רוני אליאס הוא היועץ הבכיר שנעצר ב"פרשת הבנק השוויצרי"

אליאס, המטפל ישירות בחשבונות בנק של ישראלים ב-UBS, נעצר ב-26 ביוני בתל-אביב, במסגרת פרשה של חשבונות בנק המוחזקים על-ידי ישראלים בבנקים שווייצרים

יו.בי.אס ubs בנק / צלם: רויטרס
יו.בי.אס ubs בנק / צלם: רויטרס

יועץ ההשקעות הבכיר בבנק UBS, שנעצר במסגרת פרשה של חשבונות בנק המוחזקים על-ידי ישראלים בבנקים שווייצרים, הוא רוני אליאס.

אליאס, המטפל ישירות בחשבונות בנק של ישראלים, נעצר ב-26 ביוני בתל-אביב. לדברי הרשות, מחקירתה עלה כי במסגרת תפקידו מגיע היועץ לישראל למפגשים חשאיים עם לקוחות, שנמנעים מהעברת הוראות ומסמכים לבנק בטלפון, במייל ובפקס, מחשש לחשיפת היותם בעלי חשבונות בבנק השווייצרי.

יום קודם למעצרו הגיע אליאס לארץ, ולמחרת נפגש עם לקוחות ישראלים, בליווי עובד בכיר (ראש צוות) מ-UBS שווייץ. הפגישות נערכו תחת מעקב חשאי של חוקרי רשות המסים.

כפי שנטען בבקשות להמעצר שהוגשו לבית המשפט, מהראיות עולה כי בשנים 2014-2009 ניהל יועץ ההשקעות הבכיר עבור בעלי הרשת חשבונות בנק מוסווים, בהם נצבר סכום של 15 מיליון אירו, שהושמטו ולא דווחו.

עד כה נעצרו במסגרת החקירה 14 חשודים, ובהם אליאס ו-12 ישראלים המחזיקים חשבונות בבנק. חקירת הפרשה, המכונה "פרשת הבנק השווייצרי", נמשכת בימים אלה וצפויים מעצרים נוספים.

תגובת ב"כ של אליאס, עו"ד שרון פישמן ממשרד דורון טיקוצקי צדרבוים:

"אנו נתקלים לאחרונה בעליית מדרגה מהותית מצד רשויות המס, הפועלות בנחישות ובמרץ למיגור תופעת העלמות המס של ישראלים שבבעלותם הון לא מדווח ובכלל זה, ישראלים בעלי חשבונות בנק בלתי מדווחים בחו"ל. אלא שבמקרה שלפנינו, דומה שנחצו קוים אדומים שאין לחצותם. אנו סבורים כי מעצר של בנקאי שוויצרי בכיר, שאינו תושב ישראל מזה 40 שנה, המגיע כדבר שבשגרה ובמסגרת עבודתו לפגוש לקוחותיו הישראליים להם הוא מספק ייעוץ פיננסי, וזאת כנהוג בקרב בנקאים אחרים המגיעים מכל הבנקים בעולם לפגישות עסקיות עם לקוחותיהם, וכן תפיסת רשומות עסקיות המצויות בידו תוך ניסיון לגבות ממנו מידע על לקוחותיו - הוא דבר שלא ייעשה.

"זהו מהלך, שעם כל הכבוד והערכה לרשות המס, גובל בסוג של תקרית דיפלומטית. יש בפעולות אלו לעניות דעתנו כדי לפגוע במרקם היחסים הכלכליים והדיפלומטים של ישראל עם שוויץ ומערכת הבנקאות בה, וביחסי האמון ההדדיים ושיתוף הפעולה בין המדינות. באם מעוניינות הרשויות לקבל מן הבנק בחו"ל מידע על חשבונותיהם של לקוחות ישראלים בבנק, עליהם לפעול על פי עקרונות האמנה תוך פנייה מסודרת לרשויות באותה מדינה ובקשה פורמלית לקבל המידע, ובוודאי שלא לפעול בדרך של מעצר בנקאי המגיע ארצה לפגישות עבודה עם לקוחותיו והחזקתו כבן ערובה במטרה לגבות ממנו מידע כאמור, תוך רמיסת זכויותיו והפרת חובת הסודיות החלה עליו.

"לגופו של עניין נבהיר כי מרשנו מעולם לא סייע ללקוחותיו להעלים הכנסות. כל שעשה מרשנו היה לטפל במסגרת תפקידו בבנק השוויצרי בחשבונם, במסירות ומקצועיות תוך מתן ייעוץ פיננסי מיטבי במטרה להביא למיקסום רווחיהם. אין לבנקאי שוויצרי בהגדרה, וכך אף למרשנו בפרט, ולא יכולה להיות לו כל נגיעה ו/או מעורבות בעניין דיווחיהם של לקוחותיו לרשויות המס בארץ, או העדר דיווח. משכך לא ברורה טענת רשויות המס כאילו מרשנו חשוד בסיוע לאותם ישראלים שלא דיווחו על חשבונותיהם בחו"ל ואנו סמוכים ובטוחים כי הדברים יובהרו בסופו של יום, כשיובא העניין לבירור משפטי".