להיות עם גוש האירו, להרגיש בלי חשיפות למטבע

קרן הסל DBEU מאפשרת חשיפה לגוש, באמצעות מעקב אחר מדד MSCI Europe, מבלי לחשוש מחולשת המטבע ומהתחזיות להמשך פיחות בשערו ביחד לדולר

מריו דרג'י / צלם: רויטרס
מריו דרג'י / צלם: רויטרס

אחד התהליכים החשובים בשווקים הפיננסים בשנת 2014 היה ההתחזקות של הדולר האמריקאי ביחס למטבעות אחרים בעולם. תהליך זה בא לידי ביטוי גם בשער האירו-דולר - מאז חודש מאי איבד המטבע של גוש האירו כ-12% מערכו בהשוואה לדולר.

תהליך זה, שהוא ללא ספק בעל משמעויות רבות וגדולות עבור השווקים הפיננסיים הגלובליים, נבע בעיקר מההבדלים בתמונה המקרו-כלכלית בין גוש האירו לארה"ב, ולכן גם בכיוון המדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים שלהם. בעוד הבנק הפדרלי בארה"ב נסוג בהדרגה מתוכנית רכישת הנכסים שלו, בעקבות שיפור מתמשך בנתונים הכלכליים במדינה; הבנק המרכזי בגוש האירו החל לנוע בדיוק בכיוון ההפוך, והשיק תוכנית הרחבה מוניטרית משולבת של הורדת ריבית ורכישת נכסים פיננסיים, במטרה להגביר את הנזילות בכלכלה האירופית המקרטעת.

המטרה העיקרית של נגיד הבנק המרכזי בגוש האירו (ECB), מריו דראגי, היא לגרום להאצה בקצב האינפלציה בגוש - נכון לחודש שעבר, קצב האינפלציה בגוש האירו עומד על 0.3% בלבד ברמה שנתית - הרבה מתחת ליעד הרשמי של הבנק המרכזי, שעומד על 2%, וגם מתחת לרמת האינפלציה בתחילת 2014 (0.8%). לכן, עושה רושם, כי הסכנה המרכזית עבור כלכלת גוש האירו היא דווקא כניסה לדפלציה, תהליך בעל לא מעט השפעות כלכליות שליליות.

דראגי אף ציין באחרונה, כי בכוונתו להגדיל את היקף הנכסים במאזן של הבנק המרכזי בכטריליון אירו, כלומר בכ-50%. מסיבות אלו קיים סיכוי סביר, כי ה-ECB ימשיך לעשות כל שביכולתו על מנת להגביר את הנזילות ולעודד את תהליכי הצמיחה בכלכלה האירופית, וגם תוכנית של רכישת איגרות חוב ממשלתיות ו/או קונצרניות עומדת על הפרק. לכן, ההערכה הרווחת בשוק היא, כי תהליך היחלשות האירו ביחס לדולר ולמטבעות אחרים יכול להימשך גם בשנה הנכנסת.

פופולריות גוברת

החולשה של האירו שחקה את התשואה של משקיעים הנמדדים בדולרים בשיעור ניכר ב-2014. בהינתן התחזיות, המלמדות על כך שייתכן שהאירו לא הגיע לתחתית, צצים בחודשים האחרונים כלים פיננסיים שמטרתם לאפשר למשקיעים להתמודד עם תופעה זאת.

כלי כזה לדוגמה, שהפופולריות שלו מתגברת באחרונה, הוא קרנות הסל המשקיעות במדדים אירופיים ומגדרות תנודות בשער האירו/דולר. קרן Deutsche X-Trackers MSCI Europe Hedged (סימול: DBEU) מבית דויטשה בנק היא אחת כזאת.

הקרן, שהוקמה בסוף 2013, עוקבת אחרי מדד MSCI Europe האירופי, תוך כדי נטרול השפעת תזוזות בשער האירו-דולר. דמי הניהול של הקרן הם 0.45%, ומחזור המסחר היומי שלה הוא של כ-350,000 יחידות (כ-9.3 מיליון דולר, לפי מחיר נוכחי). ההחזקות הגדולות בקרן הן של החברות השוויצריות Nestle (כ-3%), Novartis (כ-2.5%) ו-Roche (כ-2.5%), הבנק הבריטי HSBC (כ-2.5%) וחברות האנרגיה Royal Dutch Shell (כ-2%) ו-Total (כ-1.5%). בעקבות הפיחות החד בשער האירו בחודשים האחרונים, הקרן החזירה תשואה עודפת משמעותית בהשוואה למדד MSCI Europe ללא גידור מטבע (ראו גרף).

לאור התחזיות להמשך פיחות בשער האירו ביחס לדולר, אנו מאמינים, כי המשקיעים הבוחנים את תשואת תיק ההשקעות שלהם במונחים דולריים, ואף במונחי מטבעות אחרים, צריכים לשקול לגדר ברמה מסוימת את החשיפה המטבעית בשוק המניות האירופי. קרן הסל DBEU מאפשרת לעשות זאת.

*** הכותב הוא אנליסט אירופה בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

תשואת היתר של קרן הסל מנוטרלת האירו בשנה האחרונה
 תשואת היתר של קרן הסל מנוטרלת האירו בשנה האחרונה