גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עלייה לצורך ירידה?

2015 בשוק הרכב: המטבעות, רוסיה, הנפט והבחירות הקרובות

שנת 2014 כבר מאחורינו. נתוני דצמבר היו חלשים יחסית, כצפוי, והם לא משנים את התמונה הכוללת שנחשפה כבר בסוף נובמבר. קצת יותר מ-240 אלף כלי רכב חדשים נמכרו השנה, שיא של כל הזמנים, למרות כמעט 5 שבועות מכירה "אבודים" במהלך המלחמה.

נתוני דצמבר לא שינו במאום כמעט את מפת המכירות: המשפחתיות המשיכו להוביל את המכירות עם מגמת ירידה קלה, פלח הג'יפונים רשם זינוק רציני וכך גם פלח המיני-מכוניות, שהמשיך לצמוח. שוק היוקרה המשיך להסתער קדימה וחלק מהמותגים היקרים רשמו נתוני מכירות שלפני פחות מעשור לא היו מביישים איזה מותג נישה המוני מיפן או מקוריאה.

תאגיד יונדאי מוטורס המורחב, שכולל את יונדאי ואת החברה הבת קיה, המשיך להוביל את המכירות בשוק, עם נתח של כ-25% מהמכירות; טויוטה זינקה קדימה; מאזדה עשתה "קאמבק" מרשים; וסקודה המשיכה לצמוח בתוך ביסוס מעמדה כמותג האירופי המוביל בישראל, לא מעט בזכות ציי הרכב.

המטבעות: מהפך תחרותי

אבל שנת 2015 שניצבת בפתח עתידה להיות שנה מאתגרת מאוד, לא רק מבחינת הקושי להשיג נתוני מכירות קרובים לשיא של 2014 אלא בעיקר מבחינת החיזוי. לא מעט גורמים של אי-ודאות נערמים באופק ובראשם שערי המטבע.

שערי המטבע היו ונותרו הגורם החזק ביותר שמשפיע על תמחור הרכב בישראל ועל התמונה התחרותית. למרות מה שנראה כמחירים דומים של הדגמים בפלחים המרכזיים בשוק - בעיקר במכוניות משפחתיות - כל שינוי מהותי בשער המטבע, שבו נרכש הרכב מהיצרן, מחוזק ומועצם על ידי המיסוי הכבד ומתורגם ישירות לרווחיות ו/או ליכולת של היבואן להעניק הנחות גדולות יותר מהמתחרים.

שער הדולר, שזינק בחודשים האחרונים ב-15% כמעט, אחראי באופן ישיר לאקורד הפתיחה הדרמטי של מחירוני 2015, שפורסמו עד כה על ידי חלק מהיבואנים. הקוריאנים, בראשות יונדאי, העלו מחירים באופן משמעותי בדגמים אסטרטגיים בעוד שהיפניות, בהובלת מאזדה וטויוטה, לא שינו את המחירים או ביצעו תיקונים קוסמטיים. במשפחתיות, למשל, נפתח פער של כמעט 4,000 שקל בין מחיר הבסיס של יונדאי I35 למחיר הבסיס של מאזדה 3 ו-3,000 שקל בינה לבין הקורולה של טויוטה.

כתוצאה מכך פותחים הקוריאנים את השנה, לראשונה מאז נחתו בישראל, בנחיתות תחרותית לא מבוטלת לעומת היפניות, במיוחד בפלח הציים. זה לא עניין של מה בכך אם מביאים בחשבון שאסטרטגיית ההחדרה של המותגים הקוריאניים בישראל הייתה מאז ומתמיד "תמורה לכסף" או במילים אחרות "מחירים נמוכים יותר מהיפניות והאירופיות או לפחות מחירים זהים ורמת אבזור גבוהה יותר".

המשך השנה תלוי בשערי המטבע. אם הדולר יתייצב סביב 3.9 שקלים או יתחזק, הין ימשיך לשמור על חולשתו הנוכחית והאירו ישמור על יציבות או ייחלש, המותגים היפניים ואולי גם האירופיים עשויים לנגוס לא מעט מהנתח העסיסי של כמעט 30% (כולל שברולט קוריאה), שאותו כבשו הקוריאנים בישראל.

הצלה מכיוון רוסיה?

עם כל הכבוד לתהפוכות בשוק הישראלי הזעיר והמבודד, תעשיית הרכב מתמודדת כיום עם תמונה רחבה בהרבה, וכאן הבעיה הבוערת היא המשבר בשוק הרכב הרוסי. צניחת הרובל הציבה חלק גדול מיצרניות הרכב הגלובליות בפני מצב חסר תקדים: בן לילה הפך שוק הרכב הרוסי ממנוע צמיחה גלובלי, שכל היצרנים משקיעים בו הון עתק לצורך הרחבת כושר הייצור, לשוק שבו כל מכירת רכב חדש מביאה להפסד כבד, או כפי שהגדיר זאת החודש נשיא רנו ניסן - "מרחץ דמים עסקי".

התוצאה המיידית היא עודף כושר ייצור וניסיון להעביר מכירות לאזורים אחרים כדי למנוע השבתה של מפעלים. עבור השוק הישראלי זו עשויה להיות הזדמנות נקודתית, אבל במגבלות. לחלק מיצרני הרכב יש כיום פסי ייצור גדולים במרכז אירופה ובטורקיה, שרוב התוצרת שלהם - לעתים יותר מ-60% - מיועדת לשוק הרוסי. חלק אחר, קטן הרבה יותר, מיוצר בהם עבור השוק הישראלי.

ברשימה אפשר למצוא בין השאר את פסי הייצור בטורקיה של הונדה סיביק, טויוטה קורולה, רנו פלואנס ואת מפעלי הייצור של קיה ויונדאי במרכז אירופה. השוק הרוסי אמנם מפגר אחרי התקינה האירופית, ונמצא כרגע בתקינת יורו 5, אולם לפחות בחצי השנה הקרובה ניתן יהיה לייבא דגמים בתקינה כזו לישראל.

משבר אצל היצרן הוא תמיד הזדמנות טובה ליבואנים, שיהיו זריזים וחזקים מספיק מול היצרן שלהם - ויש כאלה שכבר עוסקים בנושא במרץ - כדי להזמין מלאי של דגמים אסטרטגיים לשוק הישראלי במחירים חד-פעמיים. הכול תלוי כמובן בקצב ההתאוששות של השוק הרוסי.

קריסת מחירי הנפט: הצרכן לא ייהנה

תיאורטית, קריסה דרמטית של מחירי הנפט כפי שנרשמה בחודשים האחרונים אמורה להיות טובה מאוד לצרכנים בכלל ולצרכני הרכב בפרט, ולא רק לאלה שמתדלקים בתחנות הדלק. פירושה הוא ירידה משמעותית מאוד בעלויות הייצור עתירות האנרגיה של יצרני הרכב, בעלויות הלוגיסטיקה והשינוע ברחבי העולם ובישראל ובעוד גורמים שאמורים להוריד גם הם את עלויות הרכב החדש. ואיך אנחנו יודעים את זה? כי בשנים האחרונות, בכל פעם שמחירי הנפט העולמי בשוק עלו בחדות זעקו כל הגורמים בשרשרת הערך "הצילו, אנחנו נחנקים, חייבים להעלות מחירים", מה שבדרך כלל גם קרה בפועל. לפיכך היינו מצפים שלפחות המחירים לפני מס יירדו במעט.

אלא שזו כמובן אשליה. כל הגורמים בשרשרת הערך, בארץ ובחו"ל, נדמו לפתע ו"שכחו" שראוי לשתף גם את הצרכנים בחגיגה. זה, אגב, נכון למגוון רחב מאוד של מוצרי צריכה שמחיריהם אמורים להיות מושפעים מעלויות הלוגיסטיקה. אם מחירי הנפט ישפיעו על השוק המקומי, זה יהיה ברמת המיקרו: פחות ביקוש לכלי רכב היברידיים, פחות רגישות לרכישת כלי רכב עם מנועים גדולים וכדומה.

ומה עם הבחירות המתקרבות? בענף הרכב יש כיום שלל ספקולציות ותרחישים, שרובם נסבים סביב השאלה "האם השר ישראל כ"ץ יהיה שר האוצר ו/או שר התחבורה הבא". הצבתו באחד התפקידים הללו תחדש ביתר שאת את הרפורמה התחרותית בענף הרכב ואולי אף להרחיבה. פרישתו עשויה לסתום את הגולל על אותה רפורמה.

אבל כל זה ישפיע, אם בכלל, בטווח הארוך. בטווח הקצר לאף אחד אין ספק שכל שר אוצר וראש ממשלה שייבחר - ולא משנה מה יהיה המצע הפוליטי שלו או הרכב הממשלה - יצטרך לשלם אחרי הבחירות את החשבון התופח שיגיש לו אגף התקציבים. החשבון הזה כולל גירעון אדיר (שיתגלה כמובן "במפתיע") ומחסור חמור במימון שוטף לצרכים לאומיים חיוניים. לפיכך לא תהיה לו ברירה אלא לבצע "צעדי חירום זמניים להידוק החגורה", שיכללו מן הסתם גם צעדים להעמקת החליבה בתחום מיסוי הרכב והדלק - צעד שישפיע לכל רוחב הענף. זה צפוי וברור. כולם היו כבר בסרט הזה, וגם בשידורים החוזרים.

עוד כתבות

פרויקט &EAST של רבוע כחול נדל''ן / צילום: רבוע כחול נדלן

כפי שנחשף בגלובס: Jfrog תשכור משרדים בעסקה של כ־650 מיליון שקל

עפ"י ההסכם עם רבוע כחול נדל"ן, חברת התוכנה תתפוס שטח של 15 אלף מ"ר בפרויקט, ותוכל להתרחב עד ל־20 אלף מ"ר • ההכנסות המוערכות לרבוע כחול נדל"ן בגין כל תקופת השכירות, כולל תקופות האופציה, הן כ־500 מיליון שקל

מדד חדש למיתוג מעסיק / צילום: פלייטיקה

שבע תובנות על תפקיד מיתוג המעסיק ועל מה שהוא דורש

מה צריך כדי להיכנס לתפקיד מיתוג מעסיק? ● עיון ב-15 מודעות למשרות מסוג זה העלה תובנות על משמעות התפקיד, מקומו בארגון ולאן התחום מתקדם ● טור אורח

רשות ניירות ערך / צילום: תמר מצפי

באופן חריג: בית המשפט הכלכלי פסק נגד רשות ני"ע והזהיר מפני עודף דיווחים לציבור

ביהמ"ש קבע כי חברת הנדל"ן דקמא והמנכ"ל נתנאל לורנצי לא היו צריכים לדווח על הפרה של הסכם הלוואה שהעניקה החברה בגובה 10 מיליון שקל, שכן ההפרה לא הייתה מהותית ● הרשות אף חויבה בתשלום הוצאות בגובה 20 אלף שקל ● רשות ני"ע: "לומדים את פסק הדין"

בחזית המדע. מלחמה או שלום? / צילום: Shutterstock

מלחמה או שלום? חוקר המוח שמנסה להיכנס לראש של מנהיגים ומייעץ לממשלות

ד"ר ניקולס רייט, חוקר מוח שמייעץ לפנטגון ולממשלת בריטניה בסוגיות ביטחון, משתמש בידע שנצבר על המוח האנושי כדי לפתח אסטרטגיות לדיפלומטיה ולמלחמה ● בראיון לגלובס, הוא אומר שאנחנו מחווטים לקונפליקטים, אבל אופטימי לגבי האפשרות לסיים אותם, או לפחות לשפר עמדות

עומר אדם בקמפיין לאומי / צילום: צילום מסך מיוטיוב

לאומי ודיסקונט ראש בראש: מי הפרסומת הזכורה ביותר, ומי הפרסומת האהובה

בנק לאומי אחראי השבוע לפרסומת הזכורה ביותר, ואילו בנק דיסקונט מתברג במקום השני בזכירות - אך הראשון באהדה. כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● פרטנר משלבת בין הדור הצעיר לשיר בן כ–60 שנה, ומתברגת גבוה

פצצת MPR - 500 חודרת קירות בטון של אלביט / צילום: אלביט מערכות

"היינו צריכים מניות בשווי מיליארד שקל": למה הבורסה חיכתה שנתיים להשקת מדד ביטחוני?

מדד חדש שיושק בנובמבר יכלול כמה מהכוכבות הגדולות של הסקטור הביטחוני בבורסה בת"א - אלביט, נקסט ויז'ן וארית, שהניבו תשואה של מאות אחוזים ● בבורסה טוענים כי לא איחרו את הרכבת: "זה לא מדד ליום או יומיים. התפקיד שלו הוא לייצר מכשיר פיננסי בר־מעקב"

הותר לפרסום: 4 לוחמים נהרגו בקרב בדרום רצועת עזה, לוחם נוסף במצב קשה

באירוע שבו נפלו ארבעת הלוחמים נפצע באורח קשה צוער בגדוד דקל, בבית הספר לקצינים ● הותר לפרסום: סא"ל יצחק הרוש, בן 68 מירושלים, וסמל אורן הרשקו, בן 20 מתל מונד, נפלו בפיגוע במעבר אלנבי בגבול ירדן ● חיל האוויר יירט טיל אחד ששוגר מתימן ● כטב"ם נפל בחצר מלון באילת: נזק נגרם למבנה ● 48 חטופים - 713 ימים בשבי - עדכונים שוטפים

רמי שבירו ואשתו רונית / צילום: אביב חופי

ב-30 מיליון שקל: הבית החדש של רונית ורמי שבירו

בני הזוג שבירו רכשו וילה חדשה בהרצליה פיתוח ב-30 מיליון שקל ● וגם: טופ גאם פתחה מפעל חדש בשדרות בהשקעה של 60 מיליון דולר – המפעל התעשייתי הראשון בעוטף מאז המתקפה ● אירועים ומינויים

דונלד טראמפ ומנכ''ל אינטל ליפ בו טאן / צילום: אינטל

בתוך פחות מחודש: התשואה הבלתי נתפסת של ממשל טראמפ באינטל

מעט לאחר שדונלד טראמפ קרא להדחת מנכ"ל אינטל, ממשלת ארה"ב רכשה כ-10% ממניותיה בכ-20 דולר למניה ● היום, לאחר השקעתה של אנבידיה בחברת השבבים שזינקה ב-23%, רושם הממשל רווח של כ-4.5 מיליארד דולר, על הנייר

GAC AION V / צילום: יח''צ

הרכב הזה נכנס לאחד הפלחים התחרותיים בשוק. האם הוא משתלם?

לשחקן החדש ביותר (בינתיים) בפלח רכבי הקרוס-אובר החשמליים המשפחתיים, GAC AION V, יש עיצוב ייחודי, תא נוסעים מרווח ואיכותי והיחס הטוב ביותר בפלח בין טווח למחיר ● באגף הדינמי יש מקום לשיפור ● השבוע בענף הרכב

בנייה / צילום: Shutterstock

העדכון ההיסטורי של מדד תשומות הבנייה הפתיע לרעה את הקבלנים

בלמ"ס שינו את הרכב המדד לראשונה זה 14 שנה, ובענף ציפו לקפיצה חדה ● לאחר שנרשמה עלייה של 0.4% בלבד, הקבלנים טוענים: לא משקף את העלויות האמיתיות של שכר העובדים

קרוקטים ב''מלגו ומלבר'' / צילום: זהר פלגי

13 שנה אחרי שפתחה דלתות, "מלגו ומלבר" מדויקת מתמיד

השף מוטי טיטמן החליט בשנה האחרונה להנגיש את המסעדה שלו, כך שתהלום את המצב הרגשי והכלכלי במדינה. זה רק מחמיא לה

ירדן בארי / צילום: יח''צ

הבכירה בענקית הבריאות מודה: "אין לי את מספרי הטלפון של הצוות שלי"

מתוך 180 שווקים שבהם פועלת חברת מוצרי הבריאות iHerb, ישראל נמצאת בעשירייה הפותחת - והיא בין המדינות המובילות במכירות פר נפש ● בראיון ראשון מספרת ירדן בארי, מנהלת השוק הישראלי בחברה, עד כמה משמעותית העבודה עם משפיענים, התחושה כשאתרים אחרים מעתיקים את המלאי, מה הישראלים עדיין לא הפנימו ואיך הפך ספטמבר לאחד החודשים החזקים במכירות

אילוסטרציה: Shutterstock, alexfan32

החברות שיבטחו את כל צי הרכב של המדינה

החשכ"ל הודיע כי WeSure ומגדל זכו במכרז לביטוח רכבי עובדי המדינה וגמלאיה לשנת 2026 ● שתי החברות יבטחו למעלה מ-70 אלף כלי רכב, בהיקף כספי מוערך של למעלה מ-350 מיליון שקל ● בעקבות המכרז, עובדי המדינה יזכו ברובם להוזלת הפרמיה בעת חידוש הפוליסה הקרוב

מאגר תמר. בעיגול: אהרון פרנקל / צילומים: מארק ישראל סלם, מורג ביטן

יומיים ברצף: אהרון פרנקל קונה עוד מניות תמר פטרוליום ב־52 מיליון שקל

יום אחד בלבד לאחר רכישת 9% ממניות תמר פטרוליום, איש העסקים אהרון פרנקל ממשיך להגדיל את החזקותיו ומוסיף 1.5% נוספים בסכום של 52 מיליון שקל ● הרכישה הנוכחית מעלה את פרנקל להחזקה של 17.5% ממניות תמר פטרוליום בשווי של 612 מיליון שקל

פרופ' ליאו ליידרמן / צילום: ענבל מרמרי

התגובה בשווקים, ומה יעשה בנק ישראל? ליאו ליידרמן מנתח את הורדת הריבית של הפד

לאחר תשעה חודשים של המתנה, הפד הוריד את הריבית, והשאלה הגדולה היא מה צפוי בהמשך ● פרופ' ליאו ליידרמן מנתח את ההשפעות הצפויות על הבורסה האמריקאית, מעריך שבנק ישראל יכול לנקוט צעד דומה בסוף החודש, ומתייחס לפער הריביות ההיסטורי שייפתח בין המדינות

הסכמי מתנה / איור: לירון בר עקיבא

האם הסכמי מתנה קודמים לזכות הקדימה של בן זוג לפי חוק המקרקעין?

זוג הורים העניקו מחצית מגרש לבנם וכלתם, ובהסכם המתנה התחייבו הזוג כי להורים תהא זכות קדימה לרכישת הזכויות בעתיד במחיר שווי הבית, במקרה שזה יועמד למכירה ● בעת שפרץ סכסוך גירושים, הכלה ביקשה לממש את זכות הקדימה בחוק המקרקעין ● מה פסק ביהמ"ש?

גיא ברנשטיין, מנכ''ל פורמולה / צילום: יח''צ

נמוך מהציפיות: פורמולה חתכה את מחיר מניית מיכפל בהנפקה כדי לעמוד ביעד הגיוס

אחרי סדרת אקזיטים מרשימים, חברת התוכנה פורמולה בניהולו של גיא ברנשטיין נאלצה לדלל את עצמה כדי לעמוד בגודל הגיוס בהנפקת מיכפל שהושלמה הלילה ● מיכפל גייסה 300 מיליון שקל, בדיוק כפי שתכננה לגייס, אך שווייה ירד ל-770 מיליון שקל (לפני הכסף), חלף תכנון מקורי לשווי של 900 מיליון שקל

זוהר לוי, מנכ''ל אמפא / צילום: תמר מצפי

מעל מיליארד וחצי שקל: אמפא השלימה גיוס חוב ענק

החברה, שהונפקה לפני כחודשיים ופועלת בתחום הנדל"ן המניב והמימון, גייסה סדרת אג"ח בהיקף כולל של 1.75 מיליארד שקל ● החברה מתכננת להשתמש בכספים לפירעון הלוואות שנטלה, תוך חיסכון ניכר בעלויות המימון

חדשות ההייטק / צילום: Shutterstock

איך חברה שגייסה פחות מ־5 מיליון דולר נמכרה ביותר ממיליארד דולר?

המדור של גלובס מציג מדי שבוע את כל החדשות המעניינות בענף ההייטק ● והפעם: אובר משקיעה מיליונים בחברת רחפנים ישראלית ● פריצת ענק בסיילספורס מאיימת על פאלו אלטו ● וגם: סקר חדש מגלה כמה האמריקאים מפחדים מבינה מלאכותית • חדשות ההייטק