"הגיע הזמן שהביריונים של אופ"ק ירימו ידיים"

אמוץ עשהאל במאמר נוקב במרקטוואץ': "אופ"ק מת מוות קליני... הוא איבד את היכולת לומר לשווקים מה לעשות"

עלי אל-נעימי / צילום: רויטרס
עלי אל-נעימי / צילום: רויטרס

"הגיע הזמן שהביריונים של אופ"ק ירימו ידיים" - זו הכותרת של המאמר הנוקב שכתב עמוץ עשהאל, לשעבר עורך ה"ג'רוזלם פוסט", אשר מתפרסם הערב (ו') בכותרת הראשית של האתר הפיננסי מרקטוואץ' בארה"ב.

במאמר חריף טוען עשהאל שהמאבק של קרטל הנפט אופ"ק בשוק הינו חסר תועלת. המאמר מתפרסם ביום שבו מחיר הנפט ונח ב-3% ל-58 דולר לחבית.

"אופ"ק מת מוות קליני", כותב עשהאל. "כן, הארגון עצמו עדיין קיים ויש לו עורכי דין, סטטיסטיקנים, ומזכירים שעובדים בבניין יפה בווינה שם נפגשים שרי אנרגיה מ-12 מדינות החברות בקרטל... אבל המומחיות של אופ"ק בתמרון השווקים הפכה סוף סוף להיות לא יעילה, אנכרוניסטית מבחינה תעשייתית והרסנית מבחינה כלכלית עבור אופ"ק".

עשהאל מערער על הטענה הרווחת בשווקים לפיה החלטת אופ"ק שלא לחתוך את התפוקה היא זו שמפילה לאחרונה את מחיר הנפט. הוא טוען כי זה אולי נכון מבחינה טכנית נקודתית, אך מתחת לפני השטח ישנן תמורות עמוקות יותר.

עשהאל חוזר לחרם הנפט של אופ"ק על המערב אחרי מלחמת יום כיפור ב-1973 ומזכיר כיצד תעשיית הרכב במערב הגיבה לזינוק החד במחירי הנפט: מעבר למכוניות קטנות יותר עם מנועים יעילים יותר שיצרכו פחות דלק. גם תחנות כוח לייצור חשמל הפכו יעילות יותר. התוצאה הייתה נפילה של מחיר הנפט לרמה של 10 דולר לחבית ב-1986, לעומת 35 דולר ב-1980.

עשהאל מזכיר שגם אז ניסה אופ"ק להציף את השוק בנפט בתקווה שמחירים זולים יותר של נפט יעצרו את ההתייעלות האנרגטית. זה לא קרה.

"אופ"ק נכשל במלחמתו בכוח הכבידה של השווקים", כותב עשהאל. "הקרטל צריך היה להבין כבר אז שמלחמתו בשווקים לא עובדת. הם היו יכולים להבין, אבל הם לא. הם לא השתמשו בפטרו-דולרים שלהם לצורך תיעוש וחיזוק מעמד ביניים, כמו בסין או בהודו... עבור אופ"ק, הנס הכלכלי באסיה משמעותו שהעולם יצטרך יותר נפט".

עשהאל מתאר כיצד בזבזו החברות באופ"ק את הכספים האדירים שקיבלו מהנפט: "ההתמכרות של ונצואלה לנפט הייתה כה קשה עד שהיא הפכה עכשיו את הכלכלה לחבית חומר נפץ ובה אינפלציה, מחסור, הגירה ומהומות ברחובות. במדינות ערב, התמורה שהתקבלה מכל חבית נפט שלישית שנמכרה בוזבזה על נשק ושאר הכסף שימש להשקעות של שכבה רזה מאוד של מלכים, נסיכים ושייח'ים".

לדברי עשהאל, חלקו של אופ"ק בתפוקת הנפט העולמית נמוך היום בחצי מכפי שהיה, כך ש"אופ"ק איבד את היכולת לומר לשווקים מה לעשות".