מחפשים להקטין תנודתיות בתיק? קבלו את הקרנות האלה

קרן הסל MVEU מצליחה לא רק להקטין את תנודתיות ההשקעה במניות האירופיות, אלא גם להציג ביצועים טובים משמעותית ממדד הייחוס

מטה חברת Fresenius  / צילום: רויטרס
מטה חברת Fresenius / צילום: רויטרס

כל משקיע היה שמח להקטין את התנודתיות של תיק ההשקעות שלו, בוודאי אם יכול היה לעשות זאת בלי לפגוע בפוטנציאל התשואה העתידי. משפחת קרנות סל שהולכת וצוברת תאוצה בתקופה האחרונה היא ה-Minimum Volatility, המתבססות על מודל מורכב ששם דגש על מניות עם תנודתיות נמוכה ועל מתאם מינימלי בין מניות, תוך כדי פיזור הסיכון הכולל בקרן.

בקרנות הללו יש, בין השאר, מגבלות על החשיפה המקסימלית והמינימלית למניה, על חשיפה מגזרית, חשיפה גיאוגרפית ועוד. התוצאה של השימוש באסטרטגיה היא לא רק תנודתיות נמוכה של הקרנות, ביחס למדדי ההשוואה שעליהם הן בנויות, אלא לעתים גם תשואת יתר על אותם המדדים.

מתאים להשקעה בתקופה הקרובה

אחת מקרנות ה-Minimum Volatility הפופולריות היא הקרן iShares MSCI Europe Minimum Volatility (סימול: MVEU:LN). מטרת הקרן היא להקטין את התנודתיות של השקעה במדד הייחוס, MSCI Europe, תוך שימוש בדרכים שתוארו.

הקרן הושקה בסוף 2012, גובה דמי ניהול של 0.25% ומחזור המסחר היומי בה הוא של כ-70,000 מניות (כ-2.3 מיליון אירו, לפי מחיר הקרן הנוכחי). החזקות הקרן מורכבות מ-133 מניות - הגדולה ביותר מהווה רק 1.8% מסך הנכסים.

ההחזקות הגדולות בקרן הן של חברת ציוד הרפואי הגרמנית Fresenius, של חברת התרופות הדנית Novo Nordisk, של חברת התרופות השוויצרית Novartis ושל חברת הביטוח השוויצרית Zurich Insurance Group.

מאז השקתה הצליחה הקרן לא רק להקטין את תנודתיות ההשקעה במדד הייחוס, אלא גם להציג ביצועים טובים משמעותית ממנו - כך לדוגמה, מתחילת 2014 החזירה הקרן תשואה של כ-18%, לעומת תשואה של כ-7% בלבד במדד ה-MSCI Europe (ראו גרף).

אנחנו מאמינים, כי השקעה בקרן מסוג Minimum Volatility יכולה להתאים מאוד לשוק המניות האירופי בתקופה הקרובה. שוק זה מונע כרגע על ידי מספר גורמים עם השפעה הפוכה. בצד השלילי, המצב הכלכלי ביבשת ממשיך להיות מאתגר, ובאחרונה התקבלו לא מעט נתונים כלכליים מדאיגים המלמדים על האטה.

בנוסף, תחזיות הרווח של האנליסטים לחברות האירופיות נמצאות במגמה שלילית מתמשכת ומתקשות להתייצב.

מנגד, בצד החיובי ניתן לציין את המדיניות המוניטרית המרחיבה שנוקט באחרונה הבנק המרכזי של גוש האירו ואת התמחור האטרקטיבי של מדדי המניות ביבשת, במיוחד בהתייחסות לממוצעי הרווח ארוכי הטווח.

בהינתן הסביבה המורכבת הזאת, אנחנו מעריכים כי שוק המניות האירופי עשוי להציג תנודתיות גבוהה בתקופה הקרובה, והדבר מגביר את האטרקטיביות של קרנות ה-Minimum Volatility המשקיעות בשוק זה.

כגורמי סיכון בהשקעה בקרן iShares MSCI Europe Minimum Volatility נציין, כי בתקופות של ירידות שערים בשוקי המניות באירופה, גם הקרן מציגה באופן טבעי ביצועים שליליים, ולכן משקיעים שנוקטים גישה זהירה בנוגע לשוק המניות האירופי צריכים לבחון היטב השקעה גם בקרן זו.

גורם נוסף שיש לקחת בחשבון הוא שבמקרה ששוק המניות האירופי יציג ביצועים חזקים, בהובלת המגזרים המחזוריים והמדינות עם תפיסת הסיכון הגבוהה (למשל מדינות הפריפריה בגוש), סביר שהקרן לא תצליח "לעמוד בקצב" ותציג ביצועי חסר ביחס למדדי ההשוואה.

קרן הסל MVEU

שנת השקה: 2012

מדד ייחוס: MSCI Europe

דמי ניהול: 0.25% לשנה

מסחר יומי: כ-2.3 מיליון אירו

מספר החזקות: 133

ההחזקות הבולטות: Fresenius ,Novartis, Novo Nordisk ו-Zurich Insurance Group

תשואה מתחילת השנה: 17%

*** הכותב הוא אנליסט אירופה בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

קרן הסל לתנודתיות נמוכה מכה את מדד הייחוס מתחילת השנה
 קרן הסל לתנודתיות נמוכה מכה את מדד הייחוס מתחילת השנה