גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ב"י לא העניק היתר שליטה לילדי ורטהיים במזרחי-טפחות

ורטהיים ביקש להוריש את המניות לילדיו כבר עתה; אמור למכור החזקותיו בבנק או בחברה למשקאות קלים עד 2019 ■ אם לא ישלים זאת בעודו בחיים, יועברו מניותיו בבנק לנאמן

דודו זקן / צילום: אמיר מאירי
דודו זקן / צילום: אמיר מאירי

כמעט שנתיים לאחר שהגיש בקשה לבנק ישראל לחלק את מניותיו במזרחי טפחות (22%) לילדיו דודי ודרורית, מוזי ורטהיים קיבל תשובה שלילית מהפיקוח על הבנקים, שלא העניק לשניים היתר שליטה. הסיבה לכך היא חוק הריכוזיות, והעובדה שהמשפחה שולטת בד בבד בחברה למשקאות קלים ולפי החוק חייבת למכור את אחת מהחזקותיה עד שנת 2019. למעשה, אם ורטהיים (84) חלילה יילך לעולמו לפני שיספיק למכור את אחת ההחזקות, מניותיו בבנק לא יעברו ליורשיו, אלא אמורות לעבור להחזקה על ידי נאמן, עד אשר תושלם העמידה בתנאי חוק הריכוזיות.

עו"ד רון גזית המייצג את משפחת ורטהיים (גזית הוא גם בעלה לשעבר של דרורית ומשמש דירקטור בבנק) העביר היום (א') מכתב לבנק ובו הודיע: "יחידת הרישוי בפיקוח על הבנקים בבנק ישראל שלחה מכתב לפיו על רקע טעמים משפטיים ופרוצדוראליים, הפיקוח על הבנקים אינו יכול להמליץ לנגידת בנק ישראל לתת את ההיתר המבוקש. ורטהיים בוחנים את המכתב האמור ואת השלכותיו".

כאמור, הרקע לסירוב לבקשה הוא חוק הריכוזיות. לפי חוק זה לא ניתן להחזיק בשליטה בתאגיד ריאלי ופיננסי משמעותיים בעת ובעונה אחת. עד לעת האחרונה לא היה ברור האם החברה המרכזית למשקאות קלים, הנמצאת בשליטת ילדיו של ורטהיים, תיכלל ברשימת התאגידים הריאליים המשמעותיים. בבנק ישראל המתינו ככל הנראה להחלטה זו לפני שייתנו את היתר השליטה. ואכן, לפני שבועות ספורים פורסמה הרשימה, שממנה עלה כי החברה אכן נחשבת תאגיד ריאלי משמעותי.

אמנם לפי החוק ישנה ארכה עד שנת 2019 להחזיק בשתי החברות, אך מבחינת בנק ישראל מי שקיבל את הארכה הוא מוזי ורטהיים עצמו, קרי בעל שליטה קיים. מתן היתר שליטה חדש (מה שילדיו היו אמורים לקבל) למעשה נוגד את חוק הריכוזיות, אינו מקובל מבחינת הבנק המרכזי, ולכן סירבו לבקשה.

לפי הערכות, בסביבתו של ורטהיים ינסו למצוא פתרון משפטי יצירתי שיאפשר את קבלת היתר השליטה. עם זאת, סיכוי קלוש כי יצליחו למצוא פתרון לשביעות רצון בנק ישראל. מסתמן שבבנק ישראל ממש לא ימהרו לשתף פעולה עם פתרונות יצירתיים המכופפים את החוק, בטח לא בעבור "טייקון".

בשורה התחתונה, ורטהיים - שביקש להתרחק מהבנק, ואף התפטר בספטמבר אשתקד מתפקידו כדירקטור - יישאר בעל השליטה בבנק השלישי בגודלו בישראל יחד עם שותפתו לגרעין השליטה, משפחת עופר.

סוגיה רגישה

בשנים האחרונות הוביל ורטהיים תהליך מדורג של הורשת נכסיו לילדיו בעודו בחיים. לפני כ-3 שנים העביר 63% ממניותיו לבנו דודי, הנחשב מעורב יותר בעסקי החברה, ו-37% מהמניות לדרורית בחברה המרכזית למשקאות קלים. יחס חלוקה שכזה היה אמור לצאת לפועל גם לגבי החזקותיו במזרחי טפחות . כלומר דודי היה אמור לקבל 13.9% ממניות הבנק השוות כיום 1.4 מיליארד שקל, ואילו דרורית הייתה אמורה לקבל 8.2% מהמניות השוות 820 מיליון שקל. סך ההחזקות של משפחת ורטהיים בבנק שוות כ-2.2 מיליארד שקל.

העברת מניות לדור ההמשך נחשבת סוגיה רגישה למדי אצל בעלי השליטה. די לראות מה קרה לשותפיו של ורטהיים בגרעין השליטה במזרחי טפחות - משפחת עופר. לאחר מותו של יולי עופר התפתח קרב ירושה קשה בין ילדיו ליאורה ודורון. נראה כי ורטהיים ראה את הפוטנציאל הקיים בקרבות ירושה, והחליט למנוע זאת על ידי חלוקת הנכסים בעודו בחיים. ואכן, ככל הידוע, בצד של ורטהיים חלוקת המניות התנהלה בצורה חלקה יחסית, עד אשר חוק הריכוזיות ובנק ישראל שיבשו את התוכניות.

מזרחי טפחות יגייס 750 מיליון שקל באג"ח

מזרחי טפחות יוצא לגייס אג"ח בפעם החמישית בתוך שנה וחצי. הבנק צפוי לצאת לגיוס של 750 מיליון שקל ביום שלישי הקרוב. ההנפקה היא של סדרה חדשה צמודת מדד במח"מ של 4.95 שנים, אשר תיפרע בעוד חמש שנים בתשלום אחד.

ישנם בנקים נוספים המנצלים את הריבית הנמוכה והביקושים בשוק להנפקות של חברות בדירוג גבוה, ויצאו בגיוס של חוב. כך לדוגמה, הבנק הבינלאומי גייס קרוב ל-700 מיליון שקל, וגם בנק דקסיה השלים גיוס בהיקף דומה. אלא שמבין הבנקים השונים, אין ספק שמזרחי טפחות בולט בגיוסים. כאמור, זהו גיוס האג"ח החמישי של הבנק בתוך פחות משנה וחצי, כאשר הבנק כבר גייס יותר מ-6 מיליארד שקל בגיוסים הקודמים.

בין היתר, גיוסי האג"ח הגבוהים של הבנק נובעים מהצמיחה שלו בתיק האשראי. כמו כן, בשל שינויים רגולטוריים כגון הפחתת השימוש בפיקדונות של מוסדיים כמקור למתן אשראי, צריך הבנק לגוון את צד המקורות שלו במאזן, בין היתר באמצעות גיוס אג"ח.

מזרחי טפחות

עוד כתבות

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות מסחריות על מדינת ישראל בשל הפעילות שלה בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משוויה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

דיווח: איראן מאמנת לוחמי חיזבאללה בבסיס מל"טים סודי

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל"ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; וולוו: זינוק חד במכירות המכוניות החשמליות

הדאקס עולה ב-0.5%, בלונדון לא מתקיים היום מסחר ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר לב-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

התוכנית למטרו כבר אושרה. אז למה סמוטריץ' דורש דיון מחודש?

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק