דומיניסיני: "לא זוכה לשיתוף-פעולה מצד משרד הבריאות"

נמשך העימות סביב הקמת הרשות החדשה לניהול בתיה"ח ■ היחידים שלא הגיעו למפגש עם דומיניסיני: מנהלי איכילוב ושיבא

אסתר דומיניסיני / צלם: תמר מצפי
אסתר דומיניסיני / צלם: תמר מצפי

במשרד הבריאות דחו בשבוע שעבר בתוקף את העדויות שפורסמו ב"גלובס" בדבר "מקלות בגלגלים" שמציבים בכירים במשרד כנגד הקמת הרשות החדשה לניהול בתיה"ח הממשלתיים בראשות אסתר דומיניסיני. ואולם, מתברר כי דומיניסיני כינסה אתמול (ג') את מנהלי בתי החולים והודתה בעצמה כי היא לא זוכה לשיתוף פעולה מצד ראשי המשרד.

בשיחה עם "גלובס" אישרה דומיניסיני את הדברים: "אכן אמרתי בכינוס שהייתי צריכה לקבל סיוע ממשרד הבריאות מתוך אינטרס משותף של חשיבות הנושא לקידום מהיר ככל הניתן של הרשות, אבל לצערי אני לא רואה את זה ואני עומדת מאחורי דבריי".

על התגובה שמסר בשבוע שעבר משרד הבריאות היא השיבה באופן חסר תקדים: "צריך להבדיל בין אמירה למעשה, ואת המעשים לא רואים מספיק. אני מבינה שיש קשיים בכל מה שקשור להעברת תקנים מהמשרד לרשות החדשה וזה לא פשוט, אבל בסופו של דבר יש החלטת ממשלה וצריך להתקדם על פיה. אי הבהירות הזו לא טובה לאף צד ואני מקווה שהדברים ייכנסו במהרה למסלול המצופה".

החלטת הממשלה שהזכירה דומיניסיני התקבלה בעקבות אחת ההמלצות הראשונות והחשובות של ועדת גרמן, לפיה בתי החולים הממשלתיים ינותקו היסטורית ממשרד הבריאות וינוהלו על ידי רשות עצמאית הכפופה ישירות לשר או שרת הבריאות - זאת כדי למנוע את ניגוד העניינים המובנה של משרד הבריאות כבעלים של בתי החולים מחד וכמי שאמור לפקח עליהם מנגד.

דומיניסיני אישרה עוד כי מנהלי בתי החולים היחידים שלא הגיעו אתמול לכינוס הם פרופ' זאב רוטשטיין מתל השומר ופרופ' גבי ברבש מאיכילוב - שניים שנחשבים למתנגדים הגדולים להקמת הרשות החדשה.

"ברבש דווקא צלצל אליי להגיד שהוא לא יכל להגיע והוא אף שלח במקומו את הסמנכ"ל לכלכלה רפואית באיכילוב, אילן סופר", אמרה על כך דומיניסיני. "לגבי אי הופעתו של רוטשטיין, שאישר את הגעתו, אני מתכוונת לבדוק איתו את הדברים". נזכיר כי גורמים מקרב מנהלי בתי החולים הביעו בעבר התנגדות להקמת הרשות החדשה בטענה כי היא רק תפגע בעצמאות הדרושה להם ותייצר יותר "כאב ראש", והסתייגו בעיקר מהמינוי של דומיניסיני, אותה כינו "שוטרת" (רמז לעברה כבכירה במשטרה). ברבש עצמו כינה לאחרונה את דומיניסיני "קומיסר".

בתוך כך, הממונה על מערכת הבריאות בנציבות שירות המדינה, יוני דוקן, שלח אתמול מכתב תקיף לסמנכ"ל משאבי האנוש במשרד הבריאות דב פסט, שבו הוא מלין על כך שפסט מעכב לכאורה הוצאת מכרזים של 7 משרות בכירות המיועדות לרשות החדשה: חמישה סמנכ"לים, יועץ משפטי ומבקר פנים.

"אני רואה בהתנהלותך זו כחריגה מסמכות. אין שום הצדקה ועילה לכך שמשרות הסמנכ"לים ייבחנו ויאושרו על ידך לאחר שכבר אושרו על ידי כל הגורמים, מנהלת הרשות, הנציב ואנוכי המוסמכים לכך", כתב דוקן. "התנהלות זו אף נוגדת את החלטת הממשלה בדבר הקמת רשות עצמאית ולצערי מחזקת את הטענה שלפיה המשרד עושה כדי לעכב את הקמת הרשות בניגוד להחלטה", הוא הוסיף.

לאור האמור, דוקן הנחה את הגורמים ברשות החדשה לעבוד בעניין ישירות מול נציבות שירות המדינה. במקביל הורה על פרסום המכרזים באופן מיידי. בתגובה למכתבו, השיב מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' ארנון אפק כי הוא מבקש מדוקן להמתין שבוע עם פרסום המכרזים למשרות החדשות כדי למצות את ההתייעצויות בעניין בתוך משרד הבריאות, אך דוקן השיב כי הוא מבקש לקבל את הערות המשרד עד יום ראשון הקרוב בלבד.

נזכיר כי במסגרת הקמת הרשות החדשה, משרד הבריאות אמור להעביר לרשות 35 תקנים המאוישים כיום במשרד עצמו, זאת בצד 35 תקנים נוספים שאינם מיואשים. גורמים במערכת הבריאות טוענים כי במשרד "נפל האסימון" כי מדובר באיבוד כוח ותקציבים, ולכן הוא נוקט לכאורה בסחבת.

ממשרד הבריאות נמסר כי "מדובר בתהליך מורכב שמחייב רגישות אנושית להעתקת עובדים ממקום עבודתם הקיים למסגרת חדשה. משרד הבריאות פועל ע"פ החלטת הממשלה להקמת הרשות ואנשי המשרד מסייעים לרשות באופן אקטיבי ואנו מצפים לשתוף פעולה גם מהרשות עצמה".