אי-סדרים בתע"א? הטיית בחירות ושימוש במשאבי החברה

מנהל רשות החברות הורה לפתוח בבדיקה חיצונית ■ תע"א: "העברנו את התלונות במכתב לבדיקה של גורם חיצוני"

אורי יוגב / צילום: איל יצהר
אורי יוגב / צילום: איל יצהר

מנהל רשות החברות הממשלתיות, אורי יוגב, הורה לבצע בדיקה חיצונית בתעשייה האווירית, בחשד לאי-סדרים חמורים ולשימוש במשאבי החברה לצרכים פוליטיים בתקופות הבחירות הקודמות ובתקופת הבחירות הנוכחיות. יוגב מינה את רו"ח יהודה מלול ממשרד אברמזון יורם ושות' רואי חשבון לביצוע הבדיקה, בהתאם לחוק החברות הממשלתיות. יוגב הודיע על כך לרפי מאור, יו"ר דירקטוריון תע"א, והשופטת בדימוס דינה אפרתי המשמשת יו"ר ועדת הביקורת בתע"א.

ממכתבו של יוגב עולה כי לפני כמה חודשים התקבל במשרדי הרשות מכתב תלונה אנונימי המפרט שורה של חשדות בנוגע לאי-סדרים חמורים לכאורה בפעילות החברה. המכתב מציין, בפירוט רב, סדרה של אירועים ומהלכים שהתקיימו לכאורה לפני ובמהלך הבחירות הפנימיות לוועד העובדים שהתקיימו בחודש מאי האחרון. הטענה המרכזית של כותבי אותו מכתב היא ש"בחודשים שקדמו לבחירות נעשו מהלכים מוקדמים כדי להטות ולהשפיע על תוצאות הבחירות".

לטענתם, הדבר נעשה על ידי העברת עובדים בין סקטורים שונים בתוך החברה, כולל קליטת עובדים משיקולים לא ענייניים, פעילות פוליטית במתחמי החברה הממשלתית ושימוש בנכסיה שהם נכסי ציבור, כמו גם שחרור עובדים חברי ועד מעבודתם למטרות אלה. כל זאת בתוך השתת עלויות כספיות גבוהות על החברה. עוד נכתב כי האירועים הללו נעשו במטרה לפגוע ולהחליש את כוחו של נציג עובדי הייצור בוועד, השייך לסקטור הייצור ממפעל בדק מטוסים, כך שיקטן מספר הבוחרים מהסקטור שלו ויגדל לכאורה מספר הבוחרים הטכנאים ויגבר כוחו של נציג הסקטור הזה.

לפי מכתב התלונה, כל המהלכים הללו בוצעו בהנחיית ועד העובדים והעומד בראשו, ח"כ הליכוד חיים כץ, בתיאום עם כמה מהעובדים הבכירים בכמה מחטיבות מרכזיות של החברה. עוד נטען כי אמנם נשכרה חברה חיצונית שתפקח על הבחירות ותוציא אותן אל הפועל, אולם נציגי עובדים העלו חשדות כבדים כי אלה קיבלו הנחיות מגורמים בתוך הוועד והעומד בראשו "כדי לעוות ולהשפיע על תוצאות הבחירות".

עוד עולה מהמכתב כי ארגון העובדים היה מעורב בקליטת מקורבים פוליטיים. בין היתר הוזכר שמה של ענת ריבלין רם, בתו של נשיא המדינה ראובן ריבלין. מכתב התלונה האנונימי, הנושא את התאריך 27.8.2014, נמסר במקביל ליו"ר הדירקטוריון מאור וחברים בדירקטוריון, למבקר המדינה יוסף שפירא, למנכ"ל התע"א יוסי וייס, למבקר הפנים בתע"א יעקב נוס ולרשות החברות.

שימוש ברכבי חברה לתעמולה

במכתב של יוגב, המבקש לפתוח בבדיקה חיצונית, צוין כי בחודשים האחרונים התקבלו ברשות החברות טענות לשימוש במשאבי החברה לצרכים פוליטיים במהלך בחירות 2013, וגם בבחירות המוקדמות של 2012. "טענות אלה כוללות חשד להפעלת לחץ על עובדים להתפקד למפלגה מסוימת, שימוש ברכבי החברה לביצוע הסעות מאורגנות לקלפיות, ביצוע תעמולה פוליטית בשטחי החברה ושימוש בתשתיות המחשוב של החברה להפצת תעמולת בחירות".

יש לציין שכבר ב-2006 התקיימה חקירת משטרה נגד חיים כץ, המשמש זה כ-15 שנה עובד בחופשה ללא תשלום מהתע"א ובמקביל כיהן ברוב השנים כחבר כנסת ויושב ראש ועדות רבות השפעה. באמצע אותה שנה הודיעה פרקליטות מחוז המרכז לכץ, כמו גם לעוד כמה מחבריו בתע"א, כי נמצאו ראיות להגשת כתב אישום נגדו בגין עבירות על חוק מימון מפלגות. מדובר בבחירות לכנסת ה-15, אז עמד כץ בראש סיעת עוז בהסתדרות והיה מועמד מספר שתיים במפלגת "עם אחד" שרצה אז לבחירות בראשות עמיר פרץ. כעבור שנה החליט היועץ המשפטי לממשלה אז, מני מזוז (היום שופט בית המשפט העליון), לסגור את התיק לאחר השימוע שערך לכץ, וזאת בין היתר בגלל "חוסר עניין לציבור במיצוי ההליך".

מהתעשייה האווירית נמסר בתגובה לדברים: "המכתב הכולל את החשדות לאי-סדרים הגיע לדיון בוועדת הביקורת של דירקטוריון התעשייה האווירית בסוף ספטמבר. כתמיד, הוחל בתהליך בדיקה מיידי על ידי מבקר החברה. יודגש כי מדובר בנושאים נרחבים, חלקם מלפני כמה שנים, הדורשים זמן לצורך בדיקתם המעמיקה.

"בעקבות ממצאים מקדימים של מבקר הפנים החליטה הוועדה על העברת הבדיקה לידי גורם חיצוני - משרד עו"ד מיתר ליקוורניק, במטרה להגיע לחקר האמת באופן אובייקטיבי שאינו משתמע לשתי פנים, ואנו סמוכים ובטוחים כי הוא יבצע עבודתו מהימנה. כמובן, התעשייה האווירית תשתף פעולה עם כל בדיקה נוספת שתתבקש לה.

"נחזור ונאמר כי שטף המכתבים המתקבלים מרשות החברות הממשלתיות והמועברים על ידה באופן מיידי לעיתונות הוא מעורר תמיהה. מכתב שיכלול את סך כל הנושאים הידועים לרשות יאפשר לגוף הנבחר לבצע בדיקתו באופן יעיל ויהווה בסיס מצוין לדיאלוג פרודוקטיבי בין הנהלת החברה והדירקטוריון שלה לבין רשות החברות".