חיים ומוות ביד החדשות

ערוצים 1, 2 ו-10 נתונים לחסדי נתניהו - כך שמבחינתו זה תזמון טוב לבחירות

נאום נתניהו, יום ג', ערוצים 1, 2 ו-10

את מכלול הסיבות שהובילו להקדמת הבחירות כנראה לא נדע לעולם. משתנה אחד (אם כי לא המרכזי) יכול להיות שמבחינת הזירה התקשורתית בכלל והטלוויזיונית בפרט, מצבו של ראש הממשלה מעולם לא היה טוב יותר: "ישראל היום" עדיין חי ובועט, ערוץ 2 חרד מפני פיצול חברת החדשות שלו, ערוץ 10 נאבק (שוב) על חייו - וגם ערוץ 1 במתכונתו הזמנית (והטובה מאוד לטעמי) נתון לחסדו של נתניהו - שהוא גם שר התקשורת בפועל.

בכל הערוצים הללו יש לא מעט עיתונאים מוכשרים ובעלי רקורד ללא רבב, אבל לאחר שנאום הבחירות של נתניהו אמש (ג') שודר ללא הפרעה, צריך הצופה הנבון לנוע על מקומו בחוסר נחת. "נכון", אומרים לעצמם מר וגברת ישראלי, "הם עיתונאים טובים, אבל גם להם יש בבית ילדים שצריך להאכיל".

עם הפיקוח ההדוק על מימון המפלגות והתרומות, פחת מאוד משקלו של הפרסום הקונבנציונלי במערכת הבחירות, מה שאומר שהמסרים יעברו לציבור בעיקר דרך התקשורת - כשבראשה הטלוויזיה, עם קרוב ל 40% רייטינג (במצטבר) למהדורות החדשות בערוצי הברודקאסט.

גם מבלי להידרש לפומפוזיות בנוסח "עתיד המדינה בידיהם", נדמה כי עיתונאים רבים בטלוויזיה, בוודאי שעורכיהם ומנהליהם, יידרשו בקרוב להכריע בין מצפונם לממונם (הדל לרוב, בוודאי מבחינה ארגונית).

אפשר שההכרעה בין השניים תהיה גם ההכרעה בבחירות. ממש כך.