המשנה ליועמ"ש: "נבחנת פעילות החטיבה להתיישבות"

עו"ד דינה זילבר בתשובה לפניית ח"כ גלאון: "בימים אלה אנו בוחנים היבטים משפטיים הנוגעים לפעילותה של החטיבה להתיישבות; בהתאם לממצאי החקירה ולהתפתחותה ניתן יהיה לשקול צעדים במישור הכספי"

עו``ד דינה זילבר - המשנה ליועץ המשפטי לממשלה / צילום: תמר מצפי
עו``ד דינה זילבר - המשנה ליועץ המשפטי לממשלה / צילום: תמר מצפי

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד דינה זילבר, הודיעה הערב (ג') כי "היבטים שונים בפעילות החטיבה להתיישבות מצויים בחקירה משטרתית. בהתאם לממצאי החקירה ולהתפתחותה ניתן יהיה לשקול אף צעדים במישור הכספי, הן במסגרת ההליכים הפליליים והן מחוץ לגדרם, והכול על-פי החלטות גורמי החקירה ועל-פי שיקול-דעתם המקצועי... בימים אלה אנו בוחנים היבטים משפטיים שונים הנוגעים לפעילותה של החטיבה להתיישבות, ומסקנות בחינה זו עתידות להתפרסם בעתיד הקרוב".

עמדתה של עו"ד זילבר, שניתנה על דעתו של היועמ"ש יהודה וינשטיין, נמסרה כתשובה למכתב ששלחה ח"כ זהבה גלאון ליועמ"ש, במסגרתו ביקשה לבטל העברה של 13 מיליון שקל לחטיבה להתיישבות, עליה הוחלט בוועדת הכספים בדצמבר האחרון.

לטענת גלאון, לאור הגילויים הנוגעים לחטיבה להתיישבות ולכספים ששולמו באמצעותה לכאורה לחלק מן הגופים המעורבים בפרשת "ישראל ביתנו", יש להורות על השבת הכספים.

החטיבה להתיישבות היא יחידה עצמאית בתוך ההסתדרות הציונית העולמית, המשמשת בפועל כזרוע המבצעת של הממשלה בהקמת וביסוס ההתנחלויות וההתייבשויות הכפריות. החטיבה פועלת במימון מלא של ממשלות ישראל, אך אינה כפופה לחוק חופש המידע ולחלק מן החובות האחרות החלות על רשות ממשלתית.

מבדיקת "גלובס" עולה כי את כל אחת מ-5 שנות התקציב האחרונות החלה החטיבה להתיישבות עם סכום של כ-52 עד כ-68 מיליון שקל כבסיס תקציב, אך סיימה את שנת התקציב עם מאות מיליונים. כך, את שנת 2014 סיימה החטיבה להתיישבות עם תקציב של יותר מחצי מיליארד שקל, שמקורם בהעברות תקציביות.

ההעברות הן בעצם הדבר שעליו מתבססת מחאתה של גלאון - הפרקטיקה באמצעותה מעבירים תקציב שיועד למטרה אחת לשימוש החטיבה להתיישבות באמצעות הצבעה בוועדת הכספים. פרקטיקה זו עומדת לדיון במסגרת עתירה תלויה ועומדת שהגישה ח"כ סתיו שפיר לבג"ץ.

חלק ניכר מן הגופים שראשיהם חשודים בפרשת "ישראל ביתנו" - כגון עמותת איילים וכן המועצות המקומיות תמר, מגילות ים המלח, שומרון, בנימין ומטה יהודה - זכו לתקציבים במיליונים שהועברו להם באמצעות החטיבה להתיישבות בשנים האחרונות.

לפני כשבועיים פשטה המשטרה על משרדי החטיבה להתיישבות והחרימה מסמכים. מנכ"ל החטיבה להתיישבות, ירון בן-עזרא, הוא איש "ישראל ביתנו", אך לדברי גורמים המקורבים לחקירה, הוא אינו מהווה חשוד בשלב זה.

דבריה של עו"ד זילבר - לפיהם "בימים אלה אנו בוחנים היבטים משפטיים שונים הנוגעים לפעילותה של החטיבה להתיישבות, ומסקנות בחינה זו עתידות להתפרסם בעתיד הקרוב" - מרמזים אולי על העמקת החקירה למעמקי צינורות הכסף או על עמדה עקרונית שעשוי היועמ"ש לפרסם, אשר תעשה סדר בפרקטיקה של העברת כספים באמצעות הצינור החשוך של החטיבה להתיישבות.