נסגרה פירצת אבטחת המידע בקרנות הסל

עד לפני חודשיים לא הייתה אפשרות להיחשף לתחום אבטחת המידע באמצעות קרן סל אחת ■ השקת קרן HACK פתרה את הבעיה

קרנות סל / צילום: רויטרס
קרנות סל / צילום: רויטרס

תחום אבטחת מידע הוא אחד התחומים החמים ביותר במגזר הטכנולוגיה הכללי, אשר זוכה באחרונה לתשומת לב רבה מצד המשקיעים. הסיבה העיקרית לתופעה זו, היא הגברת המודעות לנושא אבטחת מידע בעקבות פריצות מתוקשרות למאגרי נתונים עם מידע רגיש של רשתות קמעונאיות מובילות בארה"ב - טארגט והום דיפו, מתקפה זדונית על שרתי חברת סוני, בתור נקמת המשטר בקוריאה הצפונית על הפקת סרט שלועג למנהיג הקוריאני, וכן פריצות מוגברות וממוקדות לבסיסי נתונים של חברות בתחומים רבים, החל מהמגזר הבנקאי וכלה במגזר הצרכני.

העולם אולי הולך ומשתכלל מבחינה טכנולוגית, אך לא בהכרח הופך להיות בטוח ומוגן יותר. ההמצאות הטכנולוגיות עובדות לשני הצדדים, והן עוזרות לחברות שמעוניינות לשמור על המידע הקריטי וכן להאקרים שמנסים לפצח את מערך האבטחה.

בניגוד לעבר, אז הגיעו המתקפות אל רשתות תקשורת בצורה אקראית, בלתי ממוקדת וניתנות לגילוי וטיפול כמעט מיידי, המתקפות של היום הן מתוחכמות יותר, ממוקדות על מידע ספציפי בעל חשיבות רבה (לדוגמה, כרטיסי אשראי של לקוחות או סודות מסחריים או ביטחוניים), וכן "שקטות", עם יכולת לחדור לרשת ולהמתין בסבלנות עד להפעלת המכה הקטלנית.

האופי המתוחכם של המתקפות והפריצות לרשת מחייב מגוון רחב של פתרונות, ובכך מרחיב את שוק אבטחת המידע באופן משמעותי. כבר עברו הימים, שבהם פתרון אחד היה מתאים לכל סוגי הפריצות, והארגונים מוציאים תקציבים על פתרונות שונים שעובדים במקביל, מתוך מטרה לבנות מערך הגנה כולל.

תוצאה של תהליך זה, היא לא רק הגברת שיעורי הצמיחה של תחום אבטחת מידע, שצפוי לצמוח בקצב דו-ספרתי בשנים הקרובות, אלא גם ריבוי החברות שעוסקות בתחום, שרבות מהן הפכו רק באחרונה לציבוריות. ברשימת חברות אבטחת מידע ישנן לא מעט שחקניות ישראליות, כגון צ'ק פוינט (CHKP), פאלו אלטו נטוורקס (PANW), אימפרבה (IMPV), סייבר ארק (CYBR), ורוניס (VRNS) ועוד.

20% מהחזקות הקרן - ישראליות

עד לאחרונה לא הייתה אפשרות להיחשף לתחום אבטחת המידע באמצעות קרן סל אחת, אך הבעיה נפתרה לפני כחודשיים, עם השקת קרן PureFunds ISE Cyber Security ETF (סימול: HACK). הקרן מנוהלת על ידי חברת ניהול צעירה יחסית, PureFunds שנוסדה ב-2010, ובחודשיים מאז הקמתה צברה נכסים של כ-40 מיליון דולר, היקף קטן יחסית. יחד עם זאת, ניתן לראות התקדמות במידת עניין המשקיעים בקרן החדשה, שנהנית ממחזורי מסחר גדולים יחסית של למעלה מ-5 מיליון דולר ביום. דמי הניהול השנתיים של קרן HACK עומדים על 0.75%.

הקרן עוקבת אחרי מדד ISE Cyber Security אשר מחושב זה כ-4 שנים, ובתקופה זו הכפיל את עצמו. המדד מונה 30 מניות, המרכיבות כמובן גם את קרן הסל HACK, והחלפתן מתבצעת על בסיס חצי-שנתי. נציגות הקרן המובילות כעת הן דווקא חברות פחות מוכרות - Infoblox (BLOX, 4.85% מהקרן), AhnLab הקוריאנית (4.72% מהקרן), ואחריהן שלוש חברות אבטחת מידע המסוקרות על ידינו - FireEye (FEYE), Fortinet (FTNT) ו-Juniper (JNPR).

מבחינת החשיפה הגיאוגרפית של HACK, ישראל נמצאת במקום השני לאחר ארה*ב, עם נתח מצרפי של 12% מהרכב הקרן, בגין נציגות של חברות צ'ק פוינט (CHKP), סייבר ארק (CYBR) ורדוור (RDWR), אך נתח זה אינו כולל את שחקניות אבטחת המידע הישראליות הרשומות בארה*ב - פאלו אלטו (PANW) ואימפרבה (IMPV) - כך שבפועל נתח הישראליות מהווה כ-20% מהחזקות הקרן.

*** הכותב הוא אנליסט האקוויטי הבכיר בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם