עדי שלג: "שטרום אמר לי 'תעשה הכול כדי שהנייר הזה לא יירד'"

נוחי דנקנר ואיתי שטרום, שותפו לשעבר של עדי שלג, נאשמים בהרצת מניית אי.די.בי במטרה לשפר את הצלחת ההנפקה ■ עד המדינה שלג, שביצע את הרכישות בהוראת שטרום, קשר בעדותו את דנקנר למסחר האסור במניה

עדי שלג / צילום: תמר מצפי
עדי שלג / צילום: תמר מצפי

השלג שפקד את רחבי ישראל בימים האחרונים כבר נמס, אבל בשביל איש העסקים נוחי דנקנר, השלג (המטאפורי) החל לרדת רק היום.

הברוקר עדי שלג (40), עד המדינה במשפטם של דנקנר ואיתי שטרום, התייצב הבוקר (א') באולמו של השופט חאלד כבוב בבית המשפט המחוזי בתל-אביב והחל למסור את עדותו במשפט, שבו דנקנר עומד לדין לצד מנהל ההשקעות, איתי שטרום, שותפו של שלג לשעבר, בגין הרצת מניות חברת אי.די.בי אחזקות. זאת, לפי הנטען, במטרה לשפר את סיכויי הצלחת ההנפקה שערכה החברה בפברואר 2012.

הפרקליטות סבורה כי עדותו של שלג - שהיה שותף ישיר למעשים, ושהשותפות בינו לבין שטרום התפרקה כשבועיים לפני ימי הרצת המניות לכאורה - תסייע בידה להרשיע את דנקנר ושטרום, ולהוכיח כי השניים אכן התכוונו לבצע תרמית ולהונות את השוק.

דנקנר ושטרום, מנגד, מאמינים בכוחם לקעקע את אמינותו של שלג עד היסוד, ולהוכיח כי שלג פעל אך ורק למען עצמו וחתם על הסדר עד מדינה כדי לחלץ את עצמו מאימת הדין.

"נסחפתי לתוך הפעילות"

בעדותו בפני התובעת, עו"ד חנה קורין, קשר שלג את דנקנר למסחר האסור לכאורה שהוא ושטרום ביצעו:

"בבוקר של ה-22 בפברואר (2012) נפגשתי עם איתי (שטרום), ואז הבנתי לראשונה שנוחי בסיפור. איתי אמר לי: 'דיברתי עם נוחי, ויש לך כמה כסף שאתה צריך'", העיד שלג.

לדבריו, באותה פגישה שטרום נתן לו דף צהוב עם שמות של חברי בורסה ובנקים. "הכתב שלו לא היה ברור, אז ביקשתי הבהרות. איתי קם ועשה שיחת טלפון וחזר ועידכן לי את הדף. שאלתי אותו מי הביא את הקונים האלה - האם הוא או נוחי - והוא אמר לי 'גם וגם'. שתיתי קפה הפוך, ואיתי - אספרסו וסודה. אחר-כך הגיעה אשתו של איתי, ואני נסעתי למשרד".

לדברי שלג, לקח לו זמן להיחשף למעורבותו של דנקנר ברכישות. "בתחילה שאלתי את איתי האם הרמת שער המניה היא בשביל נוחי, והוא אמר לי 'עדיף שלא תשאל שאלות'. המתווה היה שאני שואל שאלה, ואיתי לא עונה לי מיד, אלא מדבר עם עוד מישהו, ורק אז חוזר אליי ואומר לי לקנות עוד X מניות. הבנתי שאיתי מתייעץ עם עוד מישהו, ושיערתי שדנקנר מעורב".

במהלך הדיון שאל השופט כבוב את שלג מדוע החליט לעבור על החוק. "כשהתחלתי לא חשבתי שזו תהיה כזו מלחמה, כמה זה גדול, מורכב... לא שיערתי שתבוא כזו כמות של מוכרים, ושתהיה כזו התנגדות בשוק", טען שלג. "הוא שלח אותי למלחמה, אבל צייד אותי ברוגטקה".

לדברי שלג, "נסחפתי לתוך הפעילות. הרגשתי מחויב לאיתי ואשם שהחברה שלנו (ISP - ח'מ') הפסידה כסף בעקבות החלטה ניהולית שלי. ברגע שהיה שם את אי.די.בי, הייתה לי אמונה שאני נכנס ל'מילייה', ולאחר מכן אוכל לעבוד בחברה".

שלג התייחס גם לרכישת מניות אי.די.בי, שביצע באמצעות מסחר דרך החברה הפרטית "סיטי ברוקר", ששייכת לו ולרעייתו, מאיה, בתחילת ימי ההרצה לכאורה. "אין ספק שגם הרווחתי באופן אישי מהמסחר באמצעות חברת סיטי ברוקר", הודה.

עם זאת, שלג ציין כי "היה לי יותר קל לעשות את זה באופן הפוך. יכולתי לתת למניה לרדת, ואז להגיד למאיה לקנות אותה. זה היה הרבה יותר קל".

שלג הודה גם כי לא דיווח לשטרום שהוא מרים את שער המניה בתחילת הדרך באמצעות עסקאות מתואמות עם חברת "סיטי ברוקר". "לא סיפרתי לו, כי הרגשתי לא בנוח שאני עושה לביתי, תוך כדי שאני משרת את המטרה שלו. אני חושב בדיעבד שהוא לא היה מתנגד, כי זה שירת את מטרתו", טען שלג.

"אקט ציוני לקנות"

שלג ציין בעדותו כי הוא התבקש על-ידי שטרום להרים את שער המניה, וכי רק בשלב מסוים גילה לו שטרום כי ישנה הנפקה בבורסה של מניות אי.די.בי. "ירדנו למטה, איתי רצה לעשן סיגר ואז אמר לי שיש הנפקה ושזה אקט ציוני לקנות, כי אם החברה תיפול, זו תהיה קטסטרופה למשק", העיד שלג.

בשלב זה שאלה התובעת את שלג מה היה קורה למניה אם הוא לא היה פועל כפי שפעל, בהוראת שטרום. "אני חושב שהנייר היה יורד 20%. 'ניגבתי' למעלה, הרמתי, הייתי מאוד אגרסיבי", השיב עד המדינה. "בכל פעם שהרפיתי, הנייר חזר חזרה למינוס 6%, ואם לא הייתי פועל כפי שפעלתי - הנייר היה יורד המון".

לדבריו, "במהלך שלושת הימים שטרום היה מאוד מעורב במסחר שביצעתי במניית אי.די.בי. הוא דיבר איתי בכל הערוצים וידע מה קורה. הוא רצה שאעלה את הנייר. איתי מאוד מנוסה, והוא הבין שאני קונה יקר וגבוה, ונתן לי הנחיה להרים את המניה כמה שיותר".

עוד אמר שלג כי הקנייה של מניות אי.די.בי אחזקות בהיקף של 42 מיליון שקל ב-3 ימים על-ידו ועל-ידי שטרום, "לא הייתה דומה לכלום שעשינו קודם לכן. זה לא היה ב-DNA של ISP טריידינג. גם מעולם לא קנינו לעצמנו ומכרנו לצד ג'. כל הפעילות של שלושת הימים האלה לא הייתה דומה לשום דבר שעשינו בעבר".

"הנחיה מאוד אגרסיבית"

שלג תיאר בהרחבה את הימים שבהם, לפי כתב האישום, התרחשה הרצת המניות לכאורה. "ב-21 בפברואר ישבתי בבית וסחרתי. איתי התקשר אליי וסיננתי אותו. לא רציתי לענות לו, בגלל שהיה לי חוב כלפיו, וגם מצבי הנפשי לא היה קל באותה תקופה", אמר. "ואז איתי שלח לי SMS לחזור אליו דחוף. התקשרתי, ובשיחה הזו הוא אמר לי 'אני צריך לקנות המון אי.די.בי אחזקות'. קניתי קודם כל לעצמי מניות של החברה, ואחר-כך נסעתי למשרד של איתי".

"למה רכשת מניות לעצמך?", שאלה התובעת, ושלג השיב: "קניתי לעצמי על בסיס המילה של איתי. לא ידעתי למה הוא קונה, אבל זה היה מבחינתי משהו".

שלג המשיך לתאר: "הגעתי מביתי בתל-ברוך למשרד בהרצליה, ואיתי אמר לי שהוא צריך לקנות 5 מיליון שקל, ו'תעשה כל מה שאתה יודע כדי שהנייר הזה לא יירד'. לא השקעתי בזה יותר מדי חשיבה. עליתי לקומה 4 והתחלתי לקנות. זו הייתה הנחיה מאוד אגרסיבית. הוא לא אמר לי את זה בניחוחות אלא בנחישות".

שלג הסביר שהוא נעתר לבקשתו של שטרום, למרות שכבר פירקו את השותפות ביניהם, "כי הייתה מחויבות בינינו, והייתי חייב לו כסף".

לדברי שלג, בתחילת המסחר במניה "הסתכלתי על המסך, ולא היו היצעים. אספתי סחורה ב'סיטי ברוקר' ועשיתי עסקה גדולה בין ISP ל'סיטי ברוקר'. זה אותת שיש עליית מחיר, וציפיתי שבעקבות ההתנהלות הזו יחשבו הסוחרים שהקנייה טובה. אם איתי היה אומר לי רק לקנות, הייתי עושה בדיוק הפוך. הייתי רוצה שהנייר ייראה כמה שיותר רע, ומוכר ומוריד את הנייר, ואז אוסף. עשיתי בדיוק ההיפך".

בשלב מסוים של המסחר, שלג ושטרום נזקקו לעוד אשראי, בסך 15 מיליון שקל, עבור הרכישות. שלג ביקש משטרום לשוחח עם אנשי הבנק הבינלאומי כדי לנסות ולשחרר להם עוד כסף.

"היה לנו קשר ארוך-שנים עם ניצה זעפרני (מנהלת מחלקת מסחר בסניף הראשי של הבינלאומי - ח'מ'). כשצריך היה לדבר על מסגרת אשראי, היו מדברים עם ניצה. היא עברה תפקידים, אבל עשתה תמיד בדיוק אותו דבר", אמר שלג.

דבריו אלה מנוגדים לדברים שאמרה זעפרני בעצמה על דוכן העדים, ולפיהם כששלג ושטרום ביקשו ממנה אשראי, היא הייתה חדשה בתפקיד ולכן לא הייתה בקיאה בנהלים.

"דאגתי לאשתי"

בנוסף, שלג הסביר את הסיבות שבגינן הפך לעד מדינה ואמר: "במעמד החקירה היה לי מאוד קשה. כשהחוקר עימת אותי עם עוד ועוד ראיות, הבנתי שקו ההגנה שאיתי התווה לי לא מדויק, ושהוא אומר בחקירתו דברים אחרים לגמרי. נלחצתי גם מזה שאשתי מאיה נחקרה. העובדה שאשתי גם נוקתה בעקבות ההסכם היה אחד מהתנאים שלי להסכם. מאוד דאגתי לה".

לדבריו, "קיבלתי ייעוץ ממשרד גורניצקי לא לדבר על אשתי. כשהבנתי שמפילים עליי הכול, התלבטתי המון זמן עם הרבה לילות ללא שינה, ובסיכומו של דבר החלטתי לבוא ולספר מה היה, למרות המחיר החברתי, התדמיתי והאישי. הייתי צריך להגן על משפחתי".

שלג על השותפות עם שטרום: "מידת ההבנה שלו במסחר הייתה הבנה של צופה"

עד המדינה עדי שלג, בן 40 נשוי ואב ל-3 בנים, בעל תואר ראשון מהמרכז הבינתחומי ותואר שני במינהל עסקים מאוניברסיטה אמריקאית, עבד 15 שנה בשוק ההון. את הקריירה התחיל באילנות בטוחה, בהמשך עבד בליהמן ברדרס בארה"ב. ב-2009 חזר שלג לארץ והקים את חברת ייעוץ ההשקעות, ISP, ביחד עם איתי שטרום. כיום שלג מנהל קרן שמשקיעה בסטארטאפים.

"איתי (שטרום) הביא בהתחלה מיליון שקל, ואני 180 אלף שקל", תיאר שלג בעדותו את השותפות עם שטרום, מי שהפך ל"צ'ילבה" שלו ולאיש שהוא מסייע להרשיע בפלילים. "אני ניהלתי את החברה, והערך המוסף שהבאתי היה שאני סוחר מיומן ו'תולעת מסך'. עבור איתי זו הייתה פעילות משלימה לקבוצת ISP, שכללה כמה חברות, והייתה בינינו סינרגיה".

"לא שילמתי לשטרום את החוב"

לדברי שלג, "מידת ההבנה של שטרום במסחר הייתה הבנה של צופה. הוא לא עסק במסחר יומי. הוא מנהל השקעות הרבה שנים, קנה עבור לקוחות. איתי פחות מנוסה בתחום של השקעות, אבל מבין התנהגות של השערים במהלך היום".

שלג ציין כי הוא יזם את פירוק השותפות עם שטרום לאחר שהפסידו הרבה כסף. "באתי לאיתי ואמרתי לו שזה הולך ומחמיר, ונשארו לנו מיליון שקל, ובוא נעצור את זה. איתי קיבל את זה בחיוך, ופירקנו את השותפות בהבנה. העברתי אליו את המניות, וחתמנו על הסכם, ונפרדנו כידידים. מכיוון שמשכתי כסף לאורך התקופה שהחברה הייתה רווחית, נותרו לי בעצם חובות של 180 אלף שקל לאיתי, והוא ביקש ממני להחזיר את הכסף. אמרתי לאיתי שאין לי כסף להחזיר, ולא שילמתי את החוב עד היום".

שלג ציין כי לפני פירוק השותפות הוא סבל ממצב נפשי קשה בשל עניינים אישיים באותה תקופה. שלג סיפר גם כי לאחר פירוק השותפות ביקש לקבל עבודה אצל נוחי דנקנר באי.די.בי, ולשם כך פנה לשטרום בשל קרבתו לדנקנר.

שלג העיד כי הוא לא מכיר את דנקנר, אך ציין כי בעבר היה מעורב בניסיון לארגן לדנקנר הלוואה של 300 אלף שקל מריצ'רד האריס, איש עסקים אנגלי - עסקה שסופו של דבר לא יצאה אל הפועל.

"האריס הוא אבא של חבר שלי, ובשיחה שניהלנו התגלגלה האפשרות שהוא ייתן הלוואה לנוחי בדרך של רכישת אג"ח. נוחי הציע ריבית של 9%", סיפר שלג. "לאחר שהמגעים עם האריס נכשלו, שטרום אמר לי לא לדאוג, כי אי.די.בי מתפרקת, וכבר נגזור עמלה במקום אחר".

דנקנר: שלג פעל על דעת עצמו

מטעמו של נוחי דנקנר נמסר בתגובה לעדותו של עדי שלג: "נוחי דנקנר מעולם לא היה שותף עם שטרום בשום תוכנית לרכישת מניות ולהשפעה על שערי מניות. דנקנר לא יזם את פעילותו של שטרום, לא היה שותף לה, לא ניהל אותה, לא ניווט אותה, לא הינחה את שטרום ולא היה אחראי או ערב לפעילותו או לתוצאות פעילותו בשום צורה.

"נוחי כלל לא הכיר את עדי שלג, לא נפגש עימו מעולם ולא שוחח איתו, ואף לא הייתה לו כל ידיעה על פעילותו של עדי שלג במסחר בבורסה. שלג הפך לימים לעד מדינה בתיק על מנת לחלץ את עצמו ואת רעייתו מאימת הדין בשל עבירות פליליות חמורות שביצעו במשותף בדרך של פעילות מתואמת במסחר בבורסה, זאת לצורך הפקת רווחים אישיים - והכול ללא ידיעתו של שטרום ובוודאי ללא ידיעתו של דנקנר.

"עדי שלג פעל על דעת עצמו באמצעות חשבונה של אשתו, ותוך כדי הרצת מניות ביצעו, הוא ורעייתו, פעולות קנייה ומכירה מתואמות אסורות בין חשבונות ISP ו'סיטי ברוקר' וגרפו לכיסם בתוך 3 ימים רווח של יותר מ-180 אלף שקל, תוך יצירת הפסדים גבוהים בהרבה לחברת ISP.

"נוחי דנקנר מעולם לא עסק, לא במישרין ולא בעקיפין, בהשפעה על שער מניות אי.די.בי, הוא לא השפיע על השער, ומבחינתו לשער המניה לא הייתה משמעות לעניין הצלחת ההנפקה.

"יתרה מזאת, לדנקנר היה ידוע, עוד לפני ששטרום החל ברכישת מניות אי.די.בי (ב-21.2.12), שהגיוס בהנפקה כבר מובטח ואף בסכומים הגבוהים ממטרת הגיוס שהחברה הציבה לעצמה. בנסיבות אלה ברור שאפילו באופן תיאורטי לא היה כל צורך בפעילות מכל סוג שהוא לצורך השפעה על שער המניה כדי לתמוך בהנפקה".

עורכי דינו של עדי שלג, גיל דחוח וגלית רוטנברג ממשרד דחוח ושות', מסרו בתגובה להודעה שהוציא דנקנר בסוף הדיון היום: "היום התאפשר סוף-סוף לעדי שלג לפרוש בפני בית המשפט את התמונה האמיתית שלב אחר שלב, את ההתערבות האגרסיבית והחריגה במסחר המנוגדת לכל היגיון, אותה הכתיבו דנקנר ושטרום, מתוך מטרה יחידה להעלות בכל מחיר את שווי מניות אי.די.בי לקראת ההנפקה. אין זה מפתיע לכן שדנקנר מנסה להכפיש את העד בתקשורת. ניסיון זה לא יצלח, שכן העובדות מוצקות ומגובות בראיות".

כתב האישום: המטרה - למקסם את המחיר שייקבע בהנפקה

כתב האישום בפרשת הרצת מניות חברת אי.די.בי אחזקות הוגש ביוני אשתקד נגד נוחי דנקנר, לשעבר יו"ר דירקטוריון אי.ד.י.בי, איתי שטרום והחברות "אי.די.בי חברה לאחזקות" מקבוצת אי.די.בי ו"קלוז טריידינג (לשעבר ISP פייננשיאל טריידינג)" שבבעלות שטרום.

פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) מייחסת לדנקנר ולשטרום עבירות של השפעה בתרמית והנעה בתרמית מכוח סעיף 54 לחוק ניירות ערך ועבירות של פעולה ברכוש אסור לפי חוק איסור הלבנת הון. לדנקנר מיוחסות גם עבירות דיווח בכוונה להטעות משקיע סביר. לשטרום מיוחסת בנוסף עבירה של הדחה בחקירה.

לפי כתב האישום, בפברואר 2012, לקראת מועד ההנפקה של אי.די.בי לציבור, הסכימו הנאשמים כי שטרום יבצע רכישות בהיקפים גדולים של מניית אי.די.בי בבורסה, במטרה למנוע את ירידת שער המניה ולהעלותו, להגדיל את מחזורי המסחר ולהציג מצג של התעניינות במניה מצד קונים משמעותיים.

לפי הנטען, מטרת התוכנית הייתה להגביר את העניין בהנפקה, להבטיח את הצלחתה ולמקסם את המחיר שייקבע בה.

לטענת הפרקליטות, לצורך ביצוע התוכנית הורה שטרום לסוחר בניירות ערך, עדי שלג - שהיה זמן קצר קודם להנפקה שותפו של שטרום וכיום משמש עד מדינה בפרשה - לרכוש באמצעות חשבונות חברת ISP שבבעלות שטרום מניות של אי.די.בי אחזקות בבורסה, במטרה להשפיע על שער המניה.

שלג, לפי כתב האישום, פעל בהתאם להוראות של שטרום ורכש מניות עד לניצול מלוא מסגרת האשראי שהייתה קיימת בחשבונות ISP בבנק הבינלאומי הראשון.

"דנקנר לא הכיר את שלג"

דנקנר כופר בכל ההאשמות המיוחסות לו. הוא אמנם מודה בקשרי החברות שלו עם שטרום, אך טוען כי לא הנחה אותו לבצע תרמית במסחר בניירות הערך של הקבוצה, והתרשם כי פעילותו חוקית ולגיטימית.

בתשובתו לכתב האישום הפנה דנקנר את האצבע המאשימה לביצוע הפעילות העבריינית כלפי עד המדינה, שלג.

לדברי דנקנר, "כעולה מחומר הראיות - עובדה שלא הייתה ידועה לדנקנר - שטרום נעזר בשלג לצורך הפעילות במסחר בבורסה. נוחי דנקנר כלל לא הכיר את שלג, לא נפגש עימו מעולם ולא שוחח איתו מעולם, ואף לא הייתה לו כל ידיעה על פעילותו של שלג במסחר בבורסה".

דנקנר טוען כי "שלג פעל על דעת עצמו באמצעות חשבונה של אשתו, מיה שלג. תוך כדי הרצת מניות, ביצעו הוא ורעייתו, פעולות קנייה ומכירה מתואמות אסורות בין חשבונות ISP וחברת 'סיטי ברוקר', וגרפו לכיסם בתוך 3 ימים רווח של יותר מ-180 אלף שקל, תוך יצירת הפסדים בסכומים גבוהים בהרבה לחברת ISP".

עוד לדבריו, "שלג הפך לימים לעד מדינה בתיק, על מנת לחלץ את עצמו ואת רעייתו מאימת הדין, בשל עבירות פליליות שביצעו במשותף, בדרך של פעילות מתואמת במסחר בבורסה. זאת, לצורך הפקת רווחים אישיים, והכול ללא ידיעתו של שטרום, ובוודאי ללא ידיעתו של דנקנר".

דנקנר מדגיש כי ההנפקה הייתה "בטוחה", והיה ברור כי הכספים שלהם זקוקה אי.די.בי יגויסו, ולכן לא היה לו כל אינטרס לבצע תרמית כדי לגייס כספים נוספים.

"מבחינת דנקנר לשער המניה לא הייתה משמעות לעניין הצלחת ההנפקה", טוענים הסנגורים. "לדנקנר לא היה כל מניע להשפיע על שער מניות אי.די.בי בבורסה לצורך הצלחת ההנפקה. ההנפקה הייתה הנפקה מיוחדת, שאף כונתה באותה עת בתקשורת 'הנפקת החברים'. ההנפקה לא כוונה במהותה 'לציבור הרחב', וכמעט כל המשתתפים בה היו נוחי דנקנר עצמו, בני משפחתו, שותפיו העסקיים, חברים וידידים, שנענו לפניות של דנקנר ושל אנשי אי.די.בי והשקיעו בהנפקה סכומי כסף ניכרים כדי לעזור ולתמוך בחברה. לשער המניה בבורסה או למחיר ההנפקה לא היה משקל ממשי בהחלטתם".