ליברמן: "למה צריך להחזיק אנשים 9 ימים במעצר?"

שר החוץ פתח את קמפיין הבחירות של "ישראל ביתנו" והתייחס ארוכות לפרשת השחיתות: "זו לא 'פרשת ישראל ביתנו'. אם כבר, זו 'פרשת להב 433'"

אביגדור ליברמן / צילום:  יוסי כהן
אביגדור ליברמן / צילום: יוסי כהן

שר החוץ אביגדור ליברמן פתח הערב (ג') את קמפיין הבחירות של "ישראל ביתנו" על רקע הפרשה שבה מעורבים רבים ממפלגתו, והביע אמון במערכת החוק.

"יש שופטים בירושלים", אמר שר החוץ, שנכנס לבמה במלון אשל השומרון שבאריאל על רקע השיר "לא תנצחו אותי" של יהורם גאון.

לכנס הגיעה גם סגנית השר פאינה קירשנבאום שנחקרה בימים האחרונים. היא התקבלה במחיאות כפיים וקריאות "היא גדולה".

"אמנם מערכת הבחירות עוד לא ממש החלה, אבל מבחינת המשטרה ברור שהיא כבר בעיצומה", אמר ליברמן. שר החוץ התייחס לפרשה שנמצאת בכותרות בימים האחרונים ואמר כי "בכוח מנסים לקרוא לה 'פרשת ישראל ביתנו'".

שר החוץ הוסיף ואמר: "עברתי על כל השמות שהופיעו בכלי התקשורת, ואני יכול להגיד לכם שרוב האנשים שעצורים ונחקרים אינם חברים ב'ישראל ביתנו' ומעולם לא היו חברים ב'ישראל ביתנו'. ואני אומר לכם יותר מזה: מעולם אף אדם מ'ישראל ביתנו' לא הורשע במעילה או בשוחד ואפילו לא בהפרת אמונים, לעומת הרבה אנשים, כולל שרים וחברי כנסת הכי בכירים ממפלגות אחרות, שכן הורשעו.

"אבל מעולם לא שמענו על 'פרשת העבודה' או 'פרשת הליכוד' או 'פרשת קדימה'. אתם זוכרים שיום אחד התבשרנו שנעצרו מנכ"ל קדימה, גזבר קדימה, ויש פרשה מסובכת? מישהו יודע מה קרה מאז? אתם לא יודעים? גם אני לא יודע! לכן, גם היום זו לא 'פרשת ישראל ביתנו'. אם כבר, זאת 'פרשת להב 433'".

ליברמן המשיך: "אני אומר לכם את זה מתוך ניסיון אישי: יש שופטים בירושלים, ואין לנו מערכת אכיפת חוק אחרת! יצא לי בתפקידיי השונים להכיר את פרקליט המדינה, שי ניצן, ואת מפכ"ל המשטרה, יוחנן דנינו, ואני מכיר ומוקיר ומעריך אותם. ואם מישהו חס וחלילה מעד, אז הוא יצטרך לתת את הדין, אין פה ספק!

"אבל לפני הכול, כל עוד שבן אדם לא הורשע בבית משפט, הוא חף מפשע. זו אבן-היסוד של כל חברה בריאה, וזו צריכה להיות ההתייחסות של תקשורת הוגנת. אבל זה ההפך ממה שנעשה בשבוע האחרון, כשהתקשורת כבר הרשיעה את כל חברינו. אבל אני בהחלט מאמין בחפותם, ואני מקווה שהאמת תצא לאור מהר ככל האפשר".

יו"ר "ישראל ביתנו" אמר כי לו הפרשה הנוכחית הייתה מתפוצצת יום לפני שהוכרז על הבחירות או יומיים אחרי מערכת הבחירות, הוא היה מבין; "אבל העובדה שהיא הוכרזה כשבועיים לאחר פיזור הכנסת, מוזרה בעיניי בלשון המעטה. ואני הייתי רוצה להאמין שזה לא קשור לבחירות ושזה לגמרי במקרה. אבל מה לעשות, את המקריות הזאת אני פוגש בפעם השישית".

ליברמן אמר כי הוא מנחש שהחקירה האחרונה התחילה מיד או זמן קצר לאחר הזיכוי שלו בבית המשפט בירושלים. "היא לא התחילה לא יומיים ולא יום אחד ולא שעה אחת לפני הזיכוי. היא התחילה זמן קצר לאחר מכן. וגם זה כמובן הכול במקרה. אני מציע לכם לפנות ליחידת להב 433 או לפרקליטות המדינה ולשאול האם הניחוש שלי נכון או לא. ואני והצופים או הקוראים שלכם בוודאי ישמחו לשמוע את התשובה, לראות אם צדקתי. ואם צדקתי, אז הדבר המעניין והמרתק ביותר הוא מה קרה בין הזיכוי לבין פתיחת החקירה", אמר.

"תן לנו את הראש של ההוא למעלה"

ליברמן המשיך והתייחס לפרשת השחיתות: "ואני רוצה לשאול אתכם, למה צריך להחזיק אנשים 9 ימים במעצר? 8 ימים במעצר? אמא לשני ילדים קטנים, אב טרי לתינוק בן חודש, ולהתעקש שיהיו במעצר דווקא ב-31 בדצמבר, ערב השנה האזרחית החדשה. עבור אלה שהגיעו מרחבי ברית-המועצות לשעבר יש משמעות גדולה בלהיות ב-31 בדצמבר בלילה עם החברים ועם המשפחה ועם כל מי שאוהבים. להתעקשות להשאיר אותם ב-31 בדצמבר במעצר, כאילו כל אחד מהם הוא פצצה מתקתקת, יש מטרה אחת: לשבור את האנשים נפשית ופסיכולוגית.

"יתרה מזאת, עומד פה אחד העיתונאים שדיבר איתי רק אתמול וסיפר לי שלכל אחד שנמצא במעצר, באים אליו ואומרים לו: 'אתה לא המטרה, תן לנו את הראש של ההוא שם למעלה. תעשה את זה - והכול יהיה בסדר'. אני מאוד מקווה שהדבר הזה הוא רק שמועה, שהאיש הגזים, ושכל הדבר הזה לא נכון. אני רוצה להאמין שאין לזה יסוד. לא בשבילי, אלא בשביל כל מערכת אכיפת החוק במדינת ישראל. ואם מישהו חושב שאני רומז שמדובר בנקמנות, בוונדטה אישית - אז זה אכן כך.

"אני יכול רק להצטער שכמה אנשים מוכשרים אכן פיתחו אובססיה אישית, אבל שיבושם להם. ורק כדי להבין שיש לזה יסוד, אני אצטט מה שאמר בשנת 2004 עו"ד הרצל שבירו, מפקד מח"ש דאז, לערוץ 2 בהקשר של פרשת האזנות הסתר של ניצב משה מזרחי. הוא פשוט אמר שיש אנשים ש'מסומנים מראש במרכאות כרעים', וכשזה מגיע אליהם אז מותר הכול, וגם לא מעט פוליטיקאים ועיתונאים עושים שקר בנפשם ומתייצבים מיד לטובת אלה שמפתחים אובססיות, ולפעמים גם מפאת פעלתנות יתר עוברים על כל הנורמות המקובלות בחברה דמוקרטית".

ליברמן סיכם את דבריו בנושא ואמר כי "למרות הכול, כמו שתמיד היה, אנחנו נצא גם מזה מחוזקים, ואנחנו ננצח! וכל מי שרוצה מדינה יהודית וחזקה, כל מי שרוצה הנהגה אחראית, שקולה ונחושה - שיצביע 'ישראל ביתנו'. זה הזמן לכל הפעילים שלנו, לכל ראשי המטות לרדת לשטח, להפשיל שרוולים ולהסתער. חייבים להביא לפחות 16 מנדטים. הם לא יצליחו! הם לא ינצחו אותנו!".

יו"ר "ישראל ביתנו" הבהיר כי הוא לא פוסל אף אחד במערכת הפוליטית. "אני לא פוסל לא את ביבי ולא את בוז'י. כי א' - אם ארכיב ממשלה, אז אני מתחייב להזמין את שניהם להיות חברים בה, ואני באמת לא פוסל לא אותם ולא את לפיד ולא את בנט ולא את גפני ולא את דרעי.

"אבל הניואנס החשוב ביותר הוא שאסור לנו לפסול אחד את השני. אסור להעביר את הוויכוח המהותי לוויכוח פרסונלי. כי מאותן 11-12 רשימות שצפויות לעבור את אחוז החסימה יהיה קשה מאד להקים ממשלה צרה, ולכן מי שמדבר על יציבות ועל יכולת להוביל את המדינה ולהתמודד עם אתגרים כבדים, חייב כבר עכשיו להבין שהפתרון הוא ממשלת אחדות לאומית שבה יהיו חברות כמעט כל המפלגות הציוניות. כי כל ניסיון להקים ממשלה צרה בסופו של דבר יגרור אותנו לעוד מערכת בחירות בעוד פחות משנתיים".

לגבי הפלסטינים אמר ליברמן כי "צריך להבין שכל הסדר - ואני מקווה שיהיה הסדר - זה קודם כל כאב ראש מבחינת ישראל. כיום חיים כ-3 מיליון פליטים פלסטינים בסוריה, לבנון וירדן. בהערכה הכי זהירה, כרבע מהם יגיעו לחברון לרמאללה ולקלקיליה. יצטרכו לדאוג להם לקורת-גג, לתעסוקה, לחינוך ולבריאות. האם הרשות הפלסטינית ערוכה לזה? אני לגמרי לא בטוח. חלק מהבעיה הזו תיפול גם עלינו, שלא יהיו לכם שום אשליות. אז איפה היתרונות עבורנו? מה היהודים מרוויחים מזה? התשובה לכך היא ביחסים דיפלומטיים מלאים עם מדינות ערב המתונות, כמו סעודיה, כוויית ומדינות אחרות.

שר החוץ הוסיף עוד: "אני חושב ששילוב של היוזמה שלנו, של הידע והניסיון שלנו במלחמה בטרור, המודיעין, הטכנולוגיות, המדע הישראלי - כל זה יחד עם העוצמה הפיננסית שלהן והיכולת שלהן לשנות את יחסי הכוחות בגוש המדינות הבלתי מזדהות, כל זה ביחד מייצר הזדמנות אמיתית. זה האור בקצה המנהרה, לצאת לגמרי מהבידוד באזור ולשנות פה את המציאות כולה, גם באזור וגם מעבר לזה. אני חושב שיש לזה סיכוי, ואני לא סתם מדמיין. אני מדבר על דברים שכבר קורים, רק צריך הנהגה עם יוזמה ואומץ".