עוד התאוששות באג"ח אי.די.בי לאחר אישור הצעת אלשטיין

דירקטוריון אי.די.בי אישר את הצעת אלשטיין כי תצא להנפקת זכויות לגיוס של 800 מ' ש' ■ אג"ח אי.די.בי זינקו היום בכ-5% ■ בן משה עדיין לא מתחייב שיצטרף להזרמת ההון

אדוארדו אלשטיין  ומוטי בן משה / צילום: תמר מצפי
אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה / צילום: תמר מצפי

לאחר מה שנראה בשבוע שעבר כעוד הסלמה ביחסי השותפים לשליטה באי.די.בי, יישרו אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה קו בהחלטה להמשיך ולהזרים סכומי כסף גדולים לקופה המתדלדלת של הקונצרן. דירקטוריון אי.די.בי פתוח שהתכנס ביום חמישי אחר הצהריים אישר את הצעת אלשטיין להזרמה מיידית של 800 מיליון שקל לחברה בדרך של הנפקת זכויות לבעלי המניות קיימים, במסגרת הניסיון לחלצה מהמצוקה הפיננסית בה היא שרויה.

בן משה, בעל השליטה השני, שבמהלך השבוע הצהיר על התנגדותו למהלך שיזם אלשטיין, לא התנגד לו בעת ההצבעה בדירקטוריון ולא הציג חלופה, כך שכעת הנפקת הזכויות צפויה לצאת לפועל בתוך מספר שבועות ולספק לחברה אוויר לנשימה עד 2016. בנוסף להנפקת המניות, יקבלו הבעלים הקיימים אופציות שמימושן המלא למניות אי.די.בי פתוח יגדיל בעתיד את התמורה לחברה לכ-1.2 מיליארד שקל (כולל חלקו של הציבור).

כך, בסופו של דבר, דיווחה אי.די.בי פתוח, שנסחרת כעת לפי שווי של כ-594 מיליון שקל לאחר זינוק של יותר מ-50% בשבוע שעבר, כי דירקטוריון החברה החליט "על סמך התחייבות בלתי חוזרת ובלתי מותנית של דולפין (החברה באמצעותה מחזיק אלשטיין באמצעי שליטה בקונצרן, ר' ש') להשתתף בהנפקת זכויות שתבצע החברה. החברה תפעל לגייס הון בדרך של הנפקת זכויות בהתאם למיתווה הצעת דולפין, ולשם כך מנחה הדירקטוריון את הנהלת החברה לבצע את ההכנות הדרושות להנפקת זכויות, על מנת שניתן יהיה לבצע את ההנפקה בהקדם האפשרי".

עוד ציינה אי.די.בי פתוח כי "דולפין תהא אחראית לכך שעמידתה בהתחייבויותיה בהצעת דולפין תיעשה על פי הדין, בהתאם לשיחות שנערכו עם נציגיה ועל פי הצעתם. דולפין מתבקשת להמציא מכתב נוחות מבנק בארה"ב כי ברשותה מזומנים ליישם את התחייבויותיה".

אלשטיין מאמין כי הדרך היחידה שבה תוכל אי.די.בי לעמוד בהתחייבויותיה היא באמצעות גיוס הון משמעותי. הוא עצמו התחייב שיממש את מלוא חלקו בהנפקת הזכויות בהיקף של 256 מיליון שקל, וישקיע עד 144 מיליון שקל נוספים באמצעות רכישת זכויות מבעלי מניות שיבחרו שלא להשתתף במהלך.

בנוסף, אלשטיין מתחייב גם להמיר אופציות א' ולהזרים לחברה עוד 150 מיליון שקל. בסך הכל מדובר בהזרמה של כ-550 מיליון שקל מצד אלשטיין, שמקווה שבן משה - שטרם התחייב למהלך זה או אחר - יזרים סכום דומה, כך שההזרמה הכוללת לחברה תסתכם בכ-1.1 מיליארד שקל.

יחד עם זאת, בסביבתו של מוטי בן משה, שכאמור התנגד בשבוע שעבר למהלך וקרא לקדם חלופות אחרות על פניו, אמרו היום כי הדיון לא היה על התחייבויות של בן משה להזרים כסף, אלא על התחייבויות בלתי חוזרות ובלי מותנות של אלשטיין לעשות זאת באמצעות דולפין.

שינוי כיוון במניה

מניית אי.די.בי פתוח זינקה בשבוע האחרון ב-51%, אם כי נכון לשעות הצהריים היום (א') איבדה המניה כ-9%. בסיכום שלושת החודשים האחרונים צנחה מניית אי.די.בי ביותר מ-50% בעקבות רצף של אירועים שליליים שהעמידו בספק את יכולתה להמשיך ולשרוד ללא הסדר חוב נוסף. זאת, על רקע מחלוקת קשה בין אלשטיין ומוטי בן משה, שמנעה עד כה כל אפשרות לשינוי המגמה.

בניגוד למניה, איגרות החוב של החברה רשמו גם היום עליות יפות של עד כ-5% כשהתשואה בהן עומדת כעת על עד 16% "בלבד". זאתף לאחר שרק בשבוע שעבר הן עוד הציגו תשואות של יותר מ-30%.

על כל פנים, החלטת דירקטוריון החברה (שעברה ללא מתנגדים, ובהימנעות של שניים מהדירקטורים) לאשר את הצעת דולפין, מעידה כי אלשטיין, וכנראה גם בן משה, ימשיכו להגדיל את חשיפתם הפיננסית העצומה לקונצרן.

עד היום מסתכמת ההשקעה של השניים במסגרת הסדר החוב שאושר לפני כשנה בכ-1.4 מיליארד שקל, ונכון להיום הם מופסדים עליה "על הנייר" יותר ממיליארד שקל. כעת, כאמור, תגייס החברה 800 מיליון שקל נוספים בהנחת היענות מלאה להצעת הזכויות, ובנוסף על אלשטיין ובן משה לרכוש בשנתיים הקרובות - על פי תנאי הסדר החוב לו התחייבו - מניות החברה מידי נושי אי.די.בי אחזקות בכ-512 מיליון שקל .

נציין כי מתווה ההשקעה הנוכחי שאושר בדירקטוריון החברה ביום חמישי כולל בנוסף להזרמה של 800 מיליון השקלים גם אפשרות להנפקת זכויות נוספת בהיקף של עד 460 מיליון שקל, במקרה שבהנפקה הראשונה לא תצליח החברה לגייס את מלוא הסכום שביקשה.

עוד התחייב אלשטיין כי בתוך 6-12 חודשים מרגע השלמת הנפקת הזכויות, תוכל הנהלת אי.די.בי לפנות אליו בבקשה כי יממש למניות את מלוא האופציות מסדרה א' שברשותו, תמורת 150 מיליון שקל שיוזרמו גם הם לחברה. ואולם, מימוש האופציות החדשות יבוצע רק אם הבנקים יסכימו לשנות את אמות המידה שלהם התחייבה בעבר החברה, והמפקחת על הביטוח במשרד האוצר תסכים להעניק לאי.די.בי היתר שליטה בכלל ביטוח.

קבלת אישור הפיקוח על הביטוח נראית לפי שעה רחוקה מאוד מהיתכנות, בין היתר משום שהפיקוח הודיע שלא יבחן עוד את הבקשה שהגישה אי.די.בי אשתקד לקבל אישור להחזיק באמצעי שליטה בכלל ביטוח.

מה מציע אלשטיין
 מה מציע אלשטיין