סיכום שנתי: מה היו המהלכים הצרכניים הבולטים ב-2014?

השקת אייפון 6, השפל החדש בשירות של הוט, הפטור ממכס ברכישות מקוונות, הקריאה של דיויד גילה לחרם צרכנים, המחירים השערורייתיים בנתב"ג, מחאת הפלפלים, רפורמת השמיים הפתוחים ועוד

הפטור ממכס ברכישות מקוונות עולה. כמה ייהנו מזה?

"אישרנו העלאה של הפטור המלא מתשלום מכס ליבוא מוצרים דרך הרשת. זה צעד נוסף במאמץ שאנחנו מובילים להורדת יוקר המחיה ועידוד התחרות"

יאיר לפיד, שר האוצר לשעבר

רגע לפני שיא ההנחות באתרי האינטרנט (בלאק פריידי, סייבר מאנדיי וכדו'), באמצע נובמבר, הכריז לפיד על העלאת הפטור ממכס ברכישת מוצרים ביבוא אישי באינטרנט, מ-325 ל-500 דולר. ברשות המסים העריכו שהמשמעות היא ויתור על הכנסה שנתית של 4 מיליון שקל לקופת המדינה.

אלא שהשמחה יכלה להיות גורפת הרבה יותר אילו היה מעלה לפיד את הפטור מכל מיסוי (מע"מ, מכס ומס קנייה) מ-75 דולר ל-150 דולר, שכן רק מיעוטם של הקונים הווירטואליים קונה בהיקפים שמגיעים לתקרת הפטור החדשה, ואילו רוב החבילות מותאמות לסך של 75 דולר המעניק פטור מלא ממסים. זאת ועוד, חלק נכבד מהמוצרים הפופולריים בקניות באינטרנט פטורים ממכס ממילא, כמו צעצועים, טלפונים סלולריים או מחשבים ניידים. לעומת זאת, חל מס קנייה של 17% על טלפונים סלולריים.

הממונה על ההגבלים ממריד את הצרכנים

חרם צרכנים על מוצר יקר הוא לגיטימי וראוי, והוא מדרבן את הספקים להוריד מחירים. כשהמחיר גבוה, לצרכן מותר לא לקנות, ומותר לו גם להתארגן עם אחרים. זה דבר ראוי ורצוי"

דיויד גילה, הממונה על ההגבלים העסקיים

השנה קיבלו צרכני ישראל טיפ מאחת הדמויות שבאמת מבינות איך פועלים כוחות השוק - הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה: "יש גורמים רבים ליוקר המחיה: עלויות ייצור גבוהות, מונופולים, היעדר תחרות, אך גם מוכנות הצרכנים לשלם מחיר גבוה. חרם מאורגן הוא תופעה מבורכת שיכולה לרסן את העלאות המחירים. חרמות מפעם לפעם לא מספיקים. הצרכן צריך ליישם את החרם הפרטי ביום-יום, להצביע ברגליים ולהשוות בין הצעות מתחרות. על הצרכן להסתכל על החשבונית כולה - ולא רק על המחיר של מוצרים בודדים. עליו להביט בשאר המדפים ולתת צ'אנס למוצרים אחרים, ולא רק למותג המוביל".

פרופ' גילה זכה אמנם לתגובות קשות מצד התאחדות התעשיינים, שאף קראה לפטרו, אך המשיך ונימק את קריאתו בראיון בתוכנית "ברקוד" בגלובס TV: "זה לא פוגע דווקא בספק ישראלי, זה יכול לפגוע, למשל, בספק זר שמייבא את המוצר שלו לארץ, וזה דווקא יכול לתרום לספק ישראלי קטן שמנסה למכור את המוצר שלו ולא מצליח. בארה"ב אנשים נוסעים רבע שעה לתחנת דלק והם מחכים בתור, עם החליפה והעניבה כדי לקנות יותר בזול, בארץ החיים יותר קשים, לאנשים יש פחות זמן. כשהצרכן עושה את החרם הפרטי שלו, הדבר הזה כשלעצמו מדרבן את הספקים להוריד מחירים".

מחירים שערורייתיים בנתב"ג

"אף אחד לא מכריח אתכם לקנות סיגרים, ביסלי או טובלרון בדיוטי פרי. זו תחרות חופשית. לא טוב לכם? תקנו בחו"ל"

עובדיה עלי, היו"ר היוצא של רשות שדות התעופה

ביוני 2014 עלו לכותרות מחירי הקפה הגבוהים בנתב"ג. מדוע גובים בתי הקפה 15 שקל על כוס קפוצ'ינו? כי אפשר, כי בשדה התעופה הצרכן הוא לקוח שבוי. בשיחה עם "גלובס" אמר אז יריב שפע, מבעלי ארומה: "אנחנו הכי זולים בשדה ואנחנו מוכרים בפחות מהמחירים שאישרו לנו", אך הודה שהמחיר גבוה. מנכ"ל ארומה ישראל, אשר לב, נימק: "המחירים בנתב"ג הם תוצאה ישירה של השכירות שאנחנו משלמים. הרווחיות בנתב"ג היא כמו של סניף רגיל. הורדת מחירי הקפה בסניפים לא יכולה לכלול את הסניף בנתב"ג כי אני לא רוצה להפסיד כסף. מי שרוצה לקנות בנתב"ג צריך לשלם".

גם החטיפים בחנויות ג'יימס ריצ'רדסון יקרים: 18 שקל לביסלי או 12 שקל לבמבה. בראיון עם עובדיה עלי, היו"ר היוצא של רשות שדות התעופה, הוא הדגיש כי הלקוחות יכולים לבחור שלא לקנות. ואכן כשהצרכן מוחה, לפעמים מגיעים הדברים עד הכנסת. לאחרונה הוצבו בשדה מכונות קפה אוטומטיות שבהן כוס קפה עולה 6-7 שקל. תנאי המכרז בשדה התעופה מעתה קובעים רף מקסימלי למחירי קפה: 12 שקל לקפוצי'נו ו-8 לאספרסו - ואת זה תצטרך ליישם רשת קפה קפה, זוכת המכרז.

כמה צריך לעלות קילו פלפלים?

"הגיע הזמן להנגיש את החקלאים לציבור ולמחוק את פערי התיווך. חשוב שיבינו שהכסף לא נמצא אצל החקלאים"

ברק אומגה, מיוזמי מחאת הפלפלים

יוקר המחיה נמצא על השולחן לא מעט זמן - וקולם הנשמע של החקלאים הוא אחד המרעננים והמוצדקים שהתעוררו בשנה האחרונה. כבר כמה חודשים שמארגנים נציגי החקלאים, בהובלתם של החלקאי ברק אומגה וחבריו, אירועים בהם הם מחלקים טונות של ירקות חינם - תחילה בדוכנים שהוצבו בפתחי רשתות השיווק, בהמשך בנקודות ובהיקף גדולים יותר - כדי לנסות ולהסביר לצרכנים שמחירי הירקות הגבוהים עושים עוול כפול ומכופל: לא רק לצרכן, אלא גם לירקן שנאלץ למכור את תוצרתו במחיר רצפה, ולהיווכח במחירים גבוהים להחריד כתוצאה מפערי תיווך לא הגיוניים - המביאים בסוף להשמדת סחורה מפאת חוסר ביקוש.

שתי הצעות חוק קמו מאז בניסיון לרסן את אותם פערי תיווך, הכנסת הספיקה להתפזר והמחאה עדיין מתגלגלת: רק לפני כשבועיים, בנר ראשון של חנוכה, נערך בתל אביב אירוע ענק של חלוקת ירקות חינם אין כסף. "תנו לנו לעבוד את האדמה בשקט, לא להיות מיליונרים אלא להתפרנס בכבוד", אומר אומגה, ומבקש להזכיר: "גם אני, בסופו של יום, צרכן".

היבוא המקביל מוזיל את פסטה ברילה ואת קולגייט

"אני ממתין לאישור על משחת שיניים קולגייט, ואם אקבל אוכל למכור כל השנה ב-3.90 שקלים וקולגייט טוטאל ב-4.90 שקלים כל השנה. היבואן מוכר לי קולגייט טוטאל ב-10.2 שקלים פלוס מע"מ, וקולגייט רגילה ב-7 שקלים פלוס מע"מ"

אייל רביד, בעלי רשת ויקטורי

בעידן שבו נפקחות העיניים בתדהמה לנוכח מחיריהם המקבילים של מוצרים דומים מעבר לים, אי אפשר שלא להיוותר מתוסכל מהפער העצום שאנו מממנים מכיסנו (מי אמר "מחאת המילקי" ולא קיבל?). יבוא מקביל של מוצרים עשוי בהחלט לשפר את המצב - אך מעטים מרימים את הכפפה: רביד, מנכ"ל רשת המזון ויקטורי, הוא אחד מהם - באוקטובר השנה הודיע על תחילתו של יבוא פרטי של מותגים בינלאומיים שונים, במטרה לחתוך מחירים (וגם למכור יותר בסופו של דבר). שמות כמו קולגייט, סקיפי, קיקומן, ברילה ורבים אחרים הנמכרים כיום במחירים גבוהים למדי, מבטיח רביד, יהפכו נגישים לצרכן משמעותית בתמחור הוגן יותר: "גם הצרכן שלי נהנה מהוזלה של 30%, וגם אני מרוויח טוב יותר ממה שהרווחתי דרך הספק המוביל". לצרכן נותר לקוות כי יותר ויותר מתחרים יצלחו את הקשיים הביורוקרטיים וילכו בדרך דומה, שתגביר את התחרות מול יצרנים מקומיים ויבואנים רשמיים - ותורגש בסופו של יום בכיס של כולנו.

השירות בהוט רושם שפל חדש ומגיע עד הכנסת

"עד סוף השנה המצב הזה יהיה מאחורינו. כבר בינואר נוכל להציג כאן גרף שיפור"

אילן צחי, מנכ"ל הוט

המקום: דיון ועדת הכלכלה בכנסת. אילן צחי, מנכ"ל חברת התקשורת הוט שכבר הפכה שם נרדף לשירות גרוע, נדרש להציג תשובות בפני חברי הוועדה ומנסה לשכנע שהמאמצים למהפך שירותי אמיתי אכן נעשים בשטח. הדיון כונס אחרי כתבות שפורסמו ב"גלובס" וחשפו את ההיקף הרחב של התלונות על החברה, לצד חשיפת מסמכים מביכים בתוכנית "צינור לילה" בשיתוף "סטטוסים מצייצים", ובהם הנחיות לכאורה להולכת הלקוחות שולל בדרכים כאלה ואחרות על-ידי נציגי השירות; ברקע קנסות גבוהים במיוחד בעקבות זמני המתנה חריגים (הקנס הגבוה ביותר הושת על החברה החודש - 1.6 מיליון שקל), שורת כתבות ותלונות בכלי התקשורת (ומעל עמודים אלה) וצרכני פייסבוק זועמים שהעלו לרשת צילומי מסך המתעדים את זמני ההמתנה.

צחי, שלא נרתע מהופעה פומבית בפריים-טיים בניסיון להציג את עמדתו גם בפני הלקוחות עצמם, הציג גיוס מחודש של כוח-אדם, פתיחת מרכזי שירות והקצאת כספים לצורך שיפור השירות. "אני רואה את מאמצי החברה לשנות את המצב", אמרה אז יו"ר המועצה לכבלים ולוויין ד"ר יפעת בן-חי-שגב, "אבל מבחינתנו יש רק את מבחן התוצאה".

חברות התעופה הזרות בורחות ב"צוק איתן"

"רויאל ג'ורדניאן לא הפסיקה לטוס אלא רק השהתה את הטיסות שלה, כפי שאינה טסה לערים נוספות בעולם שמצויות במצב מלחמתי"

דבורה ברוכשטיין, מנהלת חברת התעופה רויאל ג'ורדניאן, בישראל

טיל שנחת בחצר בית בעיר יהוד המרוחקת כק"מ וחצי מגדר המערכת של שדה התעופה בן-גוריון בעיצומו של מבצע "צוק איתן" ביולי השנה, הבריח מכאן למשך יומיים את רוב חברות התעופה הזרות. לא הועילו נפלאות "כיפת ברזל" שאפשרו תעבורה אווירית תקינה במהלך "צוק איתן" עד אז. ב-22 ביולי, רשות התעופה האמריקאית ה-FAA, הנחשבת לאוטוריטה בעולם התעופה, הודיעה כי היא משהה את כל הטיסות של חברות התעופה האמריקאיות (דלתא, יונייטד ויו אס איירוויס) לישראל וממנה. "המשימה העיקרית של ה-FAA היא ההגנה על האנשים הנוסעים בחברות התעופה האמריקאיות. הרשות תמשיך לעקוב אחר המצב המאוד נזיל, ובמידת הצורך תנקוט פעולות נוספות", נימקה את האיסור לטוס לישראל. בעקבות ה-FAA , השהו את טיסותיהן חברות זרות רבות הטסות לישראל וממנה. גם חברת התעופה הירדנית, רויאל ג'ורדניאן, המזוהה עם חובבי טיסות ההמשך למזרח הרחוק - דוממה מנועים, והייתה האחרונה לשוב ולחמם אותם. החברה חידשה את טיסותיה רק כעבור 3 שבועות.

הבטחות לחוד ועמלות לחוד

"הפכנו לעבדים של מוכרי הכרטיסים - מצב אבסורדי, בו על אף כל החידושים הטכנולוגיים שאמורים להביא להוזלת המחירים, המחירים רק מאמירים"

ח"כ מיקי רוזנטל (עבודה)

באפריל האחרון חגג ח"כ מיקי רוזנטל (העבודה) ניצחון לכאורה בנושא שבו הגיש הצעת חוק: ביטול עמלות הזמנה מרחוק באינטרנט עבור סרטי קולנוע ומופעים. הרשות להגנת הצרכן הקדימה לכאורה תרופה - ומיהרה לתקן, בטרם יוגש חוק כזה, תקנות האוסרות על הצגה נפרדת של עמלה במכירת הכרטיסים באינטרנט. בפועל, נותרה אותה הגברת באדרת מעט שונה (ומקוממת לא פחות): גובה העמלות הוסף מלכתחילה למחיר הכרטיס במרבית התיאטראות, בתי הקולנוע ומשרדי הכרטיסים - כך שהגבייה נותרה בעינה, במחיר גבוה ממחירי הקופות. ברשות להגנת הצרכן, אליה פנינו השנה עם תלונות צרכנים בנושא, לא רואים בכך כל בעיה כל עוד מוצג מראש המחיר המלא; הממונה על הגבלים עסקיים אליו פנה ח"כ רוזנטל החליט לא להתערב, וכך התמסמסה לה הצעת החוק המדובר והצרכנים ממשיכים לשלם יותר עבור שירות שאמור לחסוף כסף למי שגם ככה מרוויח עלינו לא מעט.

אייפון 6 הושק, ובישראל מחירו הגבוה בעולם

"אנחנו לא מרוויחים כלום על האייפון. זו קטגוריה שהיא על סף היעדר רווחיות. הקונים בטוחים שאנחנו יוצאים עם בוכטות מהחנות, כשלמעשה אנחנו לא מצליחים לכסות את העלות של השכירות בקניון רמת-אביב"

איילת צרפתי-רוזן, מנכ"לית איי דיגיטל

הישראלים אוהבים מאוד את האייפון של אפל, ומסתבר שהם גם משלמים עליו את המחיר הגבוה בעולם. עם זאת, בניגוד למחיר הקוטג', נראה שהנתון זה לא מביא אותם למחאה צרכנית. גם מחשבי אפל, המקבוקים, יקרים בארץ משמעותית לעומת העולם.

מנכ"לית החברה, איילת צרפתי-רוזן, טענה בראיון ל"ליידי גלובס" כי "היא לא מרוויחה כלום על האייפון", אך חשוב לדעת שהרווחים על האייפון אמנם נמוכים מעל סמארטפונים אחרים בשוק (המחירים הגבוהים מושפעים ממדיניות המיסים ומבדיקות מכון התקנים), אבל רשת איי דיגיטל המייבאת לארץ אייפונים, אייפדים, מקבוקים, גובה מחירים גבוהים בכל קנה-מידה. ואם על אייפון טוענת המנכ"לית שאינה מרוויחה הרבה, הרי שאת ההשלמות היא עושה דרך מחירי המקבוק הגבוהים להחריד ודרך שאר המוצרים שהיא מוכרת בחנות שלה, חלקם במעמד הרכישה של האייפון. האם בשנה הקרובה יחול שינוי? אפל ישראל כבר דאגה להוספת יבואנים עבור האייפונים והאייפדים, וייתכן שהבלעדיות על המקבוקים תישבר ב-2015 ואפל תוסיף יבואן נוסף לקטגורית המחשבים הניידים של החברה, שיגביר את התחרות.

אייפון
 אייפון

השמיים נפתחו. מה קרה למחירים?

"הליברליזציה של הסכמי התעופה הביאה לגידול מרשים במספר הטיסות של חברות התעופה לישראל וממנה. מדיניות זו צפויה להוביל להמשך מגמת הירידה במחירי הטיסה ולהגדיל את החשיפה של ישראל כיעד תיירותי אטרקטיבי"

ישראל כץ, שר התחבורה

בימים אלה מתנגן מעל גלי האתר תשדיר של משרד התחבורה בזו הלשון: "השמיים פתוחים ואתם מרוויחים", כשהמטרה להלל את המהפכה שחולל הסכם השמיים הפתוחים עליו חתמה מדינת ישראל עם האיחוד האירופי באפריל 2013. ההסכם, שטרם חתימתו עורר את חמתן ודאגתן של חברות התעופה הישראליות, הביא השנה, כך טוענים במשרד התחבורה, לגידול במספר הטיסות לישראל וממנה ולהוזלה משמעותית במחירי כרטיסי הטיסה. "כדאי שתכירו את מהפכת 'השמיים הפתוחים' של משרד התחבורה, שכבר הוזילה את הטיסות לחו"ל בעשרות אחוזים - והמחירים ממשיכים לצנוח", נכתב באתר המשרד.

האמנם? היצע הטיסות והמושבים, הן בחברות התעופה הסדירות והן בחברות הלואו קוסט, אולי גדל, אך עדיין, כשנה וחצי אחרי ההסכם, קשה עד בלתי אפשרי לשים את היד על כרטיס טיסה מוזל באמת ליעדים מבוקשים כמו לונדון, פריז וברלין בעונות השיא: קיץ וחגים. ואם קברניטי ההסכם קיוו שההסכם יטיס הנה יותר חברות לואו קוסט, מבצע "צוק איתן" ניפץ את התקווה. השנה, למעט איזי ג'ט שהוסיפה יעד אחד נוסף, תשיעי במספר לפריז, לא התווספו יעדים נוספים ולא נכנסו לארץ חברות לואו קוסט חדשות. חברת וויז אייר, הלואו קוסט ההונגרית, אף ביטלה 3 קווים.

סיכום שנה 2014 - צרכנות
 סיכום שנה 2014 - צרכנות