אפילו "מולדת" הבעלויות צד ג' על כדורגלנים מוציאה את העניין מחוץ לחוק

מתיישרים עם החלטת פיפ"א: המודל השנוי במחלוקת, שמאפשר למשקיעים חיצוניים לגזור קופונים מההעברות שחקנים - נפסל בברזיל, שם הוא נפוץ ביותר

ניימאר, נבחרת ברזיל / צלם: רויטרס
ניימאר, נבחרת ברזיל / צלם: רויטרס

ההחלטה של פיפ"א להוציא מחוץ לחוק בעלויות צד ג' על שחקני כדורגל (TPO), שתיכנס לתוקף כבר ב-1 במאי, מקבלת חיזוק משמעותי מאחד המקומות בו נולדה הפרקטיקה הזאת - ברזיל: בתקנון ההעברות החדש שפרסמה השבוע ההתאחדות של המדינה הדרום אמריקאית, היא הודיעה על יישור קו מוחלט עם פיפ"א בנושא.

פרקטיקת ה-TPO מאפשרת למעשה לאנשי עסקים פרטיים ולקרנות השקעות להתחלק עם מועדוני כדורגל בכספים שעוברים ידיים בעת מכירה של שחקנים. המקרה המפורסם ביותר הוא של ניימאר - החלוץ אותו רכשה ברצלונה לפני כשנה וחצי. מקרה מוכר אחר הוא של דייגו קוסטה, חלוץ צ'לסי: בקיץ האחרון קיבלה אתלטיקו מדריד רק 44% מדמי המכירה שלו.

בפיפ"א החליטו להוציא מחוץ לחוק את הפרקטיקה הזאת בשל בעיות השקיפות שהיא מייצרת (לא ניתן להבין בוודאות מי אמור לקבל כספים בכל העברה), ויצירת תלות של שחקנים, מאמנים וקבוצות בצדדי ג' שהאינטרסים שלהם הם כמובן אקזיט מהיר - ולא טובתם של הכדורגלנים.

פסילת הפרקטיקה מהווה מכה גם לחלק מסוכני השחקנים המובילים בעולם, שהחלו להשתמש בה על מנת להגדיל את נתח הרווחים שלהם. בכתבה מ-2005 ב"אובזרבר" צוטט הסוכן הישראלי פיני זהבי כאומר: "באנגליה לא מבינים איך העניין הזה עובד. זה קל יותר לקנות שחקן תמורת 10 מיליון ליש"ט אם אתה חולק את הסיכון ביחד עם שותף. עכשיו, אם השחקן הופך לעילוי ונמכר תמורת 30 מיליון ליש"ט - אתה אולי תרגיש טיפש שיש לך רק מחצית מהזכויות עליו. אבל אם השחקן מתברר כפלופ, או אפילו כזה שלא ניתן למכור אותו, אתה אומר - 'פנטסטי, האסון לא נופל רק עליי'".

בשנה שעברה פרסם "הגרדיאן" תחקיר שמצא כי ז'ורז'ה מנדש הפורטוגלי, שבין לקוחותיו נמנים דייגו קוסטה, כריסטיאנו רונאלדו, אנחל די מאריה ורדאמל פלקאו - "מייעץ" לקרנות הון סיכון פרטיות, שמקום מושבן במקלט המס ג'רזי - לגבי השקעות בסך של יותר מ-125 מיליון אירו ב"רכישת זכויות כלכליות" של שחקנים.

כיום, ה-TPO נפוץ במיוחד בספרד, פורטוגל ומזרח אירופה. אל היבשת יובאה הפרקטיקה ,כאמור, מדרום אמריקה - שם היא החלה להיות נפוצה לפני כ-25 שנה. במספר מדינות באירופה לא ניתן לרשום לסגלי הקבוצות שחקנים שקיימת עליהם החזקת TPO - ביניהן אנגליה וצרפת. כעת, עם הסדרת הנושא בתקנות פיפ"א - כלל התאחדויות הכדורגל החברות בה צפויות ליישר קו.