ראש עיריית טבריה לשעבר, זוהר עובד, לא יורשע בפלילים

עובד הודה בביצוע עבירה על חוק הרשויות (מימון בחירות), אך ביהמ"ש השלום בנצרת החליט להסתפק בחיובו לבצע עבודות שירות לתועלת הציבור

זוהר עובד / צלם: אבשלון ששוני
זוהר עובד / צלם: אבשלון ששוני

ראש עיריית טבריה לשעבר, זוהר עובד, הודה בביצוע עבירה על חוק הרשויות (מימון בחירות) אך שופטת בית משפט השלום בנצרת, לילי יונג-גופר, החליטה היום (ב') להימנע מלהרשיע את עובד בפלילים ולהסתפק בחיובו לבצע עבודות שירות לתועלת הציבור.

השופטת נימקה את החלטתה, בין היתר, בכך שמשך שנים רבות נמנעה המדינה מאכיפה פלילית של העבירה שבביצועה הודה עובד. לדבריה, "מדיניות זו נמשכת עד היום, גם מספר שנים לאחר שהוגש כתב האישום בתיק זה. המקרה שבפני הוא מקרה חריג יחיד ובולט למדיניות זו, ולא חלק אינטגרלי מאותה מדיניות".

השופטת ציינה כי היא התרשמה שההחלטה להעמיד את עובד לדין בעבירה זו היא תוצאה של ההחלטה שקדמה לה, שלא להעמידו לדין בעבירות חמורות יותר על חוקי הבחירות שבהן נחשד, בהעדר ראיות לכך, ולהסתפק בעבירה הקלה שיוחסה לו, ולא החלטה עקרונית לאבחן בין מקרה זה לבין שאר המקרים.

"בנסיבות אלה, ובמאזן שבין חומרת העבירה מחד ואופי האכיפה הראשונית מאידך, המקרה שבפני הינו מקרה מובהק שבו זכאי נאשם להקלה בעונשו בשל האכיפה הראשונית והחריגה, עד כדי הימנעות מהרשעתו, ככל ששאר הנסיבות מצדיקות זאת", פסקה.

בחודש אפריל אשתקד הגיעה המדינה להסדר טיעון עם עובד, שהואשם כי מימן מכיסו 4 רשימות, בהן זו שלו, בבחירות לראשות העיר טבריה ב-2003. עובד הואשם בתחילה בעבירה על הגבלת ההכנסות בחוק מימון בחירות ורישום כוזב במסמכי תאגיד, אך לפי הסדר הטיעון אליו הגיע עם המדינה העבירה היחידה שבה הודה הייתה עבירה על הגבלת ההכנסות.

תגובת זוהר עובד: "היום קיבל בית המשפט את טענותיי וסרב להרשיע אותי בעבירת הבחירות. השופטת אף הדגישה כי הרשעה בענייני תהיה משום פגיעה בלתי מידתית. בכך 8 שנות סבל בל יתואר שעברנו משפחתי ואני הסתיימו היום באושר גדול. כפי שטענתי מהיום הראשון שידיי נקיות ושכל מעשיי כשרים, גם כאשר כולם גיחכו בספקנות וציקצקו בגרונם בציניות הישראלית, כעת הוכח שצדקתי. 8 שנים דאגה התקשורת להזכיר אותי בכל הזדמנות כאחד המושחתים. מי יתקן את העוולה הזו? היום יצא הצדק לאור ובית המשפט הוכיח את אשר טענתי כל השנים, ידיי נקיות!". עובד מיוצג בידי שר המשפטים לשעבר, עו"ד דוד ליבאי ועו"ד דפנה ליבאי.