הבית הלבן ל"גלובס": "מכבדים התהליך הדמוקרטי בישראל"

הדיווחים שארה"ב מתכננת סנקציות נגד ישראל, בגין ההתנחלויות, הופיעו במקביל להחלטת הממשלה להקדים את הבחירות ויצרו רושם שמדובר בלחץ אמריקאי שנועד להשפיע על הבוחר הישראלי ■ עשרות מחוקקים דורשים הסברים מהבית הלבן

"ישראל היא שותפתנו, בעלת בריתנו וידידתנו ואנו נוסיף לתמוך בה ולכבד את התהליך הדמוקרטי בישראל". כך אמר אמש (ב') ל"גלובס" אליסטייר בסקי, דובר במועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, בכך הגיב הדובר על שאלה האם דיווחים על כוונת הממשל להטיל סנקציות על ישראל בגין ההתנחלויות אינם איתות לבוחר הישראלי להצביע בעד המפלגות ה"נכונות", שלא ימיטו על ישראל עיצומים אמריקאיים מכאיבים.

קודם לכן הכחישה דוברת הסטייט דיפרטמנט, ג'ן סאקי, דיווחים בכלי תקשורת, בעיקר כאלה שמזוהים עם המפלגה הרפובליקנית, כאילו הבית הלבן מתכנן להטיל "סנקציות" על ישראל בגלל סירובה להפסיק בניית יחידות דיור בשטחים.

בתדרוך יומי לכתבים אמרה הדוברת, כי הדיווחים האלה "בלתי מבוססים ולגמרי חסרי ערך". לדבריה, "זה פשוט לא משהו שאנו דנים עליו". היא ציינה, עם זאת, כי הימנעות מהטלת וטו בהצבעות על ישראל במועצת הביטחון אינה מוגדרת כסנקציה וכי כל אפשרות להטיל וטו על החלטה אנטי-ישראלית במועצה תיבחן לגופה.

בכל זאת, העיתוי של פרסום הדיווחים על הסנקציות כמעט בד בבד עם החלטת ישראל ללכת לבחירות במארס מצטייר כתמוה בחוגים מסוימים בישראל ובארה"ב, שתומכים במדיניות הנוכחית של ממשלת ישראל בשטחים, והלך רוח זה אינו זר לבית הלבן. ממשל אובמה מגלה רגישות רבה לאפשרות שהוא יואשם בעשיית מאמצים לכוון איכשהו את תוצאות הבחירות בישראל. בפעולת מנע אמר שר-החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, בנאום בפורום סבן בוושינגטון שלשום (א'): "אנו לא נתערב, כמובן, בהחלטות שעם ישראל צריך לקבל על עתידו". הוא הדגיש, כי ארה"ב תעבוד עם כל ממשלה שתיבחר.

בשלב זה, מדיניות הממשל היא לכבות את גחלי החששות שהוא יתערב בבחירות בישראל לפני שהגחלים ייהפכו למדורת מחאה של הימין בישראל ובארה"ב. הבית הלבן מבין, שמדורה כזו תחרוך את מאמציו לחדש את המו"מ בין ישראל לפלסטינים אחרי הבחירות. וכך, המסר שינחה את התבטאויות הממשל בסוגיה זו עתה ובעתיד הקרוב הוא, שארה"ב אינה עוסקת במאמצים להסיט את ציבור הבוחרים בישראל לכיוון זה או אחר.

בינתים לא ברור אם המסר הזה מגיע לאזניים הנכונות. 48 צירים בבית-הנבחרים, רובם רפובליקנים, דורשים מהבית הלבן הסבר על צעדים פוטנציאליים נגד ישראל. "מדיווחים שפורסמו באחרונה עולה, כי הממשל קיים בשבועות שחלפו דיונים חשאיים על האפשרות להטיל סנקציות על ישראל בגין החלטתה לבנות בתים במזרח-ירושלים", נאמר בפניית הצירים. "ישראל היא אחת מבעלות הברית החזקות ביותר שלנו, ועצם הרעיון שהממשל יטיל באופן חד-צדדי סנקציות על ישראל אינו רק מטופש אלא גם מדאיג ביותר".

במקביל, פרסם הסנטור הרפובליקני מארק קרק את הודעה הבאה: "לא זו בלבד שהממשל מתנגד להטיל סנקציות חדשות על איראן, כדי לשים קץ לאיום הגרעיני שלה, אלא שעתה הוא מגבש סנקציות נגד בעלת הברית הקרובה שלנו, ישראל. הצעד הזה רק מחדד את התפיסה הרווחת שהממשל הזה מתייחס לידידים כלאויבים, ולאויבים - כלידידים".

ארי פליישר, שהיה דובר הבית הלבן בממשל בוש, צייץ: "סנקציות על ישראל - כן; סנקציות על איראן - לא".

על אלו דיווחים מתבססות הקובלנות האלה? נראה שמקורן בידיעה מאת ברק רביד בעיתון "הארץ", ב-4 בדצמבר, שלפיה "ממשל אובמה בוחן נקיטת פעולה נגד הבניה בגדה המערבית ובמזרח ירושלים ולא להסתפק רק בהצהרות גינוי". בידיעה ב"הארץ", שיוחסה לפקיד ישראלי, שתודרך ע"י פקיד אמריקאי, לא הוזכרה המילה "סנקציות" אפילו פעם אחת.

אתר האינטרנט הרפובליקני "וושינגטון פרי ביקון" ציטט את הידיעה ב"הארץ" כמה שעות לאחר פרסומה, אבל לגרסה האמריקאית נוספה במפתיע המילה "סנקציות" בלי כל הסבר למקורה. אתרים אמריקאיים נוספים שמזוהים עם הימין - "דיילי קולר", "פוקס ניוז", "דה בלייז" - הצטרפו לחגיגה. ה"סנקציות" כביכול הן שהציתו את המהומה על גבעת הקפיטול.

ההכחשה שפירסמה דוברת הסטייט דיפרטמנט הערב נועדה אולי לשים קץ לקובלנות האלה, שמאיימות להיהפך לעוד מחלוקת לוהטת בין דמוקרטים לרפובליקנים. אבל, עד עתה לפחות, התנהל הממשל באופן שמעלה את החשד שהוא אינו שש להסיר את ענן האיום ב"סנקציות".

הנה, למשל, חילופי דברים בין ג'וש ארנסט, דובר הבית הלבן, לבין כתב פוקס ניוז, אדי הנרי, בתדרוך ביום ו':

הנרי: יש דיווחים שהממשל שוקל להטיל סנקציות על ישראל בגין ההתנחלויות. נכון או לא?

ארנסט: "נודע לי על כמה מהדיווחים האלה. מה שאני יכול לומר הוא, שאין בדעתי לדבר על דיונים פנימיים כלשהם בממשל ובוודאי לא על דיונים בבית הלבן. אבל אומר משהו שאמרתי פעמים רבות בעבר: ישראל היא שותפה אסטרטגית קרובה של ארה"ב. אני לא צריך להזכיר לכם את הקשר שלא יתנתק בין שתי המדינות ואת מחויובתה החזקה ביותר של ארה"ב למדינת ישראל.

"ועם זאת, הבהרנו היטב את השקפותינו לגבי פעילות ההתנחלויות. ההשקפה הזו לא השתנתה. אנו מאמינים שההתנחלויות הן בלתי לגיטימיות ואנו מודאגים עמוקות מפעילויות התכנון והבניה של ממשלת ישראל בגדה המערבית ובמזרח ירושלים. אנו מאמינים שפעילויות כאלה בלתי מועילות. הבהרנו את ההשקפות האלה בפומבי, והבהרנו אותן בשיחות פרטיות".

הנרי: אז ברור שאתה לא מכחיש, שעל השולחן מונחות עתה סנקציות נגד בעלת ברית של ארה"ב.

ארנסט: "אני אומר בבירור שאינני מכחיש שיש לנו חששות עמוקים מפעילות ההתנחלויות שננקטת עתה בישראל. אבל זה אינו משפיע ולא ישפיע על מחויבותה החזקה של ארה"ב לביטחון הלאומי של מדינת ישראל".

הנרי: אבל איך אתם יכולים לדרוש מהקונגרס לא לנקוט סנקציות נוספות נגד איראן, ובה בעת אתם בוחנים סנקציות נגד בעלת ברית כישראל?

ארנסט: "אינני עומד להגיב על דיווחים על דיונים פנימיים של הממשל שנוגעים בישראל".

וכך הלאה וכך הלאה. דרך ארוכה עבר הממשל מההתחמקויות של דובר הבית הלבן ביום ו' ועד ההכחשה הגורפת של סנקציות פוטנציאליות נגד ישראל מפי דוברת הסטייט דיפרטמנט ביום ב'.