איפה הכסף: מה עשו קרנות הסל המגזריות ב-2014?

מהם הכיוונים המנוגדים שאליהם נמשך מגזר האנרגיה, מהו תת-המגזר שהוביל את העליות בבריאות, ומדוע למרות השיפור בכלכלה תשואות מגזר הצריכה המחזורית מפגרות אחר הצריכה הבסיסית?

 וול סטריט אירופה  / צילום: בלומברג
וול סטריט אירופה / צילום: בלומברג

רוב המשקיעים במניות יסכימו ש-2014 הייתה שנה יוצאת דופן. הרבה בלבול, שגיאות רבות ובמקרים לא מעטים גם בהלה אפיינו את השנה החולפת. די לראות מה קורה בימים אלה, על רקע הירידה הדרמטית במחירי הנפט, או מה שקרה לפני חודשיים (באוקטובר), כאשר בתוך כשבועיים מחקו חלק ממדדי המניות תשואה של כמעט שנה - והחזירו אותה בתוך חודש.

ניתוח של ההשקעה המגזרית ב-2014 עשוי ללמד לא מעט על השינויים הדרמטיים שחוו המשקיעים במניות בשנה האחרונה.

המפתיע

ההפתעה הגדולה ביותר, לפחות נכון לסוף נובמבר, היא שאת תחום ההשקעות המגזריות בתעשיית קרנות הסל (ETFs) מוביל המגזר שהניב את התשואה הגרועה ביותר השנה. מגזר האנרגיה, שבסיכום שנתי עד עתה ירד ביותר מ-16%, גייס במהלך השנה החולפת השקעות בהיקף של 8.5 מיליארד דולר בקרנות סל.

האנרגיה היא המגזר שבו קיים המספר הגדול ביותר של קרנות סל בארה"ב, נכון להיום 49, כמה מהן הושקו רק בשנה האחרונה. המגזר הזה ריכז עניין רב ב-2014, אבל בשני כיוונים מנוגדים. רוב הגיוסים בקרנות הסל הגיעו ברבעונים הראשון והשני, כאשר מחירי הנפט חצו את רמת ה-100 דולר לחבית, וברקע השקעות גדולות של חברות רבות בתחום האנרגיה והאנרגיה החלופית בארה"ב. במהלך אפריל ומאי הוביל מגזר האנרגיה את העליות מבין עשרת המגזרים במדד 500 S&P, ואחרי שנה שבה הניב ביצועי חסר משמעותיים לעומת המדד עצמו (ב-2013 עלה המגזר "רק" ב-22%, לעומת 29% ל-500 S&P), אין פלא שמשקיעים נהרו לשם.

בינתיים התמונה התהפכה, ובשלושת החודשים האחרונים ירד מחיר הנפט ב-40% ומשך את כל מגזר האנרגיה למטה. בינתיים, למרות הירידות עדיין לא ניכרים פדיונות ענק מקרנות הסל במגזר. בהסתכלות קדימה, מגזר האנרגיה נסחר במכפיל העתידי הנמוך ביותר מבין המגזרים השונים ל-2015 (14 לעומת 16 ב-500 S&P), אך אם תימשך ירידת מחירי הנפט, או אם המחירים לא יתאוששו בקרוב, סביר שנראה משקיעים שמתייאשים - דבר שעשוי להגביר עוד את הירידות במניות במגזר.

הבריא

2014 היתה עוד שנה מצוינת למגזר הבריאות. אחרי תשואה של כמעט 40% ב-2013, גם בשנה החולפת מוביל המגזר את טבלת התשואות עם עלייה של כ-20%. בשנה החולפת גייס מגזר הבריאות 5.5 מיליארד דולר, היקף דומה לגיוסים ב-2013. אולם עודף התשואה של המגזר גורם באופן טבעי לחששות מסוימים בקרב משקיעים.

70% מההשקעה בקרנות הסל במגזר הבריאות היו ברבעון הראשון, ולמרות שהמגזר המשיך להניב תשואות חיוביות גם בהמשך השנה, המשקיעים לא מיהרו להגדיל את החשיפה אליו. מי שהמשיך להוביל את העליות במגזר היה תת-מגזר הביוטק, שחלקו ממגזר הבריאות הכולל הולך וגדל. כיום מהוות חברות הביוטק כ-20% מהמדד, לעומת 15.9% בתחילת 2013.

2014 הייתה שנה מצוינת לתחום הביוטק בארה"ב, שריכז עניין רב מצד משקיעים שהיו נכונים להשתתף ביותר מ-50 הנפקות של חברות צעירות ומבטיחות (בניגוד, אגב, לחוסר העניין שמעורר תת-המגזר הזה בבורסה בתל אביב). החברות האלה אמנם מניעות את העליות במגזר, אך לא רק הן - חברות התרופות הגדולות וחברות הציוד הרפואי צומחות אמנם פחות, אך סדרה של מיזוגים ורכישות הביאה גם לעליות נאות במניות תת-המגזרים האלה. כמו שהדברים נראים כעת, שתי המגמות האלה צפויות להימשך גם ב-2015.

מי שיבחן את הביצועים של מגזר הבריאות בשבועיים האחרונים, יגלה כי למרות שהוא רשם את העליות החדות ביותר השנה, הוא עדיין שומר על מאפיינים של מגזר דפנסיבי יחסית. על אף הטלטלה הכוללת, מניות המגזר רשמו ירידה צנועה יחסית.

ירידה מתונה נרשמה גם במגזר התשתיות - המגזר המפתיע ביותר בתשואתו בשנה החולפת. מי שנחשב לאחד המגזרים האפרוריים ביותר, עלה השנה ב-20%, אך העלייה הזו לא תורגמה לפעילות משמעותית בקרנות הסל, ונראה כי המשקיעים מעדיפים לבחור בעצמם את המניות בו.

הבסיסי

הצריכה הבסיסית נחשבת למגזר שמרני יחסית ובעל תשואת דיבידנד גבוהה בהשוואה לאחרים, כך שמשקיעים רבים שמחליטים להקטין חשיפה לאג"ח ולהגדיל חשיפה למניות, בוחרים לעתים לעשות זאת תחילה דרך מגזר זה. אחרי פדיונות ברבעון הראשון, בכל אחד מהרבעונים האחרים סיים המגזר בגיוס חיובי גבוה יחסית, ובסיכום שנתי הוא סוגר עם כניסה של 3.6 מיליארד דולר לקרנות הסל.

אפשר היה לצפות, כי בשנה שבה הנתונים הכלכליים מעידים על שיפור משמעותי, וכשבשווקים כבר מתחילים לדבר על עליית ריבית, דווקא מגזר הצריכה המחזורית יתפקד טוב יותר מהצריכה הבסיסית, אך זה לא קרה ב-2014. אחד ההסברים לכך טמונים בתת-המגזרים שהביאו לעלייה בצריכה הפרטית. הכוונה בעיקר היא לתחום הקמעונאות הבסיסית והמזון, הכולל חברות כמו וול מארט, שרק מאז אמצע אוקטובר עלו מניותיה ב-13%, או וולגרין ורשת בתי המרקחת CVS, שמניותיהן עלו בכמעט 30% בשנה האחרונה. המניות של חברות כמו פרוקטר אנד גמבל (הגדולה במגזר) עלו ב-10%. למי ששוקל כעת השקעה במגזר, כדאי להעיף מבט במכפיל העתידי הגבוה יחסית שלו.

הלא-שייך

מגזר הנדל"ן המסחרי (REIT) אינו אחד מ-10 המגזרים המסורתיים, שאליהם נהוג לחלק את 500 S&P, אך אי אפשר לסכם שנה בלי לומר עליו כמה מלים. התאוששות הנדל"ן הביאה בשנה האחרונה לביצועים חזקים מאוד למגזר זה, עם עליות של מעל 27%. 22 קרנות הסל במגזר זה גייסו בשנה האחרונה 6 מיליארד דולר, הודות לריביות הנמוכות (שרק המשיכו לרדת השנה), וסייעו לחברות רבות לגייס כספים. עליית ריבית מסתמנת כסכנה הגדולה ביותר למגזר, אך נראה כי הירידה החדה במחירי הנפט בשבועיים האחרונים דוחה אותה בתקופה מסוימת.

*** הכותב הוא מנהל מחקר יועצים בהראל פיננסים. אין לראות בכתוב שיווק השקעות או תחליף לייעוץ מס עצמאי. הכותב, החברה, חברות קשורות ובעלי עניין בהן עשויים להחזיק או לסחור בניירות הערך המצוינים בכתוב

השנה של קרנות הסל המגזריות בהשוואה לזו שלפניה
 השנה של קרנות הסל המגזריות בהשוואה לזו שלפניה