הדולר שועט לעבר ה-4 שקלים: עלה ב-0.6% ל-3.914 ש'

נתניהו מקיים היום פגישות עם שותפיו הקואליציוניים בניסיון לפתור את המשבר הפוליטי - או שישראל תלך לבחירות ■ FXCM ישראל: "כנראה שאת שנת 2015 יבלה הצמד דולר-שקל מעל רף 4 שקלים"

כסף / צילום: רויטרס
כסף / צילום: רויטרס

הדולר לא עוצר במסעו צפונה: המטבע האמריקאי עלה היום (ב') בכ-0.64% לשער יציג של 3.914 שקלים, בעוד האירו עלה בכ-0.81% ושערו היציג נקבע על 4.876 שקלים. הסיבה להיחלשות השקל היא המשבר הקואליציוני והמשך התחזקות הדולר בשוק המט"ח העולמי. הדולר שוהה בשיא של שנתיים מול השקל וזינק ביותר מ-15% מאז חודש יולי.

בזירת המאקרו האירופית פורסם היום כי מדד מנהלי הרכש בסקטור הייצור רשם קריאה של 50.1 נקודות בנובמבר בעוד הצפי בשוק עמד על קריאה גבוהה יותר של 50.4 נקודות.

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים כי "הדולר-שקל לא עוצר ושובר שיאים חדשים כמעט מדי יום. לאחר ששבר בתחילת השבוע שעבר את מחסום ה-3.85 שקלים, ביום ו' הוא אף הצליח לגעת במהלך יום המסחר ברף ה-3.9 שקלים. נראה שהסנטימנט כלפי השקל נמצא בשפל חסר תקדים, הן על רקע המצב הביטחוני המתערער והן על רקע סימני התפרקות הקואליציה ואווירת הבחירות שהולכת ומשתלטת על המערכת הפוליטית. כל אלה מעוררים דאגה בשוק.

"נראה שהשוק המקומי נשלט על ידי קונים בלבד: מצד אחד, הלונגיסטים לא ממהרים לממש רווחים, למרות רמות המחיר, והסנטימנט, הקיצוניים בצמד, מצד שני, אין אף אחד שמעז, בתנאים הנוכחיים, לקנות את השקל, גם כאשר יש הזדמנות טכנית לכך. כך, אנו עדים לשוק חד-צדדי לחלוטין. בטווח הארוך יותר, וכתחזית לקראת 2015, אין מנוס מלשער שמגמה זו צפויה להימשך, הן על רקע פערי הצמיחה בארצות הברית לעומת בישראל, והן על רקע העובדה כי הבנק הפדרלי צפוי להתחיל להקשיח את מדיניות הריבית, לעומת בנק ישראל, שבתנאים הנוכחיים צפוי להותיר את הריבית ברמת אפס זמן ממושך".

היום יקיים רה"מ נתניהו סדרת פגישות עם שותפיו הקואליציוניים בניסיון למצוא פתרון למשבר הפוליטי, ואם לא - ישראל תלך לבחירות. "אם נלך לבחירות מוקדמות, או אם נראה הסלמה במצב הביטחוני, הדבר רק יחמיר את מצבו של השקל. על פי הנתונים הקיימים כרגע לפנינו, קשה להימנע מן ההערכה שאת שנת 2015 יבלה הצמד מעל רף 4 השקלים לדולר", נמסר מ-FXCM.

בפריקו הוסיפו כי "פער הריביות השלילי והנהירה אחר השקעות לא מגודרות מעבר לים צפויה להמשיך ולתמוך בהחלשות השקל אל מול הדולר. להערכתנו הדולר בתנועה לעבר רמות הקיצון של שנת 2012. החשש הגובר נותר מפני השפעת מהלך מתקן של שינוי ומהפך בפערי הריבית שבין השקל לדולר ו/או חולשה בשוקי ההון הגלובליים מהלכים העשויים להציף את השוק הישראלי בדולרים ולגרור לייסוף משמעותי בשער השקל".