חברת התרופות כיאזמה גייסה 33.5 מיליון דולר

הישג מפתיע לחברה שרק לפני ארבעה חודשים הוכתה בביטול הסכם המסחור למוצר המוביל שלה, הסכם שנחתם עם תאגיד התרופות רוש

חברת פיתוח התרופות כיאזמה, אשר סיימה את שלב III של הניסויים הקליניים בתרופה לטיפול במחלת הענקות (אקרומגליה), גייסה 33.5 מיליון דולר ממשקיעים ותיקים וחדשים. זהו הישג מפתיע לחברה שרק לפני ארבעה חודשים הוכתה בביטול הסכם המסחור למוצר המוביל שלה, הסכם שנחתם עם תאגיד התרופות רוש.

נראה כי משקיעי החברה עדיין מאמינים במוצר, ומעריכים כי הסיבות של רוש לביטול העסקה לא היו קשורות לאיכויות המוצר או לגודל השוק ולרווח שניתן להפיק ממנו, אלא לשיקולים אסטרטגיים של התאגיד. רוש הסבירה באוגוסט כי הוחלט לסיים את ההסכם "לאחר שהתקבל מידע נוסף מהניסוי ולאחר התייעצות נוספת עם הרשויות הרגולטוריות", אך ציינה כי התוצאות היו טובות.

הסכום שגוייס כעת, נועד הן לסיום תהליך הרישום של המוצר לשיווק, כאשר הגשת התיק ל-FDA צפויה לקראת אמצע 2015, והן לבניית תשתית לשיווק המוצר. אקרומגליה היא מחלה נדירה, ומספר הרופאים המתמחים בה מוגבל מאוד, כך שהשיווק שלה אינו אמור להיות יקר. כמו כן ייתכן שהסכום ישמש גם לפיתוח מוצרים נוספים על בסיס הפלטפורמה הטכנולוגית של החברה, המאפשרת מתן תרופות בבליעה במקום בזריקה.

ההסכם עם רוש היה אמור להניב לכיאזמה 600 מיליון דולר, במידה והמוצר היה מגיע לשוק ומצליח בו. כיאזמה הספיקה לקבל 65 מיליון דולר כמקדמה, וכנראה עוד כמה עשרות מיליוני דולרים עם הצלחת שלב III.

הכסף ברובו לא נשאר בחברה. משקיעי כיאזמה הם ברובם קרנות הון סיכון ותיקות, ולאחר חתימת החוזה הם העדיפו לחלק את הכסף לסגור את החברה. עובדים בחברה והנהלתה, שהאמינו בפלטפורמה הטכנולוגית שלה, התכוונו לרכוש מן החברה את הטכנולוגיה ולהקים על בסיסה סטארט-אפ חדש.

ביטול ההסכם על ידי רוש הגיע בשלב שבו עוד נותרו בחברה העובדים המפקחים על רישום המוצר, אך הצוותים של המו"פ, הניסויים הקליניים והאסטרטגיה העסקית כבר פורקו.

כעת כאיזמה נבנית מחדש. נראה כי הקרן המחזיקה את רוב המניותבה, MPM, שינתה את דעתה לגבי הפוטנציאל והיא תומכת בהמשך פעילות החברה, וככל הנראה השתתפה גם בגיוס הזה.