לקראת הפריימריז: ארדן וכ"ץ בקרב על המקום הראשון

הפריימריז מחר בליכוד: מי יהיה בדיל של כץ והאם מירי רגב תשלם מחיר על ההתבטאויות האחרונות?

פריימריז בליכוד / צילום: שלומי יוסף
פריימריז בליכוד / צילום: שלומי יוסף

בשעות האלה נסגרים סופית הדילים האחרונים בבחירות המקדימות לרשימת הליכוד לכנסת. עד פתיחת הקלפיות מחר (ד') בתשע בוקר, יופצו בקרב 96 אלף מתפקדי הליכוד רשימות מומלצים, רשימות חיסולים, רשימות קש, רשימות כפולות ומכופלות. הם יקבלו הודעות טקסט ויופצצו בטלפונים, ועד סגירת הקלפיות בעשר בערב עוד יחולו שינויים, הכול יתהפך, וחלק מהמועמדים יופתעו לגלות שחוסלו על ידי בני בריתם. ככה נראים הפריימריז במפלגת השלטון. ההדר הבית"רי במיטבו.

אחרי שהזוכה במקום הראשון בפעמיים האחרונות גדעון סער פרש, מצפים בליכוד לראות מי יזכה הפעם במקום הראשון: שר הפנים, גלעד ארדן, או שר התחבורה, ישראל כ"ץ, אם כי יכולות להיות הפתעות של הרגע האחרון. ארדן זוכה לתמיכה רחבה בקרב המצביעים החופשיים, וכ"ץ, שצפוי לקבל את תפקיד שר האוצר לאחר הבחירות הפנימיות, יזכה לתמיכת ראשי ערים. שחקן מרכזי בקרב המר בין השניים הוא ח"כ חיים כץ.

בליכוד מצפים לראות מי המועמדים שייכנסו לדיל של חיים כץ ששולט, על פי הערכות, באלפי מתפקדים בוועדי העובדים של התעשייה האווירית. בניגוד לשנים קודמות, הפעם לא יחזרו המראות של אוטובוסים שיוצאים משערי התעשייה האווירית אל הקלפי הסמוכה בשעות הצהריים, זאת לאחר שהוצאה הנחיה שלא ניתן להצביע בשעות העבודה. כל מתמודד רוצה להיות בדיל של חיים כץ, שהתמיכה שלו בהחלט יכולה להכניס מועמד לכנסת או להבריג מתמודד לעשירייה ראשונה. כץ נהנה מחיזורים בלתי פוסקים של חברי הכנסת וגם של ראש הממשלה, אתו הוא נמצא בקשר הדוק בשבועות האחרונים. השניים נפגשו לאחרונה מספר פעמים גדול יותר מזה שנפגשו במהלך כל הקדנציה האחרונה. פעילים בליכוד מספרים שבימים האחרונים זכו לשיחת טלפון מראש הממשלה שביקש לשבץ את מקורבו יובל שטייניץ ברשימה. עדיין לא ברור אם כץ ייעתר לבקשתו של נתניהו, שמעוניין גם לראות את ארדן בראש הרשימה. בליכוד מעריכים שכץ יפצל את התמיכה שלו בין שר התחבורה לשר הפנים מבלי להטיל את כל כובד משקלו אצל אחד מהם, וינסה להימנע להיות הגורם שיכריע מי מבין השניים יגיע למקום הראשון.

בניגוד לבחירות הקודמות בליכוד, הפעם חיים כץ מעדיף להילחם על מקומו שלו. בבחירות האחרונות המפקד החזק שלו עמד לו לרועץ. עם כל כוחו המאורגן הוא התברג למקום ה-14 בלבד לאחר שהתברר כי נכנס ללא מעט רשימות חיסול. מכיוון שבטופס הסימונים של הליכוד ניתן להצביע רק ל-11 מועמדים, כץ אינו יכול לרצות את כולם והוא מעדיף שלא להתערב בבחירות למחוזות למשל. כוחו בקרב המתפקדים מעורר התנגדות עזה גם בלי שיהיה מעורב, ולכן הוא ינסה להדיר רגליו מהקרב הזה כדי לא לצבור עוד מתנגדים.

ההפתעה בצמרת הרשימה יכולה להביע מכיוונו של יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין. השטח הליכודי אוהב את הממלכתיות שצופן התפקיד, ואלדשטיין, שאינו זוכה להתנגדות, יכול למצוא עצמו גם בחמישייה הראשונה. אלדשטיין לא מעורר אנטגוניזם ולכן ייתכן שבדומה למשה כחלון או משה קצב בזמנם, יצליח לכבוש את הצמרת מבלי להיאבק.

לפחות ח"כ אחד יאבד את מקומו הריאלי ברשימה. בליכוד מעריכים שבסכנת חיים נמצאים גילה גמליאל ושטייניץ ואולי אפילו ח"כ משה פייגלין, שיש לו גרעין קשה של מצביעים מהימין הקיצוני, אך לפי השמועות רבים מבכירי הליכוד מנסים לדחוק אותו החוצה מהרשימה. נכון להיום, פייגלין מככב בלא מעט מרשימות החיסול. רבים בליכוד זוכרים לו הבטחות לתמיכה בפריימריז הקודמים, שלטענתם התבררו כלא מבוססות, ולכן חוששים לסגור איתו הסכמות בבחירות הנוכחיות. חלק מהמתפקדים אף רואים בפייגלין אחראי לכותרות השליליות שפורסמו על המפלגה ונגד נתניהו בקדנציה האחרונה, ולכן הוא עלול למצוא עצמו בבעיה.

בזירה הנשית עולה השאלה האם מירי רגב תצליח להתברג לחמישייה הראשונה. הח"כים הבכירים בליכוד לא אהבו את הצהרותיה לערוץ 2 כי "קורצה מהחומר שממנו עשויים ראשי ממשלה" וכי "תעשה הפיכה לנתניהו אם לא ימנה אותה לשרה בקדנציה הבאה", ובתגובה חלקם מחקו אותה מרשימות המומלצים שלהם. לטענתם, רגב עברה על חוק היהירות בליכוד ועשתה טעויות טקטיות בהתבטאויות הללו שעלולות לדחוק אותה אל מחוץ לחמישייה הראשונה. רגב, שצפויה בכל מקרה להיות האישה הראשונה ברשימה, הותירה את הקרב על המקום השני לגילה גמליאל וציפי חוטובלי.

בליכוד מעריכים שבין השמות החדשים ברשימה יופיעו השר לשעבר אבי דיכטר שעובד בשטח הליכודי כבר שנתיים, ויו"ר ועדת העובדים של רשות שדות התעופה, פנחס עידן, שזוכה לקבלת פנים חמה בקרב המתפקדים ומופיע בלא מעט רשימות מומלצים. ייתכן שבמקומות ריאליים יתברגו גם הח"כ לשעבר מיכאל רצון, ויש המדברים על שבח שטרן, איש אלמוני לחלוטין לציבור הרחב, אבל אחד הפוקדים הבכירים של הליכוד ביש"ע.

בעוד כולם עסוקים בשאלת הדירוג ברשימה, יש מי ששכח שמחרתיים ייבחר נתניהו בפעם המי יודע כמה לראשות הליכוד. למרות שברור שראש הממשלה ינצח ברוב עצום את דני דנון, אנשיו פועלים במרץ להביא מספיק מצביעים אל הקלפי כדי שראש הממשלה יקבל למעלה מ-80% מקולות המצביעים. מעניין יהיה לבחון האם המרוץ של דנון נגד ראש הממשלה יפגע בו בדירוג ברשימה הארצית. בפעם הקודמת נכנס דנון לחמישייה הראשונה, אולם על פי הערכות הוא ישלם מחיר כבד הפעם על עצם קריאת התיגר על ראש הממשלה.

הקלפיות צפויות להיסגר מחר בערב אולם ספירת הקולות תימשך עד חמישי לפנות בוקר. בניגוד למקובל בכל המפלגות, הליכוד לא יערוך הפעם אירוע להצגת הנבחרת שתיבחר. הסיבה היא, ככל הנראה, החשש מהצגת רשימה ימנית או קיצונית מדי מצד אחד, ואפורה בלי פנים חדשות וכריזמטיות מצד שני.