צעירים מתוסכלים ביריד הדירות: "התפללנו למע"מ 0%"

אנה צרפתי: "100 זוגות כמונו יקפצו על אותה הדירה" ■ דני, שוכר דירה בת"א: "אני גר בשכירות כבר 10 שנים, המחירים רק עולים והלכתי אחורה מבחינת היכולת לקנות דירה. אמשיך לגור בשכירות, זו האמת הכואבת"

פסטיבל דירות מרכז הבנייה גני התערוכה / צילום: וידאו

"חיכינו והתפללנו שמע"מ אפס יקרה, ועכשיו אין יותר סיבה לחכות. לגבי מחיר מטרה התחושה היא שהכל דיבורים וזה לא משהו שבאמת עומד על הפרק. 100 זוגות כמונו יקפצו על אותה הדירה", כך הסבירה בייאוש אנה צרפתי שמחפשת לרכוש דירה, וביקרה ביריד הדירות שערכו מרכז הבנייה הישראלי ויד 2 בגני התערוכה בתל אביב בסוף השבוע האחרון.

עוד אלפי רוכשים פוטנציאליים הגיעו ליריד הדירות כדי לבחון את היצע הדירות והמבצעים השונים שמציעות כיום חברות הנדל"ן השונות. על פי המארגנים, כ-12 אלף איש הגיעו ליריד במהלך סוף השבוע, חלק ניכר מהם מחפשים דירה באזור המרכז ורבים מהם משקיעים שממשיכים לראות את הדירה כפוטנציאל השקעה טוב יותר מכל אפיק אחר. בינתיים, הזוגות הצעירים ממשיכים להביט על מודעות הפרסומת של הקבלנים והיזמים ומקווים שיצליחו לגייס הון עצמי כדי לרכוש דירה.

"אני גר בתל אביב, בשכירות כבר עשר שנים. אני בכלל לא עמדתי לקריטריונים של מע"מ אפס, אבל זה לא משנה כי בינתיים המחירים רק המשיכו לעלות", כך הסביר דני, שוכר בתל אביב שביקר ביריד, "מבחינתי כנראה שאמשיך לגור בשכירות, זו האמת הכואבת, הייתי מעדיף לקנות דירה, אבל רק משהו שאני אוכל לעמוד בו. יש כאן ממשלה ששנתיים לא הצליחה לקדם כלום, והמחירים ממשיכים לעלות. אני רק הלכתי אחורה מבחינת היכולת לרכוש דירה".

לצד רוכשי דירות פוטנציאלים שמחפשים דירה שתתאים ליכולת הפיננסית שלהם, מצידו השני של השולחן ביריד ישבו משווקי הדירות ובעלי חברות הנדל"ן. כולם מנסים לשדר כעת עסקים כרגיל אחרי תקופה לא פשוטה שעברה עליהם מאז מארס 2014 עם ההכרזה על תוכנית מע"מ אפס, תקופה במהלכה לא מעט רוכשים ישבו על הגדר והמתינו עם הרכישות.

נציין שבעוד כולם מספרים על רוכשים רבים שחזרו כעת למשרדי המכירות, חלקם מבינים שהמצב שנוצר בענף לא פשוט ורבים מהרוכשים מתקשים להתמודד עם המשך עליית המחירים. כדי לנסות ולדרבן רוכשים לבצע רכישות כעת, לאחר שמע"מ אפס ירד מהפרק, יצאו גם חברות לא מעטות במבצעים.

במקביל, חלק מהיזמים ואנשי ענף הנדל"ן חוששים שמערכת הבחירות והצהרות של פוליטיקאים השכם וערב על פתרונות חדשים למצוקת הדיור וירידות מחירים יחזירו שוב את הרוכשים למצב המתנה. על מחיר מטרה אגב, לא רבים מדברים כעת מהסיבה הפשוטה שמדובר בתוכנית שעוד רחוק היום שהדירות המוזלות הראשונות יוצעו למכירה.

"רוכשי הדירות איבדו את האמון בהבטחות הממשלה להוזלת המחירים והגיעו להתעניין ולרכוש דירות", כך לדברי ערן רולס יו"ר מרכז הבנייה הישראלי.

אחד ממשווקי הדירות ביריד, צחי לוי, סמנכ"ל השיווק של גינדי החזקות, אמר: "הרוכשים מספרים שהם מבינים שמחירי הדירות לא ירדו לא מאמינים שמשהו ישתנה והחליטו לא לחכות. כמות האנשים שהגיעה ליריד מראה את הלך הרוח בציבור ועד כמה הביקוש לדירות גדול ביחס להיצע".