הרצוג ולבני הודיעו על איחוד הרשימות ורוטציה בתפקיד רה"מ

(עדכון) - על-פי ההסכם, לבני תוצב במקום השני, ועבור אנשיה ישוריינו שני מקומות נוספים ■ הרצוג: "הציבור מאבד אמונה וכבר 6 שנים שלנתניהו אין תשובה" ■ ח"כ אלקין: "הייתם נותנים לחנון לנהל איזשהו מו"מ?"

ציפי לבני ובוז'י הרצוג / צילום: דוברות הכנסת
ציפי לבני ובוז'י הרצוג / צילום: דוברות הכנסת

יו"ר מפלגת העבודה, בוז'י הרצוג, ויו"ר מפלגת התנועה, ציפי לבני, הודייעו הערב (ד') במסיבת עיתונאים משותפת שמתקיימת בשעה זו. השניים גם הסכימו על רוטציה בתפקיד רה"מ.

בימים האחרונים ניהלו השניים משא ומתן קדחתני במסגרתו הצליחו להגיע לבני והרצוג לסיכום על פיו יאוחדו שתי הרשימות כשלבני תוצב במקום השני, ועבור אנשיה ישוריינו שני מקומות נוספים. ככל הנראה מדובר בעמיר פרץ והח"כ לשעבר יואל חסון. לאחר הסקרים המחמיאים שניבאו להם למעלה מ-20 מנדטים, נראה כי יצליח הרצוג להעביר את האיחוד בוועידת העבודה.

בפתיחת מסיבת העיתונאים אמר הרצוג כי "אני מביט בשנים האחרונות במציאות חיינו. יוקר המחייה הופך את חיי האזרחים לקשים מאוד. הציבור שואל את עצמו כשהוא מביט בתלוש המשכורת שלו האם זוהי גזירת גורל? הציבור מאבד אמונה וכבר 6 שנים שלנתניהו אין תשובה. אני כאן כדי לומר לכם. יש דרך אחרת. הדרך היא דרך ההליכה המשותפת למען המדינה ולמען עתידם של ילדנו ונכדנו. צריך ללכת ביחד כי רק ביחד ננצח. הערב אני ויו"ר מפלגת התנועה ציפי לבני, מציעים לכם תקווה לעתיד טוב יותר. תקווה לממשלה אכפתית שתעשה הרבה יותר ותדבר הרבה פחות. אנחנו מציעים מודל אחר. של הנהגה משותפת". הציבור רוצה מנהיגים ששמים את טובתם בראש ולא את טובתם האישית".

הרצוג עבר להציג את הסכם הרוטציה ואמר כי בשנתיים הראשונות הוא יכהן כראש הממשלה ובשנתיים שלאחר מכן לבני תתפוס את כסא ראש הממשלה.

"אני כאן כי אני מאמינה שיצחק הרצוג צריך להיות ראש הממשלה הבא של המדינה", פתחה לבני את דבריה. "הוא יהיה ראש ממשלה מצוין. אני בכך בלב שלם והאמונה הזו היא הבסיס לשותפות הזאת. אני כאן כדי לייצר את מכפיל הכוח שיחליף את השלטון בישראל. הרשימה הזו יכולה לאחד את המחנה הציוני שנמאס לו מהשיטה הישנה".

כאמור, סקר שפורסם אתמול בערוץ 10 ונערך בפיקוחו של פרופ' קמיל פוקס קובע כי אילו הבחירות היו מתקיימות היום, רשימה משותפת למפלגת העבודה ולתנועה הייתה זוכה ל-22 מנדטים, שניים יותר ממה שתקבל הליכוד בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו. כך, הייתה הופכת הסיעה בראשות יצחק הרצוג וציפי לבני לגדולה ביותר בכנסת.

עם זאת, לפי הסקר, בעוד שראש הממשלה נתניהו זוכה ל-23% תמיכה בשאלה מיהו האיש המתאים ביותר לכהן בתפקיד, הרצוג נצמד אליו, עם 22% תמיכה.

"הייתם נותנים ל'חנון' לנהל את הקואליציה?"

בליכוד תקפו את האיחוד החדש של גוש השמאל: "כעת בוז׳י וציפי יוכלו להתחרות ביניהם מי ייכנע ויוותר יותר. לאזרחי ישראל ברור כי הבחירות הפעם הן בין מחנה השמאל, בראשות הרצוג ולבני, לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו והליכוד בראשות המחנה הלאומי״ .
ח"כ זאב אלקין, יו"ר הקואליציה השתלח בהרצוג ולבני. "האם הייתם נותנים לחנון שעם 15 מנדטים, שסגר הסכם רוטציה חצי חצי עם אחת שלא עוברת את אחוז החסימה לנהל בשמכם איזשהו משא ומתן? השמאל מציע לנו את ממשלת הכסאות המוזיקליים: יחלקו כאן את ראשות הממשלה כמו עוגה בגן ילדים. ממש 'ממשלת היפה והחנון' מישהו יקנה דבר כזה ?

סגן השר אופיר אקוניס, אמר כי "לגב' לבני יש אובססיה לכורסאות הצבי אבל אין שום עקרונות וערכים. העבודה היא המפלגה הרביעית בתשע שנים שבה היא חברה רק כדי לסדר לעצמה ג'וב באופוזיציה גם בכנסת הבאה. החבירה הזאת מחדדת את הכרעה בבחירות הקרובות: או ממשלה לאומית בראשות הליכוד או ממשלת שמאל בתמיכת הסיעות הערביות"

ח"כ דנון אמר כי ​"לבני שוברת שיאים מחדש בכל מערכת בחירות עם הזיגזגים הבין מפלגתיים שלה. מי שגדלה על תורת ז'בוטינסקי בבית לוחמי האצ"ל ובתנועת בית"ר והליכוד, עברה לקדימה, משם ל'תנועה' ועכשיו​ ל'עבודה' והעתיד עוד לפנינו. הצטרפותה של לבני להרצוג היא מפלגת החלומות של אבו מאזן שמצפה עכשיו לאתנן מטעם שמאל קיצוני כפול בדמות ויתורים מסוכנים על ירושלים ועל חלקי מולדת תוך הזנחת הביטחון בישראל".

מנגד, יו"ר העבודה לשעבר ח"כ שלי יחימוביץ' ברכה בחום על ההסכם בין הרצוג ללבני, ואמרה כי מדובר בחיבור חשוב וחכם, המפיח רוח עזה של תקווה. "לעיתים מתרחש נס, השלם נעשה גדול מחלקיו, והתמונה הפוליטית משתנה כהרף עין. לנתניהו יש תחליף שפוי ונבון, והוא יו"ר מפלגת העבודה יצחק הרצוג. זו נקודת זינוק מדהימה לתחילתו של קמפיין בחירות, אשר בסופו תורכב ממשלה טובה הדואגת לעמה."

יו"ר מרצ, זהבה גלאון, הביעה תמיכה אף היא ואמרה כי "מרצ מברכת על המהלך החשוב של "העבודה" ו"התנועה" לגיבוש גוש מרכז-שמאל שיוביל להרכבת גוש חלופי לגוש הימין הקיצוני של נתניהו. מרצ רואה עצמה חברה חשובה בגוש זה כמי שתפקידה ליישר את העבודה והתנועה ולמנוע התקפלות מול גורמים ימניים. גם נווט מיומן חייב מצפן טוב משמאל כדי שהסירה לא תתהפך ימינה".