האם רמי אונגר הבטיח להעביר כספים לזקן בתקופת מאסרה?

בקלטות שנחשפו נשמע אולמרט מבטיח לראשת לשכתו לשעבר, שולה זקן, שהיא תקבל כספים ממקורבו, איש העסקים רמי אונגר, למשך כל תקופת מאסרה: "עד שאת גומרת את העונש שלך, מתי שלא יהיה - 10,000 דולר רמי מעביר לך"

רמי אונגר / צילום: יוסי כהן
רמי אונגר / צילום: יוסי כהן

בהקלטות של שולה זקן, שהותרו לפרסום ביום חמישי האחרון, נשמע ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, מבטיח לראשת לשכתו לשעבר, שולה זקן, שהיא תקבל 10,000 דולר לחודש ממקורבו, איש העסקים רמי אונגר, למשך כל תקופת מאסרה.

אונגר, יבואן הרכב ואיל הספנות בעל הפרופיל התקשורתי הנמוך, אוהב לשמור על חשאיות באשר לעסקיו. בהתאם, לדברי אולמרט, אונגר ביקש שהכספים שישולמו לזקן יועברו דרך חשבון בנק בחו"ל, כדי שדבר התשלום לא יתגלה לאיש.

אולמרט נשמע אומר בהקלטה: "אם אדם אחד בעולם יידע את זה, זה לא יהיה. הסיכום שלי איתו, שעד שאת גומרת את העונש שלך, מתי שלא יהיה - 10,000 דולר הוא מעביר לך".

"עכשיו תשמעי", נשמע אולמרט אומר לזקן בפגישה האחרונה ביניהם שהוקלטה, מדצמבר 2013: "אני סיכמתי עם רמי אונגר, אני אומר לך - אם אדם אחד בעולם יידע את זה, זה לא יהיה, אבל אני סידרתי לך שאת תקבלי כל חודש 10,000 דולר. הוא לא מוכן להעביר את זה ישירות לחשבון שלך. הוא לא רוצה להסתבך, צריך עוד חשבון, אולי בחוץ-לארץ של מישהו שהכסף יעבור דרכו...

"את תקבלי 10,000 דולר משם, וזהו. נקודה. זה הסיכום שלי איתו, שעד שאת גומרת את העונש שלך, מתי שלא יהיה - 10,000 דולר הוא מעביר לך. זה אני אמרתי לך לפני העדות, אמרתי לך את זה גם באמצעות הדס איך שבאה אליי, ואמרה לי מה יהיה, אמרתי לה (ש)אני דאגתי ל-10,000 דולר. נקודה", סיכם אולמרט.

בהמשך ההקלטות נשמעו הדברים הבאים:

"ואם אני נכנסת בפנים?", שאלה שולה זקן, מנסה להבין את פשר ההסדר המוצע לה.

ואולמרט משיב: "אנחנו דיברנו על זה שאת נכנסת בפנים, את ממשיכה לקבל את ה-10,000 דולר - זה שלך".

"לא, אם אני אכנס בפנים, אז תדאגו למשפחה שלי יותר?", ביקשה שולה לקושש עוד כמה דולרים.

"אני אעשה מאמץ", השיב אולמרט.

יצוין כי שיטת התשלום באמצעות חשבונות בחו"ל אינה זרה לזקן. זקן העידה, בין היתר, כי היא קיבלה מאולמרט צ'ק בנקאי מבנק בפנמה, שאין לה מידע באשר לשאלה מחשבונו של מי נמשך.

עוד מתועדת בהקלטות זקן-אולמרט שיחה שבמסגרתה מודה זקן לאולמרט על כך שהמיליארדר האוסטרי מרטין שלאף הסכים להעביר לה 50 אלף דולר "סיוע כספי". אלא שזקן התקשתה לאתר חשבון בחו"ל, כפי שדרש שלאף לכאורה, שאליו יועברו הכספים.

רמי אונגר סרב להגיב לדברים.

עסקיו של רמי אונגר: מסוכנות רכב מקומית לעסקי ספנות בינלאומיים

כל יבואני הרכב נוהגים לשמור על חשאיות בכל הנוגע לעסקיהם הפרטיים, אבל במקרה של אימפריית העסקים של רמי אונגר, רק מילים ספורות פורסמו בשנים האחרונות על אחת האימפריות העסקיות הגדולות והרחבות ביותר שהצמיח עולם העסקים הישראלי.

הצד הגלוי והמוכר של עסקיו של אונגר הוא חברת טלקאר, יבואנית רכבי קיה וסנגיונג לישראל. טלקאר עברה לא מעט תהפוכות עם השנים, שחלקן היו יכולות לחסל את העסקים של חברה טיפוסית.

כך, למשל, איבד אונגר בתחילת העשור הקודם את זיכיון היבוא של חברת דייהו-מוטורס הקוריאנית, שנקלעה לקשיים ועברה לבעלות ג'נרל-מוטורס. כמעט בין-לילה הפכו רכבי דייהו ל"שברולט-קוריאה", וזיכיון היבוא שלהם עבר לחברת UMI ללא כל פיצוי ליבואן הקודם. אונגר לא הרים ידיים והפך את דייהטסו - חברת נישה יפנית זעירה - לאחד הכוחות המובילים בשוק הרכב הקומפקטי בישראל.

ב-2007 הצליח אונגר לשכנע את אנשי קיה הקוריאנית, החברה-הבת של יונדאי-מוטורס, לבטל את זיכיון היבוא של הזכיין הוותיק בישראל, מיכאל לוי, ולהעביר אותו לטלקאר. זה היה מהלך שכמעט לא היה לו תקדים בשוק הרכב הישראלי, והוא הצית סכסוך רב-שנים וגבה-גלים, שהגיע גם לערכאות, בין אונגר למיכאל לוי.

רבים בענף תהו בזמנו מדוע טרח אונגר להשקיע כל-כך הרבה מאמצים ומשאבים בזיכיון של מותג קוריאני קטן ולא פופולרי, חברה שמכרה בכל שנת 2006 פחות מ-1,500 מכוניות בישראל. אולם אונגר, כהרגלו, הוא שחקן שמסתכל לטווח ארוך, ובמקרה זה השינוי הגיע מהר מאוד. תחת כנפי יונדאי-מוטורס הפכה קיה לשחקנית גלובלית עם היצע דגמים אטרקטיבי, שכאילו נתפרו עבור השוק הישראלי.

בסיוע תמחור אגרסיבי, שיווק נמרץ לציי רכב ושיפור התדמית בקרב הלקוחות הפרטיים, רשמו מכירות קיה ב-10 השנים האחרונות את קצב הצמיחה המהיר ביותר בשוק הרכב הישראלי, וכיום מדובר במכרה זהב של ממש. קיה-"פיקנטו" הקטנה הפכה למכונית הנמכרת ביותר בישראל; הג'יפ ספורטג' תפס את עמדת ההובלה בפלח שלו; וקיה עתידה לסיים את 2014 עם קרוב ל-30 אלף מכירות - נתון שמציב אותה לפני רכבי מאזדה ופורד, ושנחשב לדמיוני עד לפני כמה שנים.

בענף מעריכים כי הודות לדולר הנמוך (עד לאחרונה), טלקאר היא גם אחת החברות היותר רווחיות כיום בשוק הרכב הישראלי, בסדרי גודל של מאות מיליוני שקלים בשנה. אלה הם הישגים שכל איש עסקים היה שמח להתגאות בהם, אך במקרה של אונגר מדובר רק בקצה הגלוי והפומבי של הקרחון.

הבינזס העיקרי של אונגר הוא חברת הספנות RAY SHIPPING, שעוסקת בבנייה, בהחכרה ובתפעול של אוניות להובלת כלי רכב. החברה, שהוקמה ב-1992, היא כיום הגדולה ביותר בעולם בתחומה, והספינות שלה מהוות את עמוד-השדרה הלוגיסטי של העברת כלי הרכב מהמפעלים השונים בעולם לשוקי היעד שלהם.

הפרסום האחרון בעיתונות הספנות הבינלאומית, משנת 2010, העריך את היקף הצי של אונגר ב-61 אוניות, ששוויין המצרפי כ-3 מיליארד דולר. מאז המשיך אונגר לבנות ספינות חדישות, ששוויין מאות מיליוני דולרים, במספנות בווייטנאם, בקוריאה ובסין. האוניות מוחכרות לחברות ספנות מהמובילות בעולם, והצי, שנחשב לצעיר יחסית, כולל אוניות עם קיבולת שנעה בין כ-2,200 מכוניות עד אוניות ענקיות, שיכולות להוביל 7,700 מכוניות. כל האוניות תוכננו עצמאית על-ידי החברה של אונגר, והן נחשבות למילה האחרונה בתחום. הניהול שלהן מתבצע על-ידי חברה יוונית בבעלות אונגר.

יצוין כי הן ענף הרכב והן ענף הספנות חוו בשנים האחרונות לא מעט זעזועים, אולם בענף הספנות מעריכים כי עסקי הספנות של אונגר שמרו על יציבות יחסית. זאת בשל העובדה שהספינות מוחכרות לטווח ארוך לחברות מהשורה הראשונה בעולם.