בכיר במשרד הכלכלה: פרי גליל עושה שימוש ציני בעובדים

מפעל פרי גליל נסגר, ו-350 עובדיו הוצאו לחופשה כפויה בגלל בעיות בטיחות ■ הבעלים אושיק אפריים מאשים את המדינה: "לא מזרימה לנו כסף"

מפעל פרי גליל בחצור / צילום: תמר מצפי
מפעל פרי גליל בחצור / צילום: תמר מצפי

ביקורת חריפה במשרד הכלכלה נגד הבעלים של מפעל השימורים פרי גליל שבחצור הגלילית, על רקע החלטתם לסגור אותו ולהוציא את 350 לעובדיו לחופשה כפויה: בכירים במשרד הכלכלה טענו היום (ה') כי הנהלת החברה שבה ועושה שימוש ציני בעובדי המפעל בניסיון לקבל כספי מדינה, למרות שאינה עומדת בתנאים שעליהם היא התחייבה לפני פחות משנתיים, במסגרת הסדר לקבלת סיוע ממינהלת מרכז ההשקעות.

באותו הסדר סוכם כי הנהלת פרי גליל תקבל מהמדינה סיוע בהיקף של כ-9 מיליון שקל עד חודש ספטמבר 2017, תמורת התחייבות שתעסיק לכל הפחות 100 עובדים קבועים במשרה מלאה ותציג למרכז ההשקעות במשרד הכלכלה את כל הדוחות הכספיים התקופתיים שלה.

לטענת בכירים במשרד הכלכלה, המדינה כבר העבירה לפרי גליל כ-4 מיליון שקל ובאחרונה הקפיאה הזרמה של כמיליון שקל נוספים, לאחר שביקורת העלתה כי ההנהלה לא עומדת בהתחייבויותיה מן העבר.

מדובר בביקורת עומק שנעשתה בידי רואה חשבון מטעם מינהלת מרכז ההשקעות, וממנה עולה כי החברה מעסיקה פחות מ-100 עובדים קבועים במשרה מלאה, ובנוסף, מחודש נובמבר 2013 לא הציגה את הדוחות הכספיים שלה.

"מצאנו דיווחים בעייתיים מצד הנהלת החברה, ואנחנו עדיין בודקים אותם באמצעות הלשכה המשפטית של משרד הכלכלה ובוחנים מהלכים אפשריים שניתן לנקוט נוכח הממצאים", אמר בכיר במשרד.

שר הכלכלה, נפתלי בנט, קיים היום דיון מיוחד בלשכתו בעקבות המשבר בפרי גליל, שמעמיד את עתידם התעסוקתי של מאות העובדים בסימן שאלה. בדיון השתתפו מנכ"ל המשרד, עמית לנג; מנהל מינהלת ההשקעות, נחום איצקוביץ'; ונציגי הלשכה המשפטית של המשרד.

בתום הדיון סוכם כי אין מקום להתערבות המשרד במשבר, שכן במפעל התגלו ליקויים בטיחותיים, והוא לא עומד בדרישות של כיבוי האש ושל המשרד להגנת הסביבה.

לטענת גורמים במשרד, בשיחה שקיים בנט עם סגן השר להגנת הסביבה, אופיר אקוניס, הועלתה האפשרות כי המשרד יעניק לחברה ארכה של כמה חודשים להסדרת היבטים הקשורים לאיכות הסביבה.

במשרד הכלכלה מנסים לרתום גם את השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ', בניסיון לתת למפעל ארכה לתיקון ליקויים הקשורים לבטיחות אש: "מדובר בחברה שמוכרת בהיקף של כ-400 מיליון שקל בשנה, ועיכוב מענק של מיליון שקל לא אמור להוות עילה הגיונית לסגירת המפעל. ההנהלה מסרבת לחשוף לפנינו את הדוחות הכספיים על הרווחיות שלה, על דיבידנדים ועל היקפי השכר - מה שמדליק אצלנו נורה אדומה. שלא ישתמשו בעובדים כבני-ערובה. הבעיות שלהם נמצאות במקומות אחרים לגמרי", אמר בכיר במשרד.

אלא שבהנהלת פרי הגליל דוחים את הטענות לגבי בעיות הבטיחות ומגלגלים את האחריות למשבר לפתחו של מרכז ההשקעות. לטענת אחד הבעלים, אושיק אפריים, "הגשנו את הדוחות הכספיים שלנו למרכז ההשקעות ועמדנו בכל התנאים. אנחנו מעסיקים 220 עובדים קבועים, שזה כפול ממה שהמדינה דורשת. המדינה העבירה לנו עד כה 3.7 מילון שקל, ועכשיו עצרה את ההזרמה של הכסף".

לדברי אפריים, "הטענות של משרד הכלכלה מצחיקות ובאות מתוך בהלה. יש הסכם, והמדינה לא מכבדת אותו. הטענות לגבי בעיות בטיחות הן ניסיון להסיט את הדיון מהחוב של המדינה אלינו. אנחנו השקענו במפעל 124 מיליון שקל, אז נחום איצקוביץ' ממרכז ההשקעות, שהוא פקיד ממשלתי, יכול בכלל לבוא אלינו בטענות?".

גם את המענק המדובר, בהיקף של 9 מיליון שקל, קיבלו בעלי פרי גליל, אפרים וזכי שלום, לאחר איום בסגירת המפעל בחצור הגליל ובפיטורי עובדיו: בתחילת 2012 הם דרשו מהמדינה 18 מיליון שקל, שלטענתם הובטחו להם בידי שר התמ"ת לשעבר, בנימין (פואד) בן-אליעזר.

בעקבות "ההבטחה השלטונית" ועדת הכספים של הכנסת נרתמה למען פתרון המשבר והחליטה על מסלול סיוע מיוחד לפרי גליל, שבמסגרתו החברה תקבל 9 מיליון שקל תמורת שימור כמות מינימלית של עובדים. החלטה זו התקבלה כשברקע גורמים מקצועיים במשרד הכלכלה התריעו כי המדינה נעתרת ללחצים שהנהלת פרי הגליל מפעילה - על גבם של העובדים.