"הגז של יצחק תשובה שייך לכל אזרחי המדינה"

בשבוע הבא מתכנן ח"כ אבישי ברוורמן להציג לוועדת השרים לחקיקה הצעת חוק להגבלת מחיר הגז שגובה המונופול של שותפות תמר ■ כיום, הוא טוען, המחיר יותר מכפול מהמחיר ההוגן, והגבלתו יכולה להציל את התעשייה הישראלית

ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן, יו"ר ועדת הכלכלה בכנסת, לא מצליח להבין איך מה שנראה לו עניין כל-כך ברור, פשוט ומובן, לא מטופל. מדובר בהורדת מחירי הגז הנרכש משותפות תמר (חברות בשליטתו של יצחק תשובה, נובל אנרג'י, ישראמקו ודור גז) שהוכרזה כמונופול, מהלך שיכול לדחוף את התעשייה, להגדיל את התעסוקה, וגם להפחית את מחיר החשמל לצרכן. "זה הרבה יותר פשוט מהמילקי, שעליו צועקים בוקר וערב. איך הם לא רואים את זה?".

בשבוע הבא, אם התהפוכות הפוליטיות לא יטרפו את הקלפים, מתכוון ברוורמן להניח על שולחן ועדת השרים לחקיקה הצעת חוק שתחייב את המונופול של שותפות תמר למכור את הגז במחירים נמוכים יותר. הגז שנמכר לחברת החשמל בכחמישה וחצי דולרים למיליון יחידות חימום (BTU), יימכר לפי הצעתו בלא יותר מ-3.5 דולרים. כיום, אומר ברוורמן, כלכלן שכיהן בתפקידים בכירים בבנק העולמי והקפיץ את אוניברסיטת בן-גוריון קדימה בעת ששימש כנשיאה, נמכר הגז במחירים מופקעים. לדבריו, יצרני חשמל פרטיים משלמים 6 דולרים למיליון BTU ומפעלים משלמים - ישירות או בעקיפין - סכומים גבוהים אף יותר. זאת בעוד שהמחיר ההוגן, לפי ברוורמן, נע סביב 2.34 דולרים. מאיפה הסכום הזה? ברוורמן מספר כי מדובר בסכום שנקבע על-ידי פרופ' ג'יימס סמית, אקדמאי אמריקאי מוכר, יועץ לממשלת ארצות הברית ולחברות נפט וגז, בחוות דעת שנתן בתביעה שמתנהלת נגד נובל אנרג'י. זהו, לפי חוות הדעת, ה"מחיר ההוגן של גז המופק מתמר".

ברוורמן מכוון את חציו בעיקר לעבר יצחק תשובה ונובל אנרג'י בשל אחזקתם גם במאגר הגז לוויתן, המאגר הגדול ביותר שהתגלה בישראל. הקביעה שתשובה ונובל אנרג'י הם מונופול גז, הוא אומר, היא לא המצאה שלו. "ישב אצלי הממונה על ההגבלים העסקיים, דייויד גילה, שלוש פעמים. שאלתי אותו: זה מונופול? הוא אמר לי: כן (גילה הכריז על השותפות כמונופול - ה' מ'). ואם זה מונופול, מה עושים? מפקחים עליו. שאלתי את גילה איך הוא מתכוון לפקח, והוא לא ענה. אני בעד קפיטליזם נאור. בכל קפיטליזם נאור יש שני כלים לפקח על מונופול: אחד, זה תחרות. זה הכלי הכי טוב. אלא מה? אין פה תחרות ולא תהיה. יש עוד שני מרבצים, תנין וכריש, שד"ר יוסי לנגוצקי, המומחה לדבר, קורא להם סרדין מרוב שהם קטנים. זה 10% מהטוטאל במקרה הטוב. מי שלמד כלכלה יודע שמונופול של 100% או 90% זה אותו דבר.

"מדינת ישראל מצאה גז וזו ההזדמנות שלנו להזניק את התעשייה קדימה. ומה קורה? במקום למנף את גילוי הגז, הולכים ונותנים מתנה לישראלי אחד. פה זה לא ארצות הברית, שאם מצאת נפט בחצר האחורית של הבית שלך, הנפט שייך לך. הגז של תשובה שייך לכל האזרחים. הוא מקבל על הפיתוח שלו, ואין לי בעיה שירוויח, אבל לא על חשבוננו".

משותפויות הגז הטבעי נמסר בתגובה: "חבל שברוורמן, שטוען שמטרתו לפעול להורדת יוקר המחיה, יוצא נגד תעשיית הגז והנפט שהיא מנוע הצמיחה החשוב והמרכזי של המשק הישראלי לשנים הבאות. במקום להסיר חסמים, לייצר וודאות ויציבות, ולתת רוח גבית ליזמים המקומיים והזרים שהשקיעו ומשקיעים סכומים אדירים בתעשיית האנרגיה כחול לבן, תעשיה אשר משלמת את שיעורי המס הגבוהים ביותר לקופת המדינה (כ-60%), וזאת יותר מכל פעילות עסקית אחרת, עדיין ישנם כאלה שמבקשים לשים מקלות בגלגלי התעשייה ולמנוע את קידומה והמשך פיתוחה.

"בניגוד לסיסמאות לא מבוססות שנזרקות לחלל האוויר, בניסיון לייצר כותרות בעיתונים, ישנן עובדות, ומחקרים השוואתיים בינלאומיים, בלתי תלויים, שמהם עולה בבירור, כי בניגוד מוחלט לדבריו של ברוורמן, מחירי הגז הטבעי בישראל הם מהנמוכים בעולם, וכי בכל מקום שבו הטילו פיקוח על מחירי הגז הדבר הביא בטווח הארוך לפגיעה בתחרות, לעליית מחירים לצרכן הסופי, ומנעו את כניסתם של משקיעים זרים חדשים. שותפויות הגז הטבעי ימשיכו לפעול לקידום משק האנרגיה בישראל, ופיתוח מאגר לוויתן, שהינו פרויקט התשתיות הגדול והחשוב ביותר של מדינת ישראל, אשר עתיד להכניס לקופת המדינה הכנסות אדירות בהיקפים של מאות מיליארדי שקלים, ולהביא להוזלת עלויות הייצור לחברת החשמל ולמפעלים, הגדלת ההכנסות בתעשייה, פתיחת שווקים בינלאומיים חדשים לתוצרת המקומית, יצירת אלפי מקומות עבודה חדשים, והענקת כוח גיאופוליטי משמעותי למדינת ישראל מול מדינות האזור ואירופה".

*** הכתבה המלאה - במגזין G