תהיה חקירה פלילית? היועמ"ש מתערב בפרשת לאומי

וינשטיין צפוי לשתף בבדיקה רגולטורים נוספים, בהם בנק ישראל, הפרקליטות ורשות המסים ■ משרד המשפטים: "יש מקום לבדיקה מקיפה של האירוע ותוצאותיו" ■ לאחר הבדיקה יוחלט אם ללכת לאכיפה אזרחית או פלילית

סניף בנק לאומי, כספומט / צלם: תמר מצפי
סניף בנק לאומי, כספומט / צלם: תמר מצפי

מתרחבת בדיקת הרגולטורים את פרשת בנק לאומי . היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, בודק את הפרשה, בגינה הודה הבנק כי סייע ללקוחותיו האמריקאיים להעלים מס. וינשטיין צפוי לשתף בבדיקה רגולטורים נוספים, ובהם בנק ישראל, הפרקליטות ורשות המסים.

במסגרת הבדיקה תיבחן הפרשה בכמה רמות, מאכיפה אזרחית ועד לאכיפה פלילית, ולאחר הבחינה יוחלט באיזה כיוון ללכת, אם בכלל.

ממשרד המשפטים נמסר: "עם הפרסומים הראשונים לפני כשבועיים בדבר הסדר הפשרה של בנק לאומי בארה"ב, קיים היועץ המשפטי לממשלה מספר התייעצויות בעניין, וכן כינס ישיבה עם הגורמים הרלוונטיים בתוך המשרד. עובדות העניין שהוצגו בפני היועץ המשפט לממשלה הביאו אותו למסקנה כי יש מקום לעשות בדיקה מקיפה של האירוע ותוצאותיו.

"לצורך הכרעה של אופן הבדיקה וטיבה זימן היועץ ישיבה רחבה עם מכלול גורמי האכיפה הנוגעים בתחום. מי שאמור להשתתף הם, בין היתר, הרשות לאיסור הלבנת הון, רשות המסים, הפרקליטות וגם בנק ישראל בחלקים הנוגעים לו".

לפני כשבועיים חתם בנק לאומי על הסדר עם הרשויות האמריקאיות, לפיו הודה הבנק בסיוע ללקוחות אמריקאיים להעלים מס, והוטל עליו קנס בגובה של יותר מ-1.5 מיליארד שקל.

בנק ישראל הודיע כי יבדוק את הפרשה, אך בזאת רק החל כדור שלג מתגלגל והתערבות של גורמים נוספים. שלשום הודיע מבקר המדינה, יוסף שפירא, כי גם הוא מתכוון להתערב ולבדוק את התנהלות בנק ישראל. כמו כן, החשכ"לית מיכל עבאדי-בויאנג'ו, המחזיקה מטעם המדינה בכ-6% ממניות הבנק, פנתה גם היא לפיקוח על הבנקים ולבנק בנושא הטיפול בפרשה ובנוגע לאפשרות לתבוע את נושאי המשרה לשעבר.

בנוסף לכך, אתמול נשלח גם מכתב מטעם איגוד בתי ההשקעות, המאגד את המשקיעים המוסדיים המרכזיים בשוק, ובו הם דורשים לקבל גם כן פרטים על טיפול הבנק בפרשה, אחריות נושאי המשרה, וכן לעצור את הפשרה המתהווה בתביעה הנגזרת שהוגשה נגד בכירי הבנק לשעבר, ובראשם היו"ר לשעבר, איתן רף, והמנכ"לית לשעבר, גליה מאור.

כעת נראה כי כל נושא הבדיקה עולה מדרגה ומגיע לסמכות הבכירה של היועץ המשפטי לממשלה, שצפוי לפתוח בחקירה משלו.

מבנק לאומי נמסר: "מכלול סוגיית הלקוחות האמריקאים תלוי ועומד להכרעת בית המשפט. הבנק מברך על כך שהנושא המערכתי הנוגע לפעילות מול הלקוחות האמריקאים בישראל, נבחן עתה על ידי היועמ"ש, מבקר המדינה והמפקח על הבנקים".