נגד רואי החשבון קסלמן וקסלמן נדחתה, לאחר שבית המשפט קבע כי "לא הוכח כי הבנק קרס עקב התרשלותם". תיק החקירה נגד 3 דירקטורים נסגר לפני כ-4 שנים "מחוסר ראיות". ואתי אלון עוד יושבת עמוק-עמוק בנווה-תרצה, למרות שאין עוררין על היותה אסירה המתנהלת למופת.

ב-2013, כשהגיע זמנה של הבקשה לשחרור מוקדם, אלון קיבלה סירוב מוועדת השחרורים של שירות בתי הסוהר בראשות השופט שלמה שוהם, "בשל חשש לפגיעה באמון הציבור...". היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, הודיע בחוות-דעת לבית המשפט, בעתירה שהגישה אלון נגד ועדת השחרורים, כי גם אחרי 11 שנים בפנים, הוא יתנגד לשחרור מוקדם. לעמדתו, היא "לא הביעה חרטה כנה ואמיתית", וזאת משום שלא החלה לשלם קנס של 5 מיליון שקל שגזר עליה בית המשפט.

אבל מהיכן תביא אלון 5 מיליון שקל? כל הכסף מהבנק למסחר הלך לאירגוני פשיעה, וזה כבר הוכח בבית המשפט, היא אסירה, אביה שישב בכלא שוחרר ונפטר, אמה חולה במחלה קשה, בעלה דאז התגרש ממנה, נישא וילד ילדים, שני בניה עדיין צעירים, אחד סיים צבא.

אז למה אתי אלון מקבלת הרבה-הרבה-הרבה יותר מגנבי בנקים אחרים? אולי בגלל שהיא אישה, אולי בגלל שהגיעה לבית המשפט עם שיער תלתלים פרוע-משהו, צבוע בבלונד-קש ושורשים שחורים, אולי בגלל המוצא, אולי גם כי איננה חלק מ"המילייה" העסקי המוכר והמקובל.

בכל מקרה, הגיע הזמן. אלון כלואה בנווה-תרצה ויוצאת מדי פעם לטפל באמה ולראות את ילדיה. מנחם פרידמן, שעלה וטיפס בסולם הדרגות וטופח על-ידי מנהלי הבנק הגדול במדינה, גנב ויישב כמה שנים בודדות.

גם אתי אלון גנבה בנק - והיא כבר יושבת הרבה יותר מכל האחרים כולם. הגיע הזמן לשחרר אותה.