הציבור מטומטם, והוא ישלם

הפראייר הישראלי שמשלם הון כדי לגור בדירה מעופשת בת"א, ישלם כל מחיר גם על בילוי בעיר

איזה שבוע מדהים היה לנו, תודו. שבוע שבו הממשלה הגרוטסקית בתולדות מדינת ישראל מתפרקת, שבוע בו הבנו שכל ההטבות להן ציפינו ייאלצו לחכות קדנציה נוספת, שבוע בו הדולר נוגע ב-4 שקלים, וכמובן שבוע בו בעל בית-הקפה "נינה" בנווה צדק נתן לנו להבין ש-22 שקל לבקבוק סודה זה סבבה לגמרי.

אני לא מבין מדוע בכלל מישהו בא בטענות לבעל בית-הקפה? הוא בסך-הכול הבין מה שרבים לפניו כבר הבינו, במיוחד בלב הבועה התל-אביבית המנותקת מהמציאות.

הפראייר הישראלי, שמשלם הון תועפות עבור הזכות לגור בדירה מעופשת, אבל בלב תל-אביב, מוכן לשלם כל מחיר ולו גם המופקע ביותר על בילוי, ולכן כל בעל עסק בתל-אביב כבר מבין עם מי יש לו עסק.

היצירתיות של בעלי העסקים חוצה בכל פעם גבולות חדשים בניסיון לבדוק עד כמה אנחנו פראיירים. בטור הקודם כתבנו כאן על עזות-המצח של המסעדות, שמצאו דרך לגבות מהסועדים עוד עשרות שקלים באמצעות "דחיפת" 3 פרוסות לחם הבית. מאז השיטה רק השתכללה. היום מסעדות הגורמה מפתות את כולנו לבוא לארוחה עסקית במחיר שווה לכל נפש, או לכל הפחות סביר ביחס למחירים הנגבים באותן מסעדות עבור ארוחות מלאות.

אולם אם חשקה נפשכם במים מינרליים או חלילה כוס יין - אכלתם אותם. לשולחן יובא בקבוק מים מסוג סאן...(שקר כלשהו), ולכשיגיע החשבון תגלו לפתע שהוא עולה 35 ואפילו 40 שקל! כוס יין תעלה לפתע לא פחות מ-50 שקל, ומנה אחרונה - 50-60 שקל.

גם רשתות השיווק ממשיכות להערים עלינו באופן עצמאי או בשיתוף-פעולה עם היצרנים. כך אנו מגלים שאריזות הוקטנו, ומארזים שלכאורה מכילים מספר יחידות של מוצר סטנדרטי מכילים את המוצר באריזה דומה אולם במשקל נמוך יותר.

זאת, למרות שמחירי הסחורות בעולם בקריסה כבר זמן רב. זוכרים איך בכו לנו היבואנים והיצרנים הגדולים כשמחירי הבשר, הקפה, הסוכר והתירס עלו בעולם? מאז ירדו מחיריהם בעשרות אחוזים. הרגשתם את זה בכיס? ודאי שלא. יספרו לנו עכשיו שזה בגלל עליית הדולר.

ואם כבר על דולר אנו מדברים, אזכיר לכם משהו לפני שאתם מזמינים נסיעה לחו"ל ועוברים בדיוטי פרי. כשהדולר ירד לשפל מול השקל, הזדרזו חברות התיירות להעלות מחירי חבילות הנקובים בדולרים. חלק בלתי מבוטל מהחבילות הפך פתאום להיות נקוב באירו. אירו, דולר, מה זה משנה? (רק 25%). בדיוטי פרי העלו מחירים בעשרות אחוזים, מה שהפך את הדיוטי פרי שלנו לאחד היקרים בעולם.

עכשיו, כשהדולר התחזק ב-15% לעומת השקל, האם נראה ירידת מחירים של חבילות לחו"ל? האם נראה הוזלות בדיוטי? תשאלו את רותי מהדיוטי, אבל משום מה נדמה לי שהתשובה ברורה.

הציבור בישראל מתחלק ל-3 שכבות: הראשונה - זו שאין לה וכורעת תחת נטל יוקר המחיה. השנייה - זו שיש לה וכלל לא אכפת לה כמה יגבו ממנה במסעדות וברשתות השיווק. השלישית היא זו שתבזבז כמו השנייה אבל תבכה נגד יוקר המחיה כמו הראשונה.

לשמחת הסוחרים, היצרנים והמשווקים, יש רוב לשכבה השנייה והשלישית. לרובנו לא אכפת, ורק בודדים מאתנו יצביעו ברגלים. עד שזה לא ישתנה, אל תקטרו ואל תאשימו אף אחד ביוקר המחיה. כל עוד תשלמו - יהיה כאן יקר.

■ יוסי פרנק הוא יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים.

yf@energyfinance.co.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך-כלל להמשיך לתקשר עמי

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד, ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.