הערכות: אבי כץ מקופיקס יצטרף למפלגה של כחלון

מפלגת כולנו פרסמה את רשימת המייסדים ואת תקנון התנועה, המקנה לכחלון סמכויות כמעט בלתי מוגבלות ■ עוד בדרך למפלגה: שגריר ישראל לשעבר בארה"ב מייקל אורן ובעלי הפועל באר שבע אלונה ברקת

אבי כץ / צילום: תמר מצפי
אבי כץ / צילום: תמר מצפי

מסתמן: אבי כץ, מבעלי רשת קופיקס, צפוי להשתלב ברשימת "כולנו" בראשות משה כחלון, כך נודע ל"גלובס". בימים האחרונים מנהל כחלון מגעים עם כץ במטרה לשלבו במקום ריאלי ברשימה, לצדו של הפעיל החברתי ויוזם מחאת הקוטג', איציק אלרוב. השניים צפויים לתרום לאפיונה של מפלגתו של כחלון כרשימה של מהפכנים, שבראשה שר התקשורת לשעבר, שהביא למהפכה בתחום הסלולר.

כץ, בן 52, ייסד לפני כשנה את רשת בתי הקפה המוזלים קופיקס, המוכרת את כל מוצריה במחיר אחיד של 5 שקלים, ובעבר שימש מנכ"ל כפר השעשועים. הוא מחזיק ברשת קופיקס בבעלות משותפת עם גיל אונגר, בני פרקש, חגית שינובר וחנן שמש. חברו העתידי לסיעה, אלרוב, הוא חרדי תושב בני ברק, מיוזמי המחאה החברתית של קיץ 2011. אלרוב נפגש עם כחלון מספר פעמים בתקופה האחרונה, וככל הנראה ישובץ גם הוא במקום ריאלי.

כחלון רחוק מלהשלים את מלאכת הרכבת הרשימה לכנסת. לפי החוק עומדים לרשותו עוד 44 יום, וככל הנראה הוא ימצה אותם עד תום. כרגע, ניתן למנות שני שמות נוספים ששיבוצם ברשימה כמעט ודאי - שגריר ישראל לשעבר בארה"ב, מייקל אורן, והיו"ר והבעלים של הפועל באר שבע, אלונה ברקת. בניגוד לשמועות, פרופ' מנואל טרכטנברג והרב חיים אמסלם לא צפויים להצטרף לרשימה.

בסוף השבוע פורסמה רשימת המייסדים של מפלגת כולנו. ברשימה אפשר למצוא את: אורנה אנג'ל ששימשה בעבר יועצת לאהוד ברק; שמשון ליבמן, ששימש ראש המטה לשחרור גלעד שליט; מנכ"ל בזק לשעבר ואחד האנשים הקרובים ביותר לכחלון כיום ומשמש ראש מטה השטח שלו, אבי גבאי; עו"ד צחי גבריאלי, ששימש כיועצם של אהוד אולמרט ואריאל שרון, ושאחיו חיים גבריאלי, שימש מנכ"ל אי.די.בי ומקורבו של נוחי דנקנר; יריב מוזס, בנם של תמי מוזס ודדי בורוביץ', מבעלי ארקיע. תמי מוזס היא אחותו של נוני מוזס, הבעלים של "ידיעות אחרונות"; רון מוסקוביץ', לשעבר מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים; רועי פולקמן, מתנועת "רוח חדשה", שעבד במטה הבחירות של ניר ברקת וכיום משמש ראש מטה הפעילים בירושלים; וסמנכ"ל המכירות של חברת הוט, יעקב טרוזמן.

ברשימת המייסדים אפשר לזהות גם לא מעט מאנשי הכוורת הצמודה, שליוו את כחלון במשך שנים ארוכות בזירה הפוליטית ושומרים לו אמונים שנים ארוכות, ובהם דב אלטר, נהגו האישי ואיש אמונו; שמעון בן דוד, שהיה יועצו של כחלון בכנסת ובמשרדי הממשלה במשך שנים ארוכות; נדב שיינברגר, שהצטרף לכחלון בפריימריז של 2008 ומאז משמש יועצו הצמוד; ויואב רפאל, לשעבר ראש מועצת באר יעקב והיועץ הפוליטי של כחלון בשנים האחרונות. בנוסף, מעטרים את הרשימה אנשי ליכוד, שנמנים על מחנה כחלון במפלגה, ובהם אור סוסן, בנו של ראש המועצה האזורית חבל מודיעין, שמעון סוסן, שנחשב ל"ראש מחנה כחלון" בליכוד, וכן את אסנת אשול, העובדת עם סוסן; הליכודניק הוותיק ניסים בן דוד; ומנהלת לשכתו של ראש עיריית לוד, קרנית איטה. גם זוהר סוסנקו, מנהל המדיה החברתית של עיריית תל אביב וכתב גל"צ לשעבר, שכיום אחראי במטה כחלון על הרשתות החברתיות, מופיע ברשימת המייסדים. ברשימה מופיע גם אחד מבניו של כחלון, עידן.

כחלון יקבע

יחד עם רשימת המייסדים הגישה "כולנו" את תקנון המפלגה, המקנה ליו"ר המפלגה כוח רב. על פי התקנון, כחלון לבדו יהיה זה שיקבע את הרכב הרשימה לכנסת ואת סדר שיבוץ החברים בה, וכן את מדיניות המפלגה. כחלון יוכל למנות לרשימה גם אישים שאינם חברים במפלגה. "יו"ר המפלגה יהיה רשאי להתייעץ לשם כך באישים שונים על פי שיקול דעתו", נכתב.

עוד נקבע, כי יו"ר המפלגה יהיה גם זה שינהל את המו"מ הקואליציוני. מתוקף התקנון כחלון יהיה גם זה שימנה את השרים ואת סגני השרים מטעמו. על פי התקנון, כחלון ישמש מועמד המפלגה לראשות הממשלה בבחירות הנוכחיות וגם בבחירות הבאות. "היו"ר המייסד יכהן עד תום תקופתה של הכנסת ה-21 או עד שיודיע על פרישה מתפקידו או עד שייבצר ממנו לכהן כיו"ר מפלגה, ככל המוקדם", נכתב. יו"ר המפלגה יהיה זה שימנה את מנכ"ל המפלגה, את דובר המפלגה ואת ועדת הבחירות של המפלגה.

תקנון המפלגה מרמז על אחת האפשרויות ששוקל כחלון, והיא מינוי שרים חיצוניים מטעמו שאינם חברי הרשימה. "הסיעה בכנסת תורכב מהנבחרים ברשימת המפלגה לכנסת. החברים בממשלה מטעם המפלגה שאינם חברי כנסת יוזמנו לישיבות הסיעה ויהיו על תקן משתתפים בעלי זכות להשמיע את דעתם", קובע התקנון. בניגוד למפלגות אחרות, שבהן תפקיד יו"ר הסיעה ניתן לח"כ מהרשימה, מצוין בתקנון כי כחלון יחזיק גם בתפקיד זה.

אדם שירצה להצטרף למפלגת כולנו יצטרך לשלם דמי חבר בגובה הנתון לשינויים "מפעם לפעם". על כל חבר מפלגה תחול תקופת אכשרה של 16 חודשים המקנה את הזכות לבחור בוועידת המפלגה. הוועידה תהיה מורכבת מ-51 חברים, שתפקידה לבחור את יו"ר המפלגה כל ארבע שנים ולקבוע את עקרונות היסוד שלה. הכתובת שנרשמה ברשם המפלגות עבור המפלגה היא ביתה של אמו של כחלון בגבעת אולגה.

עקרונות המפלגה על פי התקנון הם "הוזלת יוקר המחיה בישראל בכל התחומים, ובעיקר בתחומי הדיור, המזון והפיננסים על ידי עידוד התחרותיות. בנוסף מתחייבת 'כולנו' לפעול לקיצור 'ביורוקרטיה מיותרת'". עוד נכתב, כי כולנו תשאף ל"יצירת אופק מדיני-ביטחוני למדינת ישראל, באמצעות פעולה בלתי מתפשרת לשמירת ביטחון אזרחי ישראל, לצד שאיפה להסדר מדיני עם שכנינו", וכן "יצירת תחושת ביטחון אישי לאזרח בישראל תוך החמרת הענישה על עבירות רכוש ועבירות אלימות".

בחודשים האחרונים נפגש כחלון עם לא מעט אנשי מקצוע במטרה להגיע מוכן לכנסת עם תוכניות עבודה מסודרות. בין היתר, נפגש כחלון עם פרופ' בנציון זילברפרב, מנכ"ל משרד האוצר לשעבר המכהן כיום כדיקן ביה"ס לבנקאות ושוק ההון במכללת נתניה; עו"ד שרית דנה, לשעבר היועמ"ש לממשלה (אזרחי); עדן ברטל, לשעבר מנכ"ל משרד התקשורת; דרור שטרום, לשעבר ראש הרשות להגבלים עסקיים; בארי טאף, יועץ בכיר לנגיד בנק ישראל; פרופ' סיני דויטש, משנה לנשיא ודיקן ביה"ס למשפטים מכללת נתניה; פרופ' ברנרד פינצ'וק, משנה לנשיא ורקטור מכללת נתניה; ד"ר דוד אלטמן, סגן נשיא בכיר מכללת נתניה; אלי סולם, מנכ"ל התנועה לאיכות השלטון; וד"ר זיו רייך, נשיא איגוד המבקרים הפנימיים ודיקן ביה"ס לביטוח במכללת נתניה.

בנוסף, מרבה כחלון להתייעץ רבות גם עם ישראל דנציגר, יזם ומנכ"ל הייטק, המשמש יחד עם אבי גבאי, קובי כחלון ורפי ברזילי, כחלק מיועציו הקרובים.

למפלגתו של כחלון טרם נפתח חשבון בנק. ברגע שייפתח יחל כחלון במלאכת איסוף התרומות שתעשה ברובה באינטרנט. כחלון ימנע מקבלת תרומות מאנשי עסקים שעלולים להעמיד אותו בניגודי עניינים. על פי החוק, בסוף פברואר תקבל המפלגה מהמדינה מקדמת מימון בחירות, בסך של 11.6 מיליון שקל.