"לא חושש מעצירת פעילות בעקבות מע"מ 0% ומחיר מטרה"

יגאל דמרי: "ממשיך לקדם פרויקטים - תוכניות נקודתיות לא ישנו משוואת הביקוש וההיצע" ■ ברבעון השלישי קפץ הרווח של י.ח דמרי ל-77.5 מיליון שקל

יגאל דמרי / צילום: יונתן בלום
יגאל דמרי / צילום: יונתן בלום

יגאל דמרי, שפרץ למרכז הבמה מהפריפריה בדרום (נתיבות), עושה לקבלנים הוותיקים בענף את מה שעשה רמי לוי לשופרסל ולרבוע הכחול בענף קמעונאות המזון - בית ספר. חברת הבנייה י.ח דמרי סיימה את הרבעון השלישי של השנה עם רווח נקי של 77.5 מיליון שקל - קפיצה של קרוב ל-50% ביחס לרווחי החברה בכל שנת 2013, שהסתכמו ב-52 מיליון שקל.

בסיכום רבעוני, נהנתה החברה שבשליטת דמרי מזינוק של 129% במכירות דירות ומבנים, שהגיעו ל-176 מיליון שקל. נזכיר כי דמרי, כמו יתר חברות הבנייה הישראליות, רושמת את הכנסותיה ממכירת דירות רק בעת המסירה.

במקביל, נהנתה החברה ברבעון מהשלמת מכירת קרקע בשכונת עיר ימים בנתניה, לידי חברת "בריגה", שהניבה לה הכנסה של 114 מיליון שקל ורווח הון של 71 מיליון שקל. מדובר בקרקע לבניית 121 יחידות דיור שנרכשה על ידי דמרי בשנת 2000, ואשר מחירה הגבוה נובע ממיקום אטרקטיבי סמוך לחוף הים. בסך הכול גדלו הכנסות דמרי ברבעון ב-178% ל-292 מיליון שקל.

המשקיעים בבורסה בת"א מזהים את הצמיחה בפעילות החברה, ומנייתה נהנתה במשך היום מעליות של כ-7%, שהקפיצו את שווי החברה ביותר מ-30% מתחילת השנה, לכ-600 מיליון שקל. בכך עבר השווי של דמרי במעט את שוויה של חברת אזורים, אחת החברות הבולטות והוותיקות בענף בישראל, שמתחילת השנה נחלשה ביותר מ-20%. שווי החזקותיו של יגאל דמרי עצמו במניות החברה (75%) גבוה מ-450 מיליון שקל.

יגאל דמרי, המשמש כמנכ"ל החברה, אמר היום כי "הצפי שלנו מראה שב-2014, וגם ב-2015-2016 יהיו לנו הרבה מסירות של דירות, ואפשר לראות שכבר עכשיו הדבר מתחיל להתממש. הצהרות שר האוצר לגבי תוכנית מע"מ 0, ושר השיכון לגבי תוכנית מחיר מטרה, אמנם עצרו את הפעילות בענף, אבל אני לא חושש מזה. אנחנו ממשיכים לרכוש קרקעות ולקדם פרויקטים, כי אנחנו מסתכלים על המגמות בשוק ולא על תוכניות נקודתיות, משום שהן לא ישנו את משוואת הביקוש וההיצע".

בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של 2014, רווחיה של דמרי הצטברו ל-128 מיליון שקל - לעומת 19 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, אחרי שההכנסות הכפילו עצמן ל-687 מיליון שקל. מפילוח ההכנסות לתקופה זו עולה כי מכירות הדירות והמבנים המסחריים קפצו ב-85% ל-562 מיליון שקל.

"אנשים מתחילים לחזור לשוק"

לצד הדוחות החיוביים, דמרי מעדכנת על האטה בפעילות, ומציינת כי בתקופת הרבעון ירד מספר הדירות שמכרה (חוזי מכירה שנחתמו, א' ל') ב-35%, ל-86 דירות, והיקפן הכספי ירד ב-29% ל-115.5 מיליון שקל. בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה נחלשה מכירת הדירות ב-29% ל-313 יחידות, והתמורה הכספית מהן ירדה ב-16% ל-412 מיליון שקל. מסוף תקופת הרבעון השלישי ועד עתה מכרה דמרי 78 דירות נוספות, תמורת 103 מיליון שקל.

בדמרי מציינים כי הירידה במכירות "מיוחסת לתוכנית מע"מ 0 וכן למבצע 'צוק איתן', אשר השפעתו הורגשה בכלל הפרויקטים של החברה, ובעיקר באזור הדרום, שם יש לחברה ריכוז יחסית גבוה של פרויקטים". נכון לסוף הרבעון השלישי, דמרי בנתה מעל ל-1,400 דירות ב-18 פרויקטים ברחבי הארץ, מהן נמכרו 663 דירות תמורת 890 מיליון שקל.

דמרי הוסיף כי "בחודשיים-שלושה האחרונים אפשר לראות שאנשים מתחילים לחזור לשוק, אחרי שהם חיכו וראו שהדברים לא זזים, והיום משלמים יותר לעומת המחיר שהיו משלמים לפני כמה חודשים, משום שעליית המחירים המשיכה".

להערכתו, "כמגמה לשנים הקרובות, נראה שמצוקת הדיור תגבר, למרות כל ההצהרות, משום שאין היצע בשוק, ותיקונו דורש תהליך של מספר שנים. אנחנו כחברה מסתכלים קדימה ונמשיך לבנות. בשנה האחרונה השתדלנו לרכוש הרבה קרקעות בפריפריה, כי להערכתי הפוטנציאל לעליית מחירים גדול יותר שם".

דמרי סיכם את דבריו בכך ש"השנה ציינו 25 שנות פעילות לחברה, ועד היום אכלסנו מעל ל-7,000 דירות, כך שבסך הכול אפשר לראות שהלקוחות שלנו מרוצים".

תוצאות דמרי 11-14
 תוצאות דמרי 11-14