אתרי הקופונים בישראל מוכרים מוצרים מסין במחירים מופקעים

במקום להזמין מוצרים באתרי קופונים מקומיים כמו גרופון, וואלה שופס ו-buy2 - גילו הישראלים שאפשר להזמין את אותם מוצרים בדיוק במחיר נמוך בהרבה ישירות מאתרים סיניים ■ איך זה עובד, ומהם פערי המחיר?

כרטיס אשראי / צלם: thinkstock
כרטיס אשראי / צלם: thinkstock

הצרכן יניב פורת לא האמין למראה עיניו: חבילת המוצרים שהזמין לבנותיו בדואר, מאתר קופונים ישראלי, הגיעה במעטפה נושאת כיתוב סיני, כשעליה פירוט עלותה של התכולה: 3 דולר כולל הכול, עבור מוצר שרכש ב-40 שקל בתוספת 15 שקל דמי משלוח. חישוב פשוט: כמעט חמישית ממה ששילם.

"כאן נפל לי האסימון", מספר פורת, שמיהר להקים את אתר האינטרנט "עלי-ביי" (Alibuy) וקבוצת פייסבוק סגורה בעלת שם זהה. "הבנתי שכך עובדים כולם - מזמינים מוצרים בזול מאותם האתרים בדיוק שמהם אנחנו יכולים להזמין במחיר המקורי. במקרה שלי המוכר פשוט התעצל לטשטש את זה, כמו שעושים אתרים אחרים".

אבל גם באתרים ישראליים אחרים לא תמיד הטשטוש מלא: לא מעט מוצרים שמוצעים ב"מחיר מבצע חד-פעמי", ב"הזדמנות שלא תחזור" ושאר סופרלטיבים שמעליהם לרוב שעון מתקתק לאחור - מציגים את אותן התמונות בדיוק של המוצרים, פעמים רבות בליווי הדוגמנים הסינים. חיפוש פשוט של אותה תמונה בגוגל יעלה לא אחת הפניות למכירה של אותו במוצר באתרי המקור הסיניים.

דף הפייסבוק שהקים פורת מאתר את אותן הקבלות, בעיקר בענק הסחר עליאקספרס מבית עליבבא, מסייע לאנשים למצוא חלופות זולות וגם מזהיר אותם מהמלכודות הטמונות בדרך.

הקבוצה מונה כיום מעל ל-13 אלף חברים המנהלים סיעור מוחות מתמיד בדבר הכדאיות ברכישת מוצרים מסוימים, ממליצים על רכישות שהתבררו כמוצלחות או מזהירים אחד את השני מפני אכזבה במקרים אחרים.

הנה כמה דוגמאות שמצעו חברי הקבוצה: מעיל עור ארוך ואופנתי לגברים, שהוצע לאחרונה בגרופון "ב-179 שקל בלבד", יימצא בעליאקספרס ב-20 דולר - 80 שקל; סט שבלונות לקישוט הקפה, שנמכר בגרופון ב-30 שקל, נמכר במתחרה הסינית ב-1.90 דולר - כמעט רבע המחיר.

בוואלה שופס תמצאו בייבי דול ב-99 שקל ושעון יד לאשה ב-49 שקל, שמוצעים בעליאקספרס במחיר 3.60 דולר ו-1.75 דולר בהתאמה (14 שקל ו-7 שקלים); ובאתר הדילים buy2 נמכר מחמם פנים וצוואר ב-39 שקל (2.20 דולר בעליאקספרס - 8.80 שקל.

האתרים, להגנתם, מעלים כמה נקודות שלא ניתן לזלזל בהן - ועיקרן גב חזק, אמינות וערובה לאיכות המוצר, עמידה בתנאי הגנת הצרכן וזמני משלוח קצרים יותר - לצד דרישות המיסוי והתקינה כשמדובר ביבוא מסיבי ולא נקודתי.

האם זה מצדיק פערים בוטים כל-כך של מאות אחוזים במחיר? ספק רב; מה גם שמידת הסיכון (הקיים בהחלט) ברכישת מוצרם מספקים לא נודעים בסין משתנה ביחס לאופי המוצר.

במוצרים דוגמת שבלונות לקפה, קשה להניח שהפערים באיכות מהותיים למשתמש - כאלה שלא שווים את ההפרש הגדול במחיר. כשמדובר בביגוד, בגאדג'טים או במוצרים אחרים - גדל משקלה של האיכות; אולם כשהמחיר זול בצורה קיצונית, קשה לא לשקול את החלופה.

לקרוא את המשוב

מה מוצע ללקוחות האתרים הסיניים בכל הנוגע להגנת הצרכן? ראשית, חשוב לדעת כי לאחר ביצוע עסקה הכסף עובר לידי אתר עליאקספרס אך אינו מגיע ישירות למוכר. בכל קנייה יש פרק זמן שבו הקנייה בטוחה, וניתן לבקש החזר. בפרק זמן זה יכול הקונה לפתוח "דיספיוט" (תלונה) אם לא קיבל מוצר שהזמין, או שקיבל מוצר שגוי או פגום.

בשלב הראשון התלונה עוברת לעיון המוכר, שראשי להסכים, לא להסכים או להציע הצעה נגדית (לדוגמה פיצוי חלקי). אם לא מגיעים לידי הבנה, ניתן להחמיר (כעבור 3 ימים) את התלונה, וכאן נכנסת לתמונה הנהלת האתר ומציעה פשרה. אם הכף מוכרעת לטובתכם - תקבלו את כספכם תוך 10 ימים.

לצרכנים עצמם מומלץ להיזהר ברכישה, וטרם ההחלטה מומלץ לבחון את מערכת המשוב באתר - גם כלפי המוכר וגם כלפי מוצר ספציפי. ההערות המפורטות על זמני ההגעה, איכות המוצרים, יחס המוכר ועוד עשויות להוות שיקול מכריע בהחלטה.

לכל מוכר ולכל מוצר יש משוב. המשוב משקף את שביעות-רצונם של הקונים הקודמים מאותו מוכר או מוצר. באתר עלי-ביי ממליצים להקפיד ולרכוש רק מוצרים שלמוכר וגם למוצר יש משובים חיוביים של מעל 90%.

תגובות

■ גרופון:

"המוצרים לא הוזמנו בפועל, וההשוואה הסתמכה על התמונה בלבד. ידוע כי המוצר שנשלח לבית הלקוח על-ידי חלק מהסוחרים באתרים הסיניים לעתים שונה מהתמונה המוצגת. לראיה, ניתן למצוא בעלי אקספרס שני מעילים של אותו מוכר עם תמונה זהה לחלוטין ב-20 דולר וב-40 דולר. מכאן שמדובר במוצרים שונים עם תמונה זהה. על כן, השוואת מחירי המוצרים באתרים אמריקאיים דוגמת גרופון ואמזון לאתרים סיניים אינה אמיתית, וזאת מבלי להתעכב על פרמטרים חשובים כגון הגנת הקונה, החלפה, זמני משלוח ושירות לקוחות".

■ buy2:

"buy2 משמשת פלטפורמה לספקים המציעים את מוצריהם לקהל הישראלי. פער המחירים נובע ממספר הבדלים המשקפים את היתרונות של הספק והמוצר על פני רכישה באתרים סיניים. ראשית, המוצרים המדוברים מסופקים על-ידי הספק הישראלי לבית הלקוח במהירות - תוך יום ועד 5 ימי עסקים, בניגוד לזמני אספקה של אתרים סיניים שיכולים להגיע לחודש ימים. כמו כן, המוצרים הנמכרים נמצאים בישראל ועברו בקרת איכות מלאה לפני שליחתם - בניגוד לאתרים הסיניים, בהם ישנם ספקים רבים שמוכרים את אותו המוצר, וחלקם מוכרים מוצר באיכות ירודה ביותר. בנוסף, הספק הישראלי נותן שירות ואחריות מלאה למוצר, כולל יכולת החזרה תוך 14 יום, בהתאם לחוק הגנת הצרכן. מכאן שלאור כל ההבדלים החשובים האלה - המחיר לא יכול להיות זהה".

■ וואלה שופס:

"ההשוואה בין מחירי מוצרים ביבוא אישי לבין מחיר המוצרים לקנייה מקומית אינה אפשרית. מחיר מוצרים ביבוא אישי אינו כולל עלויות של מכון תקנים, מכס, מיסי קנייה ומע"מ ומסתכמים לעיתים בעשרות אחוזים תוספת. יחד עם זאת, מוצרים ביבוא אישי פטורים מכל אלה ובנוסף עלויות השיווק, האחסון, וההפצה שמועמסות על מוצרים ביבוא סדיר אינן נכללות בעלות מוצר ביבוא אישי.

"וואלה שופס רוכשת בישראל עשרות אלפי מוצרים שכולם מיבוא סדיר ולא אישי, ולכן המחיר גבוה יותר. מאידך, מוצרים הנרכשים בוואלה שופס כולם עברו תקינה ישראלית, ונכללים תחת כל חוקי הגנת הצרכן הישראליים (אחריות מוצר, זכות החזרה בזיכוי מלא תוך 14 יום ועוד). מוצרים ביבוא אישי אינם תחת חוקי הגנת הצרכן הישראלייים.

"בנוסף, זמן ההספקה ביבוא אישי הוא 30-60 יום, ואילו זמן ההספקה באתר וואלה שופס נע בממוצע בין יום לשבוע - מה שמעניק חוויית קנייה טובה יותר ואיכותית. השירות, האחריות, זמן ההספקה, המסים והמכסים הם אלה שמהווים את עיקר הפער במחיר".

איך לקנות בזהירות?

אחת הבעיות ברכישה מאתרים זרים, וסיניים בפרט, היא נושא אבטחת המידע. רק השבוע פרסמו שני חוקרים ישראלים את דבר קיומה של פרצה חמורה ב"עלי אקספרס": "כבר לפני חודש מצא בחור בשם ברק טוילי, מומחה אבטחה בחברת אפסק, את הבעיה", מספר ארז מטולה, מנכ"ל אפסק קלאב, חברה שמתמחה באבטחת אפליקציות. "טוילי דיווח על בעיית האבטחה, אך נתקל בהתעלמות למרות מספר פניות. הוא חבר לאמיתי דן, חוקר אבטחת מידע ובלוגר, שגילה בעיות נוספות".

אחת הבעיות שהוא מזכיר היא שלקוחות יכולים להיכנס לחנות ולשחק בנתוני המוצר: להוריד מחיר, לקנות ולהעלות חזרה, לצפות בפרטי מכירות, לראות היסטוריה של חנות ועוד.

- עד כמה זה צריך להטריד את הקונה עצמו?

"זה בהחלט עלול לפגוע בו. נניח שקנית מוצר מאתר סיני, עברו כמה שבועות, ולא קיבלת. ייתכן שמישהו פרץ לחשבון של המוכר, שינה את הכתובת, והוא מקבל את המוצר שלך במקומך".

- האם אתרים סיניים מסוכנים יותר מהבחינה הזו?

"לצערי - ואני אומר את זה כרוכש קבוע באתרים סיניים - זה נכון יותר לגביהם. הם מתמודדים פחות טוב עם הבעיות האלה, גם אתרים ששווים מיליארדים, לעומת אתרים אמריקאיים שמגיבים בזמן אמת 24/7".

ובכל זאת, אומר מטולה, אין מניעה מלהמשיך לרכוש באתרים סיניים תוך הקפדה על הכללים הבאים:

■ כרטיס אשראי נטען: עדיף להשתמש בכרטיס אשראי נטען.

■ מעקב: דרוש מעקב מתמיד אחרי דפי החשבון ופנייה לחברות האשראי בכל חשד לבעיה.

■ מדיניות האתר: לקנות באתרים עם מדיניות להגנת הצרכן: "עלי אקספרס בסדר - אם גנבו ממך, הם יחזירו את הכסף".

■ מי המוכר? בפלטפורמות המכירה שמתווכות יש ביקורות על כל מוכר - לא לדלג עליהן.

■ התמחות: שימו לב אילו מוצרים מציע מוכר מסוים - לרוב יש התמחות בתחום מסוים, אחרת זה אולי חשוד.

■ אתר מאובטח: כשגולשים חשוב תמיד לבדוק שהגלישה בפרוטוקול מאובטח: סימן של מנעול שמופיע בדפדפן, https במקום http בשורת הכתובת. אם המחשב עצמו מתריע על בעיה ושואל אם להמשיך - להשיב בשלילה.

■ מאיפה גולשים? חשוב לא לעשות את הקניות ברשת ציבורית רק במרחב הפרטי. גם בגלל חשיפה של הנתונים ברשת, וגם בגלל המצלמות שמתעדות אתכם (ואת המסך) בכל מקום.

סין
 סין

סין
 סין