קנדל: "האמון הוא הון חברתי חיוני לשגשוג הכלכלה"

קנדל בוועידת ישראל לעסקים: "ככל שהאמון עולה התוצר לנפש עולה, גם היקף האשראי הבנקאי עולה עם עליית האמון וכך גם פיריון העבודה הכולל"

יוג'ין קנדל / צילום: תמר מצפי
יוג'ין קנדל / צילום: תמר מצפי

יוג'ין קנדל, ראש המועצה הלאומית לכלכלה, דיבר היום (ב') בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" על הצורך בבניית אמון כתנאי יסוד להצלחה כלכלית.

"הנושא של אמון לא היה בשיח הכלכלי הרבה מאוד שנים", אמר קנדל. "אני רוצה לדבר על אמון אנשים באנשים - general trust. אמון זה כשאדם מוכן להפקיד משאבים אצל אדם אחר. אמון זה כמו הון שאתה מוכן להפקיד כי ההון הזה מבטיח אותך, בלי מאפיין משפטי. אמון הוא הון חברתי חיוני לשגשוג הכלכלה.

"איך מודדים אמון? האם באופן כללי ניתן להאמין לאנשים או שיש להיזהר מהם? יש 2 סקרים גדולים אבל הלמ"ס לא אוהב לשאול את זה. לפי הסקר העולמי, בדרום אירופה אין ממש אמון, בצפון אירופה יש עלייה בשנים האחרונות וארה"ב היא איפשהו באמצע. בצפון אירופה התרכזו באדם הבודד ובתפוקה שלו. בדרום אירופה מתרכזים באיך להשאיר את העובד במקום העבודה.

"בישראל, לפי סקרים אירופיים, אנחנו באמצע בין צפון אירופה לדרום אירופה. לאן אנחנו רוצים להגיע? למה אמון חשוב כל כך? כמעט בכל עסקה כלכלית יש אלמנט של אמון. במדינות מתפתחות לא בנו אמון בסיסי בין השחקנים. ניתן לראות כי ככל שהאמון עולה התוצר לנפש עולה, גם היקף האשראי הבנקאי עולה עם עליית האמון וכך גם פיריון העבודה הכולל.

"אמון עובר בירושה ובתרבות, במדינות עם רמת אמון יותר גבוהה יש פחות רגולציה, איכות המוסדות עולה עם עליית האמון. לימוד שיתופי מעלה את אמון לעומת לימוד פרונטאלי, אי-שוויון ופערים אתניים כמובן מורידים את האמון.

"אנחנו מבינים שאמון זה הון חברתי, אמון גבוה מאפשר התפחות כלכלה וחברה יותר איתנים".