פרשת השחיתות: המשטרה פשטה על החטיבה להתיישבות

(עדכון) - ח"כ שפיר: "פעם אחר פעם התרעתי מפני השחיתות שעולה מפעילות החטיבה" ■ ח"כ גלאון: "קופת השרצים הגדולה במדינה עומדת להיפתח"

פרשת ישראל ביתנו מסתעפת: חוקרי היחידה הארצית למלחמה בשחיתות ובפשע המאורגן (להב 433) פשטו היום (ד') על משרדי החטיבה להתיישבות בירושלים - זאת במסגרת פרשת השחיתות המסועפת שבה מעורבים עשרות חשודים ובכירים במפלגת ישראל ביתנו.

מהמקום הוחרמו מסמכים שיכולים לתרום לחקירה. מדובר במשרדים של הסיעה המשותפת בהסתדרות הציונית העולמית של ישראל ביתנו ושל הפועל המזרחי.

החטיבה להתיישבות היא יחידה עצמאית בתוך ההסתדרות הציונית העולמית, המשמשת בפועל כזרוע המבצעת של הממשלה בהקמת וביסוס ההתנחלויות וההתיישבויות הכפריות. החטיבה פועלת במימון מלא של ממשלות ישראל.

עוד נודע כי במסגרת החקירה דרשה המשטרה מהחשבת הכללית, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, וממשרד האוצר להמציא לה שורה של מסמכים המתעדים את ההעברות שבוצעו במסגרת הפרשיות שנחקרות, שבהן מעורבת לכאורה סגנית שר הפנים פאינה קירשנבאום.

לעת עתה אין מעורבים מתוך משרד האוצר שנחקרו באזהרה אודות אותן פעולות פליליות לפי החשד שבוצעו בכספי המדינה, אך עם זאת, אם יתברר כי פעולות אלה אכן מצביעות על קשר כלשהו לגורם או גורמים במשרד האוצר, לא מן הנמנע כי הם יוזמנו למשטרה על מנת למסור עדות בפרשה.

מיסז'ניקוב שוחרר למעצר-בית

מוקדם יותר היום מסרה המשטרה כי במסגרת חקירת פרשה השחיתות, שעניינה חשד לביצוע עבירות שוחד, מירמה, הלבנת הון ועבירות נוספות על-ידי שורת בכירים בשירות הציבורי ואחרים, האריך היום בית משפט השלום בראשון-לציון את מעצרו של מנכ"ל משרד החקלאות, רמי כהן, עד יום שישי, אז ישוחרר למעצר-בית למשך 10 ימים ויורחק ל-60 ימים ממשרדו.

בנוסף, שוחרר ראש המועצה האזורית תמר, דב ליטבינוף, למעצר-בית בן חמישה ימים. הוא יורחק מהמועצה למשך 15 ימים.

קודם לכן דווח כי בית המשפט שחרר בתנאים מגבילים את שר התיירות לשעבר, סטס מיסז'ניקוב, למעצר-בית בן 10 ימים. כעת נמצאים 11 מחשודי הפרשה במעצר.

ח"כ סתיו שפיר: "החטיבה העבירה כספים לעמותות פרטיות"

"פעם אחר פעם התרעתי מפני אי-הסדרים והשחיתות שעולים מפעילות החטיבה להתיישבות ומניסיונות ההסתרה של התקציבים שלה שהובילו ישראל ביתנו בשיתוף עם הבית היהודי", מסרה ח"כ סתיו שפיר בתגובה לפשיטה על משרדי החטיבה להתיישבות.

נזכיר כי רק בשבוע שעבר העבירה ועדת הכספים, למורת-רוחה של שפיר ושאר החברים באופוזיציה, 130 מיליון שקל לחטיבה להתיישבות.

ח"כ שפיר הוסיפה כי "המעורבות של החטיבה להתיישבות בפרשת השחיתות הגדולה מוכיחה שוב: כשאין שקיפות - יש שחיתות".

לדבריה, "בשנה האחרונה אני מנהלת מאבק עיקש לחשיפת האינטרסים הסודיים השולטים בתקציב החטיבה. למרות שהחטיבה ממומנת עד השקל האחרון מכספי המסים של אזרחי ישראל, מסרבים ראשיה - והפוליטיקאים מישראל ביתנו והבית היהודי המגבים אותם - לחשוף מה הם עושים בסכומי-העתק המוזרמים אליהם כל שנה. פעם אחר פעם דרשתי בוועדת הכספים לדעת למה מיועדים כספי החטיבה, ופעם אחר פעם זכיתי לתשובות מתחמקות. עכשיו ברור את מי משרתת ההסתרה.

"נוסף על העברת כספים למועצות מקומיות, מהמידע שעלה בידי להשיג בחודשים האחרונים התברר כי החטיבה מזרימה בחשאי עשרות מיליונים לעמותות פרטיות, שרבים מראשיהן מקורבים להנהגת הבית היהודי. בשנה האחרונה הצגתי את הממצאים המטרידים למבקר המדינה וליועץ המשפטי לממשלה בדרישה שיפעלו בנושא בהקדם האפשרי, וזימנתי דיונים בוועדת הכספים ובוועדה לביקורת המדינה בנוכחות אנשי החטיבה והאוצר. לצערי, האוצר גיבה את החטיבה בהסתרת המידע".

יו"ר מרצ, זהבה גלאון, מסרה בתגובה לפרשה כי "קופת השרצים הגדולה במדינה עומדת להיפתח". גלאון אמרה כי "רשויות אכיפת החוק חייבות לחשוף סוף-סוף את מנגנון השחיתות העצום שחברי הכנסת של הימין ניסו להסתיר בגופם בשנתיים האחרונות.

"ממשלות הימין הפכו את החטיבה להתיישבות למוגלה עצומה של מאות מיליוני שקלים שמוזרמים לבנייה לא חוקית בשטחים ולעשרות רבות של עמותות המקורבות לממסד הדתי ולעסקני הבית היהודי.

"הפשיטה היום מוכיחה שהיו לקואליציה סיבות טובות לבלום בכל מחיר את היוזמה של מרצ להחיל כללי שקיפות מינימליים על החטיבה להתיישבות. בשבוע שעבר פניתי ליועמ"ש בדרישה שיורה על השבתם למדינה של סכומי-העתק בגובה עשרות מיליונים שהוזרמו לחטיבה רק בשבועות האחרונים, במאמץ של הרגע האחרון מצד חברי הכנסת מהימין לרפד את כיסי המקורבים להם לפני הבחירות. זו התנהגות עבריינית חסרת בושה, והפשיטה היום מוכיחה: את הדימום הזה חייבים לעצור".

50 מיליון שקל ל"שיקום תשתיות"

בתחילת השבוע חשף "גלובס" את מסלול הכסף המעגלי של תקציב "שיקום התשתיות" במשרד החקלאות. כאשר הוחלט להפסיק לתקצב תכנית רב-שנתית ל"שיקום תשתיות" ביישובים קטנים ב-2013, שר החקלאות, יאיר שמיר, הודיע לפקידי המשרד כי לאור החשיבות של הפרויקט, "ישראל ביתנו" תממן מכספיה את המשך התוכנית בשנים 2013-2014, ותעביר למשרד החקלאות לשם כך כ-50 מיליון שקל.

אחד מכיווני החקירה בפרשת השחיתות שהתפוצצה בשבוע שעבר נוגע לשימוש בכספי "שיקום התשתיות". החשד הוא כי כספים שהבטיח רמי כהן, מנכ"ל משרד החקלאות, למועצות אזוריות לצורך "שיקום תשתיות", חזרו - או היו אמורים לחזור - במסלול סיבובי לבכירי "ישראל ביתנו".

עוד חשף "גלובס" מסמך "תוספת להסכם" בין החטיבה להתיישבות לבין משרד החקלאות, עליו חתומים רמי כהן וגם עו"ד ירון בן-עזרא, מנכ"ל החטיבה להתיישבות, גם הוא איש "ישראל ביתנו", שייצג את המפלגה בוועדת הבחירות המרכזית בבחירות האחרונות. לפי הסכם זה, החטיבה להתיישבות היא הקבלן המבצע של פרויקט "שיקום התשתיות".

אגב, בשנים 2012 ו-2013 העבירה החטיבה להתיישבות כ-3 מיליון שקל בשנה לעמותת "איילים", שהיו"ר שלה חשוד אף הוא בפרשה השחיתות החדשה.