פלוג: "השיח הכלכלי בישראל נהיה אלים; נטל המס כאן נמוך"

פלוג: "חשוב לדון בסוגיות שעל הפרק על בסיס ניתוח מושכל, ללא התלהמות, ומבלי להשלות את עצמנו בכך שלבעיות יש פתרונות קסם קלים ופשוטים" ■ טוענת: שיעור העוני בקרב משפחות שבהן שתי משרות מלאות - "מזערי"

קרנית פלוג / צילום: מארק ניימן-לע''מ
קרנית פלוג / צילום: מארק ניימן-לע''מ

"השיח הכלכלי בישראל נהיה שטחי, מוקצן ולעתים אלים", כך טענה היום (א') נגידת בנק ישראל ד"ר קרנית פלוג. בנאום שנשאה בכנס ירושלים של לשכת רואי החשבון דיברה פלוג על הקדמת הבחירות והשפעתה על כלכלת ישראל אמרה כי "המשק יציב ועמיד לזעזועים ויש לנו לא מעט ניסיון בזעזועים כאלה. זה עובד לא רע לתקופת הביניים, אבל מעבר לתקופה הזו אין ספק שהאתגרים הגדולים שניצבים בפני המשק דורשים רפורמות והחלטות שרק ממשלה יציבה תוכל לקדם".

הנגידה הוסיפה עוד כי "חשוב שתהליך הבחינה יהיה מעמיק, ענייני, ויישען על עובדות, על נתונים ועל ניתוח תהליכים אמיתי; הדברים נכונים ביתר שאת בימים אלו, כאשר השיח הפוליטי, גם בהקשר הכלכלי, הופך מוקצן, לעיתים שטחי, ולפעמים אפילו אלים. חשוב לדון בסוגיות שעל הפרק על בסיס ניתוח מושכל, ללא התלהמות, ומבלי להשלות את עצמנו בכך שלבעיות יש פתרונות קסם קלים ופשוטים".

פלוג התייחסה בנאומה לגירעון התקציבי, שיעמוד להערכתה השנה על 3% - נמוך יותר מהגירעון של 3.4% שהיה מתוכנן בהצעת תקציב 2015 שירדה מהפרק ושכללה כידוע את הפטור ממע"מ על רוכשי דירות, שעלותו הוערכה ב-2 עד 3 מיליארד שקל.

פלוג טענה בנוסף כי נטל המס בישראל נמוך יחסית וזו אחת משתי הסיבות להוצאה הציבורית הנמוכה בישראל. "ההוצאה הציבורית אצלנו נמוכה ב-12% במונחי תוצר ביחס למדינות ה-OECD, זה פער של 120 מיליארד שקל - זה נותן סדר גודל של המרחק שלנו מאיפה שנמצאות מדינות מפותחות בהוצאות לחינוך, לבריאות לביטחון פנים ולרווחה. זה נובע מההוצאה הביטחונית הגדולה ומכך שאנחנו גובים הרבה פחות מיסים. אם אנחנו מסתכלים על נטל המס - סך כל המיסים שאנחנו גובים הם 30.6% מהתוצר המקומי, לעומת ממוצע של 34% במדינות ה-OECD. סך שיעורי המס מביאים לכך שאנחנו גובים הרבה פחות מס ביחס לתוצר מאשר במדינות אחרות. 4% תוצר זה 40 מיליארד שקל - אלה לא מספרים קטנים".

פלוג אמרה בנוסף כי ישראל עדיין אחת המדינות בעלות רמת אי-השוויון הגבוהה ביותר למרות שיפור מסוים בשנת 2013. בהתייחסה לעוני טענה הנגידה כי שיעור העוני בקרב משפחות שבהן שתי משרות מלאות - "מזערי". בתחום החינוך ציינה פלוג כי ההישגים של ישראל בכל המבחנים המשווים אינם טובים מה שמעלה לדבריה סימן שאלה לגבי היכולת לצמוח בעתיד בכל הענפים הנשענים על יתרון בהון האנושי.

פלוג ציינה כי אחד האתגרים הגדולים של המשק הוא העלאת התוצר לנפש העומד על 87% מהממוצע ב-OECD למרות הפריון הגבוה יחסית בענף ההייטק. היא קראה לשלב אוכלוסיות שממעטות להשתלב בשוק העבודה תוך שיפור כושר ההשתכרות באמצעות העלאת ההון האנושי, התמקדות בהשקעות במו"פ ובגורמים אחרים המעודדים צמיחה ופריון. "גם בנושאי התחרותיות והסביבה והעסקית יש לנו הרבה מקום לשיפור".