איפה היער, איפה העצים: תערוכה חדשה - Hiding Wood in Trees

שפה אישית ובדיחות פרטיות הופכות את התערוכה המשותפת של אריאל שלזינגר והאמן הקובני וילפרדו פרייטו לחידה ומשחק גילויים

הכותרת "Hiding Wood in Trees" אינה הדבר היחיד שקשה לתרגם ולהסביר בתערוכה המשותפת של האמנים וילפרדו פרייטו (קובה, ספרד) ואריאל שלזינגר (ישראל, גרמניה), שנפתחה בסוף השבוע במרכז לאמנות עכשווית. השניים מאתגרים את צופיהם ברעיונות שנונים, אישיים ומשותפים, שהם על סף השפה הפרטית.

פרייטו מציג קופסת שימורים מתגלגלת לאורכו ולרוחבו של אולם ריק, נעה מעצמה, כאילו נכנסה בה רוח או כאילו נבעטה מרגל עלומה ואינה מוצאת מנוח. עוד הוא מציג כספת (אמיתית) עטופה בקופסת קרטון שכאילו מנסה לגונן עליה, בהיפוך מגוחך בין החזק לחלש, פנים וחוץ, חומר מוצק לעומת חומר קל ופגיע. בעבודה אחרת הוא מציג שני כסאות פלסטיק שנערמו זה על זה, ומכנה אותם "כיסא יושב".

שלזינגר מסביר את ההברקה שבהתייחסות שונה למובן מאליו, ואילו האוצרת, חן תמיר, מדברת על הפגש בין השניים כמפגש של שנינויות. "שני אמנים שנונים בעלי יכולת המצאה בעבודה עם חומרים יומיומיים. בגישה פוסט-מינימליסטית, הם מנתקים אובייקטים מתפקידם המקורי תוך יצירת הקשרים חדשים. התוצאה היא עבודות הרפתקניות, משעשעות ובעלות מבט נוקב על החיים שסביבנו", כותבת תמיר.

יצירה של שלזינגר עשויה משקיקי תה משומשים, מפתיעים בנוכחותם ועוד אחת עשויה מסרט הדבקה שעבר מניפולציה קלה, כמעט בלתי מורגשת, כך שגלגל הקרטון הפנימי שתוכו מסתובב באיטיות, כאילו הוא נמצא בעיצומה של עבודה סיזיפית.

הביטוי החזותי מינימליסטי, החומרים דלים, מן המוכן ומן המצוי, אך המחשבה המוקדשת לעבודות עמוקה. הענקת שם חדש לחפץ מוכר יוצרת הזרה, מוציאה אותו לשדה התייחסות שונה וקוראת לתשומת לב מחודשת. ההומור של האמנים יכול להיראות לצופים מתריס או משעשע, אך בכל מקרה הוא קורא להתייחסות רצינית, מעורר מחשבה על מהות ונראות.

פרייטו נולד 1978 בקובה, חי ועובד בברצלונה והוואנה. שלזינגר נולד בישראל ב-1980, למד בבצלאל וחי בברלין. תערוכת יחיד של שלזינגר מוצגת במקביל בגלריה דביר בתל אביב.

מי שיחפש "סימני דרך" בביוגרפיה האמנותית של שני האמנים לא ימצא אותם בתערוכה במרכז לאמנות עכשווית. תמיר מסבירה, כי היא מבינה את הסקרנות שמעורר אמן קובני עכשווי בולט ומצליח בעולם, אך התערוכה אינה דידקטית. היא לא מספקת מידע על עבודותיו האיקוניות וגם לא "מייצגת" אלא את נקודת הזמן העכשווית ביצירתם של האמנים. את החיפוש ימשיכו הסקרנים בעצמם.

המרכז לאמנות עכשווית, קלישר 5 תל-אביב, ללא תשלום.