בית הדין בהאג: בודקים אם נעשו פשעי מלחמה ב"צוק איתן"

לאחר הצטרפות רש"פ לאמנת רומא, התביעה החלה בבדיקה ראשונית בנוגע לפשעי מלחמה שבוצעו לכאורה בגדה המערבית וברצועת עזה הן ע"י ישראל והן ע"י הפלסטינים ■ ליברמן: "אמליץ לא לשתף פעולה עם ה'בדיקה' הזו"

צוק איתן / צילום: רויטרס
צוק איתן / צילום: רויטרס

התביעה בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג תפתח בחקירה ראשונית בנוגע לפשעי מלחמה שבוצעו לכאורה בגדה המערבית וברצועת עזה - כך נמסר היום (ו') בהודעה רשמית מבית הדין הבינלאומי בהאג. מדובר בצעד הרשמי הראשון העשוי להוביל לאישומים נגד גורמים ישראלים או פלסטינים בגין פשעי מלחמה.

"היום, התובעת פאטו בנסודה פתחה בבדיקה ראשונית בנוגע למצב בפלסטין", נמסר בהודעה. עוד צוין כי החלטת התביעה מגיעה בעקבות "הצטרפותה של ממשלת פלסטין לאמנת רומא ב-2 בינואר".

בתחילת החודש מסרו הפלסטינים כי הם מקבלים על עצמם את סמכות השיפוט של בית הדין הבינלאומי החל מה-13 ביוני 2014, התאריך שבו החל מבצע "שובו אחים" בגדה המערבית. המשמעות מהתאריך שננקב היא שהפלסטינים מבקשים להכיל את האפשרות לחקור את ישראל על פעולותיה בשטחים ובעזה מאז מבצע "שובו אחים", וכמובן במבצע "צוק איתן" שבה בעקבותיו.

בבית הדין הבהירו כי הבדיקה היא הליך רשמי, שהתביעה חייבת לבצע עם קבלת פנייה כלשהי. כמו כן, הובהר כי לא מדובר בחקירה רשמית, אלא בהליך של בחינת המידע הקיים, במטרה לקבוע אם קיים בסיס סביר לפתוח בחקירת פשעי מלחמה.

על-פי אמנת רומא, לא קיים זמן מוגבל לסיום הבדיקה הראשונית, והתביעה יכולה להחליט אם להמשיך לחקירה פלילית, להפנות לגוף משפטי אחר או לדחות את הפנייה.

הפרקליט הצבאי הראשי, אלוף דני עפרוני, התייחס היום בפורום למשפט וחברה של המכללה האקדמית נתניה לנושא האתגרים שהציב מבצע "צוק איתן" מבחינת המשפט הבינלאומי.

"צריך לזכור שאנו נמצאים בשדה קרב מסוג אחר, זה לא אותו שדה של יום כיפור או ששת הימים", אמר אלוף עפרוני. "יש התפתחויות כל הזמן, הסביבה הבינלאומית מאוד דינמית, והמשקל של המשפט הבינלאומי הולך וגובר, והוא בא לידי ביטוי בכל העשור של המאה ה-21. השיא היה ב'עופרת יצוקה', וזה רק ילך ויחמיר".

לדבריו, חל שיפור לאחר הפקת לקחים ממבצע "עופרת יצוקה". "כשאנו נלחמים מול ארגון טרור שהוא לא צבא, המערכת הרבה יותר מורכבת. מי שמתמודד עם האתגר בסופו של דבר הוא המפקד והלוחמים בשטח. האויב שלנו לומד ומשתפר, מפיק לקחים. לכן ב'עופרת יצוקה' יכולנו לראות אותם ולקיים את האבחנה ולהקפיד גם על המידתיות".

דוח של ארגון זכויות האדם אמנסטי אינטרנשיונל, שהתפרסם לפני כחודש, קובע כי ישראל פעלה בניגוד לדין ההומניטרי הבינלאומי במהלך הימים האחרונים למבצע "צוק איתן". תחת הכותרת "שום דבר לא חסין: תקיפות של מבנים מרכזיים בעזה בידי ישראל", מאשימים מחברי הדוח את ישראל כי היא תקפה בין היתר 3 בניינים רבי-קומות במהלך 4 הימים האחרונים וקוראים לחקור את המקרים באופן עצמאי.

הדוח מתייחס ל-4 תקיפות ברצועה - 3 תקיפות שכוונו אל מגדלי דירות בעזה ואחת אל מרכז מסחרי ברפיח. כתוצאה מתקיפות אלה נגרם נזק רב לרכוש של אזרחים ב-3 בניינים סמוכים, אולם לא היו פגיעות בנפש. כמו כן, מהדוח עולה כי בניגוד למקרים אחרים, צה"ל נקט אמצעי זהירות כדי להבטיח שתושבי המקום עזבו את הבניינים לפני הריסתם.

"כל העדויות מצביעות על כך שההריסה הנרחבת הייתה מכוונת וללא כל הצדקה צבאית", אמר מנהל תוכנית המזרח התיכון וצפון אפריקה באמנסטי אינטרנשיונל, פיליפ לות'ר. "הן העובדות בשטח והן האמירות של דוברי צבא ישראל בזמן המבצע מצביעות על כך שהתקיפות הללו היוו עונש קולקטיבי לאוכלוסייה בעזה, וכוונתן הייתה להרוס את פרנסתם שכבר הייתה בסיכון. פשעי מלחמה חייבים להיבדק בחקירה עצמאית ונטולת פניות, והאחראים צריכים לעמוד לדין בפני משפט צודק. אלה שבתיהם נחרבו ופרנסתם נפגעה באופן לא חוקי זכאים לצדק ולפיצוי הולם".

שגרירות ישראל בבריטניה מסרה בתגובה כי "הדוח מתאר אירועים מחוץ להקשר, ומנגד מסתמך לחלוטין על עדויות שלוקטו בידי 'עובדים מקומיים' אנונימיים - מבלי לזהותם ומבלי להטיל ספק במהימנותם". עוד נכתב כי "באמנסטי מתעלמים מהראיה הברורה ולפיה חמאס השתמש באזרחים כבמגן אזרחי, במכוון ובאופן שיטתי".

שר החוץ, אביגדור ליברמן, מסר בתגובה כי פתיחת הבדיקה היא "החלטה שערורייתית, שכל מטרתה היא לנסות ולפגוע בזכותה של ישראל להגן על עצמה מפני הטרור".

לדברי ליברמן, "אותו בית דין, שלאחר יותר מ-200 אלף הרוגים בסוריה לא מצא לנכון להתערב בנעשה שם, או בלוב או במקומות אחרים, מוצא לנכון 'לבחון' את הצבא המוסרי בעולם, בהחלטה שכולה נובעת משיקולים פוליטיים אנטי-ישראליים".

"גם המשוואה שכביכול 'בוחנת' את שני הצדדים היא כסות למטרה של פגיעה בישראל, משום שברור שכלל לא ניתן לשים באותה משוואה את צה"ל, שעושה הכול על מנת שלא לפגוע בחפים מפשע, לעומת ארגוני הטרור שיורים מתוך אזורי אוכלוסייה אזרחית על מנת לפגוע באוכלוסייה אזרחית", הוסיף ליברמן. "אנו לא נקבל זאת, ואני אמליץ שלא לשתף פעולה עם ה'בדיקה' הזו".

ליברמן טען כי יפעל בזירה הבינלאומית "על מנת להביא לפירוקו של בית הדין הזה, שהוא גוף שמייצג את הצביעות ונותן רוח גבית לטרור".