התביעה: "הקלטות של שולה זקן הן רעידת אדמה ראייתית"

הפרקליטות: "אולמרט טוען שלא העיד כדי לחסוך זמן - אשרי המאמין" ■ ההגנה: "לא הוצגה ראיה שמצדיקה את שינוי ההחלטה לזכות את אולמרט בתיק טלנסקי; היחידה שהרוויחה היא זקן; הקלטות - כותרות צהובות בלבד"

אהוד אולמרט שולה זקן / צילום:דודי ועקנין
אהוד אולמרט שולה זקן / צילום:דודי ועקנין

תיק טלנסקי - שלב הסיכומים (פעם שנייה): התובע, עו"ד אורי קורב, החל הבוקר (א') לסכם את טיעוני המדינה בדיון המחודש בתיק. בדבריו כינה קורב את ההקלטות שמסרה שולה זקן כ"רעידת אדמה ראייתית" וכינה את עדותה של זקן "אמיצה".

באשר לבחירתו של אולמרט שלא להעיד במשפט המחודש, אמר היום התובע כי "אולמרט טוען שהוא לא מעיד כדי לחסוך זמן - ולזה נקרא אשרי המאמין".

הסברו של אולמרט במסגרת ההודעה שמסר לבית המשפט בעניין היה כי לא יעיד "נוכח הנחיית בית המשפט העליון שהדיון יצומצם, ומתוך רצונה של ההגנה להביא עניין זה לגמר במהירות האפשרית ולמנוע עינוי דין נוסף". התובע קורב כינה את ההסבר "תירוץ בלתי אמין".

מצוות ההגנה של אולמרט נמסר היום כי "למעט כותרות צהובות, לא הוצגה בעצם שום ראיה שמצדיקה שינוי של החלטת שלושת השופטים לזכות את אולמרט. היחידה שהרוויחה מהמהלך היא שולה זקן, שתשתחרר בימים הקרובים מהכלא".

משפט טלנסקי - בו זוכה אולמרט לפני כשנתיים וחצי - הוחזר לדיון בבית המשפט המחוזי בירושלים על-ידי בית המשפט העליון, עקב הסדר עד המדינה שנחתם עם זקן, מזכירתו לשעבר של אולמרט, וההקלטות שסיפקה.

המנדט שניתן לבית המשפט המחוזי על-ידי בית המשפט העליון מוגבל לשאלה אם השימוש בכספים שקיבל אולמרט מאיש העסקים היהודי-אמריקאי, מוריס טלנסקי, נעשה לצרכים פרטיים או פוליטיים. אם ייקבע כי השימוש נעשה לצרכים פרטיים - יורשע אולמרט.

"תוספת למשכורת"

בעדותה מסרה זקן כי השימוש בכספי טלנסקי נעשה לעתים תכופות לצרכים פרטיים, לרבות רכישת סיגרים, חליפות ולצורך נסיעות לחו"ל של אולמרט ורעייתו, עליזה. ואולם, ספק אם בית המשפט ייחס משקל כלשהו לעדותה של זקן, שנתפסת כבלתי אמינה בעליל, ושכמעט כל דבר שאמרה נסתר מעדות קודמת שלה.

הממצאים החשובים ביותר שיתרמו ליכולתו של בית המשפט להכריע בשאלה העומדת על הפרק הם הדברים שאמר אולמרט בהקלטות, במיוחד באשר לסוגיית 30 אלף הדולרים שקיבלה זקן מדי שנה מאולמרט.

בהקלטה שמסרה זקן נשמע אולמרט מודה במפורש כי זקן אכן קיבלה 30 אלף דולר מדי שנה כ"תוספת למשכורתה". "התוספת" היא למעשה פיצוי על הירידה בשכרה של זקן, בעקבות המעבר עם אולמרט מעיריית ירושלים למשרד התמ"ת.

אולמרט עצמו נמנע מלהעיד במשפט המחודש, אך בסיכומיו יטען בוודאי כי השירותים שנתנה לו זקן בעבור אותם 30 אלף דולר מדי כל שנה, הם פוליטיים במהותם. זה היה גם קו החקירה הנגדית שנקט סנגורו של אולמרט, עו"ד אייל רוזובסקי, כשחקר את זקן.

חלק אחר בהקלטות החדשות, שאינו מעיד ישירות על העובדות אך עשוי לתמוך בראיות אחרות נגד אולמרט, הוא ניסיונו המוקלט להניא את זקן מלהעיד במשפט (עניין שבגינו מתנהלת נגד אולמרט חקירה חדשה בחשד לשיבוש הליכי משפט והדחת עד - ג'מ') - סוגייה שיהיה מעניין לראות כיצד יתייחס אליה צוות ההגנה של אולמרט בסיכומים.

פסטיבל של קלטות

לצוות ההגנה של אולמרט יש טענות רבות לגבי ההקלטות שמסרה זקן, ובמיוחד לגבי הקלטות שלא מסרה. לטענת ראש הממשלה לשעבר, משפחת זקן בחרה בקפידה את ההקלטות הנוחות לזקן, ואותן העבירה למשטרה במסגרת הסדר עד המדינה. מומחה מטעם אולמרט אף העיד כי הקלטה אחת נערכה, וכי עשרות קלטות - שנמצאו לכאורה על מחשבו של נדב זקן, שנלקח על-ידי המשטרה - נמחקו ואינן ניתנות לשחזור.

בין שיש בקלטות ראיה ממשית ובין שלאו, "כותרות צהובות" - הביטוי שבו השתמש צוות ההגנה בנוגע להקלטות - הוא אנדרסטייטמנט ביחס למה שאכן נמצא שם. ההקלטות אכן סיפקו את אחד הפסטיבלים התקשורתיים העליזים שנראו כאן, עם שלל מופעים מבישים ומביכים לשני הצדדים: מההקלטה של זקן מתייעצת ב"ידעונית"; דרך אולמרט שמשווה את כמות הצילנדרים ברכב שלו לאלה שברכבו של אהוד ברק; ועד להבטחה שנתן אולמרט לזקן, שתקבל 10,000 דולר עבור כל חודש שתשב בכלא מידידו, איש העסקים רמי אונגר.

הקלטותיה של זקן משמשות גם את הבסיס לחקירת המשטרה המתנהלת נגד אולמרט ועורך דינו, נבות תל-צור, בחשד לניסיון להדיח את העדה שולה זקן ולשבש הליכי משפט. באחת מההקלטות מדצמבר 2012, נשמע תל-צור מנסה לשכנע את זקן שלא לחתום על הסדר עד מדינה עם הפרקליטות. "אני אגיד לך עכשיו משהו, עכשיו גם פה במשפחה, כי זו האמת, גם כמו שצריך - כל המשפטים האלה... זו מלחמה של שניכם (של זקן ושל אולמרט - ג'מ'), אין אחד יוצא ואחד נכנס. או שניכם בחוץ או שניכם בפנים. ושניכם עברתם את זה ביחד", אמר תל-צור.

בניגוד לדבריו של עו"ד תל-צור, יש אחת ש"יוצאת" מהכלא בימים הקרובים - זקן; ובעוד כמה שבועות נדע אם יש גם אחד ש"נכנס".

ביום חמישי הקרוב יסכם צוות ההגנה של אולמרט את טיעוניו בעל-פה, ובעוד כמה שבועות יבוא אל סופו הפרק הנוכחי בסאגה המכונה משפט טלנסקי.