גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פתיחה סוערת בשוק הרכב

טלטלת מטבעות, שינויים במיסוי ומהלכי שיווק נועזים; איך זה ישפיע על המחירים?

עוד לא הספקנו להירגע מנתוני השיא של שוק הרכב הישראלי בשנת 2014 וכבר נפתחה שנת המכירות 2015 במהומה רבתי. ואנחנו לא מדברים רק על קצב המסירות ההיסטרי שאפיין עד כה את החודש הנוכחי. על פי הערכות עדכניות בענף, ינואר 2015 עשוי לשבור את השיא של כל הזמנים עם נתון שמתקרב ל-30 אלף מסירות, אבל האמת היא שזה היה די צפוי לאור עצירת ההזמנות של חברות הליסינג בסוף 2014, בהמתנה לשנת המודל החדשה.

מה שהופך את חודש ינואר למרתק במיוחד ומערפל את אופק החיזוי הם "שלושת המ"מים" הידועים של ענף הרכב הישראלי: מיסוי, מטבע ומוצרים (או מתחרים). הגורמים האלה עברו בשבועות האחרונים כמה טלטלות ושינויים מהותיים, שעשויים לעצב את מאזן הכוחות בענף בשני הרבעונים הקרובים ואולי בשנה כולה.

מיסוי: הסוסים ברחו מהאורווה

בסרט הזה כבר היינו וגם התסריט כבר מוכר לנו בעל פה: רשות המיסוי מבצעת מהלך "מפתיע" של עדכון מס, שצפוי להביא לייקור כלי הרכב ליבואנים בתחילת השנה הקלנדרית. את המהלך היא מפרסמת פומבית מאוחר ככל הניתן, מתוך הנחה שהיבואנים לא יספיקו להסתגל אליו באופן משמעותי. אלא שהיבואנים מכירים את התסריט הזה ומצליחים "להפתיע" את רשות המסים בכמות אדירה של מכוניות, שעדיין נהנות מהמיסוי הישן, שנכנסת ומשוחררת מהמכס עוד לפני סוף השנה בתוך יצירת רווחים של מאות מיליונים.

הסצנריו הזה התרחש כמה וכמה פעמים בעשר השנים האחרונות, ובאחרונה, בשלהי 2014, כאשר רשות המסים הודיעה על "עדכון המס הירוק", שעתיד היה להפחית את הטבת המס - ולמעשה להעלות את מס הקנייה בכמה אחוזים טובים - על הרבה דגמי רכב. התוצאה: בדצמבר נכנסה לארץ כמות אדירה של כלי רכב, כמעט פי שלושה מהרגיל, ורוב היבואנים הספיקו לשחרר את כלי הרכב מהמכס לפני מועד תחולת עדכון המס בינואר.

למהלך הזה יש כיום תוצאות לוואי מעניינות מלבד אותה "מתנה" בלתי צפויה שקיבל האוצר כאשר הכנסות המדינה ממסי רכב זינקו בדצמבר בכמיליארד שקל יותר מהתחזית. המלאים הנוכחיים מאפשרים ליבואנים, או לפחות לחלקם, להמשיך בהנחות ובהטבות מאסיביות לחברות הליסינג וללקוחות פרטיים לפחות עד סוף הרבעון הנוכחי. הם גם מעניקים יתרון תחרותי לחלק מהיבואנים על פני אחרים, שלא הספיקו לבצע את מהלך "הרכבת האווירית" ומנגד יוצרים לחץ לא מבוטל על חלק מהיבואנים לגלגל מלאים. למעשה, לא מעט יבואנים מוסרים כיום כלי רכב ללקוחות "מעכשיו לעכשיו" וחלקם - כמו דאצ'יה למשל - אפילו הפכו את השיטה לסוג של אסטרטגיה עסקית.

המלאים האלה גם תורמים כיום ליציבות במחירים הרשמיים לצרכן אבל לא נופתע כלל אם בהמשך השנה, כאשר המלאים הראשוניים יסתיימו, תתרחש עליית מחירים נוספת או צמצום בהנחות.

האירו הוא המלך החדש?

כבר אמרנו לא פעם שהשינויים היחסיים בשערי המטבעות שבהם רוכשים היבואנים את כלי הרכב שלהם מעצבים את המפה התחרותית. ב-2013 הדולר היה המלך והיבואנים הדולריים, ובראשם הקוריאנים, "עשו קופה". בשנה שעברה הין החלש שלט בכיפה והעניק דחיפה תחרותית לא מבוטלת למותגים צמודי הין, ובראשם מאזדה. השנה מתחילה עם הזינוק של הדולר, שפוגע בתחרותיות של "הדולריים" ובמקביל עם צניחה מפתיעה ודרמטית של שער האירו מול הדולר לשפל של 11 שנים, ובעקבות כך גם לצניחה מול השקל.

כרגע עדיין לא ברור אם זו תהיה מגמה מתמשכת, אולם בהנחה שכך יהיה - וזו כרגע גם הנחת הבסיס של לא מעט אנליסטים בשוק המטבעות - אנחנו עשויים לראות עוד מהפך תחרותי בשוק המקומי ולא מעט יבואנים צפויים לקבל דחיפה תחרותית.

מעבר למועמדים "טבעיים" להרוויח מהשינוי - כמו קבוצת פולקסווגן, אופל, רנו, פיז'ו וסיטרואן - יש גם מועמדים פחות צפויים. פורד, למשל, עשויה לקבל דחיפה משמעותית וחיונית לקראת ה"קאמבק" שלה ברבעון השני, חלק לא מבוטל מכלי הרכב של טויוטה בישראל מיוצרים באירופה וצמודים לאירו וכך גם לא מעט דגמים של הונדה ובראשם הסיביק. סוזוקי היא כיום מותג כמעט "אירופי" וגם לקוריאנים יש לא מעט מפעלים באירופה, מה שעשוי למתן במעט את הפגיעה בהם כתוצאה מנסיקת הדולר.

בקיצור, יחסי הכוחות בין המותגים ב-2015, שהיו די צפויים וחזויים לפני חודש אחד בלבד, כבר לא כל כך צפויים וחזויים. נדגיש שההשפעה על הלקוחות בישראל לא תהיה דרמטית ובוודאי לא מהירה, כיוון שהיצרנים ישאפו להכניס לכיסם את רווחי השער, או לפחות את חלקם, על חשבון היבואנים. אבל אם התהפוכות בשוקי המטבע הבינלאומיים יימשכו, צפויה לנו שנה מעניינת מאוד בשוק הרכב.

מוצרים: המהלך של דאצ'יה וקיה

עובדה ידועה היא, שהדרך המהירה והיעילה ביותר לכבוש נתח שוק וליצור שינוי אסטרטגי בשוק הרכב הישראלי היא באמצעות הורדת מחירים נקודתית של דגמי מפתח אל מתחת לסף הפסיכולוגי שלהם בישראל. מאזדה השתמשה בצעד הזה בעבר כדי להגיע לעמדה דומיננטית עם המאזדה 3 ויבואנים רבים השתמשו באותה טקטיקה מאז.

שני מהלכים כאלה אפיינו את ינואר. הראשון הוא השקת המותג דאצ'יה מבית קרסו עם מחירים ששוברים במקרים רבים את סף המחיר המקובל של הפלח שלהם. דאצ'יה מכה כיום לא מעט גלים בשוק אבל גם בלי קשר לקשיי ההחדרה של מותג חדש ולא-מוכר, הניסיון ארוך השנים בישראל מלמד שהעדר תיבה אוטומטית היא נכות-תחרותית לא קלה, שמגבילה בצורה דרמטית את פוטנציאל השוק של דגמים ושל מותגי רכב בישראל.

המהלך השני שהוכרז השבוע הוא השקת דגם 1.6 ליטר חדש של רכב הפנאי הוותיק קיה ספורטאג', עם מחיר שובר-סגמנטים של 135 אלף שקל. קיה לא המציאה את המהלך בפלח: קדמה לה סובארו, שהשיקה בשנה שעברה דגם 1.6 ליטרים של סובארו XV ב-129 אלף שקל ואף זכתה לגמול נאה על המהלך כשמכרה אלפי יחידות ב-2014.

אבל במקרה של הספורטאג', מדובר ברכב ששייך ל"מיין סטרים" של רכבי פנאי האופנתיים, ומוצע כעת במחיר של סטיישן משפחתית מאובזרת. זהו ללא ספק הישג מרשים של תמחור ומיצוב, שנובע כנראה גם מאותו שער אירו נוח שהוזכר לעיל (הספורטאג' מיוצר באירופה) ואולי גם מקריסת שוק הרכב הרוסי, שקלט בעבר חלק גדול מאוד מנפח הייצור של הדגם הזה.

אפשר להניח שהמהלך של טלקאר יזכה לקבלת פנים חמה במיוחד בשוק בשל העובדה שהוא מציע "ג'יפ אמיתי" עם עלות שווי שימוש חודשית דומה לזו של מכוניות ציים, אבל זה מהלך שעשוי להתגלות כקצר מועד. לא זו בלבד, שהדגם החדש עשוי לנטרל חלק לא מבוטל מהמכירות של דגם ה-2 ליטרים המוזל של הספורטאג', שהיה עד כה אחד ממנועי המכירות של המותג, הוא גם עלול להרגיז לא מעט את כלמוביל, היבואנית של יונדאי מוטורס, שהיא החברה האם הקוריאנית של קיה.

כיוון שליונדאי אין תשובה מיידית למהלך, לא נופתע כלל ועיקר אם כמה וכמה מיילים בהולים ונזעמים חלפו בימים האחרונים בין כלמוביל להנהלת יונדאי בקוריאה ולא נופתע אם כתוצאה מכך מישהו מאחורי הקלעים בקיה-מוטורס "יקבל על הראש". ימים יגידו מי ינצח בקרב הורדת הידיים הזה.

עוד כתבות

בשנת 2022 פג הקסם של חברות ההייטק. איך זה קרה? / צילום: Shutterstock, Perfect Wave

האבטלה בהייטק מזנקת, ומספר המשרות הפנויות צונח

מחקר חדש של מרכז טאוב שמתפרסם היום מצביע על עלייה באבטלה בענף ההייטק, ירידה במספר המשרות הפנויות והעמקת פערים מגדריים וגאוגרפיים, זאת לצד איום הולך וגובר של אוטומציה ובינה מלאכותית על שוק העבודה

מדד חדש למיתוג מעסיק / צילום: פלייטיקה

שבע תובנות על תפקיד מיתוג המעסיק ועל מה שהוא דורש

מה צריך כדי להיכנס לתפקיד מיתוג מעסיק? ● עיון ב-15 מודעות למשרות מסוג זה העלה תובנות על משמעות התפקיד, מקומו בארגון ולאן התחום מתקדם ● טור אורח

בית הדין הרבני / צילום: Shutterstock

בית הדין הרבני באמירה תקדימית: ניתן לחייב בעל במזונות אישה גם לאחר הגירושים

באמירה יוצאת דופן, בית הדין הרבני ציין כי במקרה בו יוגש הליך גירושים חדש המבוסס על עילה, קיימת אסמכתא הלכתית להמשך חיוב הבעל במזונות אישה גם לאחר הגירושים, עד לקבלת חלקה ברכוש 

בחזית המדע. מלחמה או שלום? / צילום: Shutterstock

מלחמה או שלום? חוקר המוח שמנסה להיכנס לראש של מנהיגים ומייעץ לממשלות

ד"ר ניקולס רייט, חוקר מוח שמייעץ לפנטגון ולממשלת בריטניה בסוגיות ביטחון, משתמש בידע שנצבר על המוח האנושי כדי לפתח אסטרטגיות לדיפלומטיה ולמלחמה ● בראיון לגלובס, הוא אומר שאנחנו מחווטים לקונפליקטים, אבל אופטימי לגבי האפשרות לסיים אותם, או לפחות לשפר עמדות

רשות ניירות ערך / צילום: תמר מצפי

באופן חריג: בית המשפט הכלכלי פסק נגד רשות ני"ע והזהיר מפני עודף דיווחים לציבור

ביהמ"ש קבע כי חברת הנדל"ן דקמא והמנכ"ל נתנאל לורנצי לא היו צריכים לדווח על הפרה של הסכם הלוואה שהעניקה החברה בגובה 10 מיליון שקל, שכן ההפרה לא הייתה מהותית ● הרשות אף חויבה בתשלום הוצאות בגובה 20 אלף שקל ● רשות ני"ע: "לומדים את פסק הדין"

האם AI יכול להחליף את מנהל ההשקעות שלכם? / צילום: Shutterstock

חוקרים נתנו לצ'אט לנהל תיק השקעות. התוצאות היממו אותם

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהפכת הבינה המלאכותית נמצאת בכל פינה, ועולה השאלה האם היא יכולה גם לנהל את תיק ההשקעות שלכם טוב יותר ממומחה אנושי ● מספר מחקרים בשנים האחרונות ניסו לענות בדיוק על השאלה הזאת והגיעו לתשובות מפתיעות ● וגם: הכירו את קרנות ה־AI הישראליות

בנייה / צילום: Shutterstock

העדכון ההיסטורי של מדד תשומות הבנייה הפתיע לרעה את הקבלנים

בלמ"ס שינו את הרכב המדד לראשונה זה 14 שנה, ובענף ציפו לקפיצה חדה ● לאחר שנרשמה עלייה של 0.4% בלבד, הקבלנים טוענים: לא משקף את העלויות האמיתיות של שכר העובדים

עידן וולס / צילום: יונתן בלום

המאבק מול מנורה, הפגישה שהסעירה את שוק ההון והיחסים עם יצחק תשובה: עידן וולס מדבר

רגע אחרי ההשתלטות על ישראכרט עידן וולס, מנכ"ל קבוצת דלק, חושף את מאחורי הקלעים: "התכוננו מתחת לרדאר, זה היה בית ספר לעסקים" ● בראיון בלעדי הוא מספר גם על הפגישה שהסעירה את שוק ההון, הסכם הגז הגדול אי פעם והקשר הקרוב עם יצחק תשובה, ש"צריך לקבל את פרס ישראל"

השבוע בעולם / צילום: Anthony Behar - רויטרס

טראמפ מבקר, סטארמר צונח, 3,500 ק"ג קוקאין מוברחים בצוללת לספרד

הבריטים מתכוננים לכרות עוד ראש ממשלה ● טראמפ הורג עוד מבריחי סמים ● 3,500 ק"ג קוקאין בחופי ספרד ● סינים נתבעים לשלם 80 מיליארד דולר על הרעלת מקורות מים בזמביה ● מודל חדש של AI יחזה 1,231 מחלות ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

זוהר לוי, מנכ''ל אמפא / צילום: תמר מצפי

מעל מיליארד וחצי שקל: אמפא השלימה גיוס חוב ענק

החברה, שהונפקה לפני כחודשיים ופועלת בתחום הנדל"ן המניב והמימון, גייסה סדרת אג"ח בהיקף כולל של 1.75 מיליארד שקל ● החברה מתכננת להשתמש בכספים לפירעון הלוואות שנטלה, תוך חיסכון ניכר בעלויות המימון

מערכת PULS של חברת אלביט / צילום: אלביט מערכות

אחרי ספרד, גם יוון עלולה להימנע מעסקת נשק עם ישראל

טורקיה מתקדמת עם פיתוח מטוס הדור החמישי קאאן וצפויה להטיס אב־טיפוס ב־2026 ● הקרבות בעזה מאיימים על עסקה ביטחונית של מאות מיליונים עם יוון ● לוקהיד מרטין ו־BAE מפתחות מל"טים אוטונומיים שילוו מטוסי קרב ● וארה"ב חושפת פצצות ימיות חדשות ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

בלוקסמבורג מנסים להבין: למה המדינה הפרו-פלסטינית נבחרה להנפיק אג"ח ישראליות?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: בריטניה צפויה להכריז על הכרה במדינה פלסטינית, בגרמניה מתווכחים על התמיכה בישראל, ובלוקסמבורג מבקרים את ההחלטה לסייע להנפיק אג"ח ישראליות ● כותרות העיתונים בעולם 

מנכ''ל אנבידיה ג'נסן הואנג ומנכ''ל אינטל ליפ–בו טאן / צילום: אינטל

מה עומד מאחורי עסקת אינטל-אנבידיה, והמרוויחה הישראלית המפתיעה

קשה שלא לראות בהצהרת אנבידיה, לפיה תשקיע 5 מיליארד דולר באינטל, מעין מס נוסף מבית היוצר של הנשיא טראמפ ● יותר מאשר תוכנו של שיתוף הפעולה, חשובה הזרמת ההון הגדולה לאינטל, שתאפשר לה להימנע מהמשך פיטורים ומכירה בחסר של נכסים ● גם חברות הפורטפוליו של אינטל ירוויחו מהמהלך, ובראשן מובילאיי הישראלית

עדכון תוכנה במכונית / צילום: יח''צ

מומחים מזהירים מהיעדר רגולציה על עדכוני תוכנה מרחוק בכלי רכב: פגיעה בבטיחות וסיכוני סייבר

כל כלי הרכב "החכמים" שירדו לכביש בשנתיים-שלוש האחרונות, לא רק חשמליים, מקבלים כיום עדכוני תוכנה מהיצרן ישירות דרך הרשת או בעת טיפולים במוסכי היבואנים - מה שחושף אותם לתקלות ולהתקפות סייבר ● וגם: מה יקרה ליבוא מאירופה ואיזה טנדר חשמלי הגיע לארץ ● השבוע בענף הרכב

גם זה קרה פה / צילום: ראובן קסטרו - פול וואלה, מוטי מילרוד

הפאניקה המיותרת שהצית נתניהו הזכירה לשוק את הסיכונים

ראש הממשלה דיבר בלי לחשוב ● מה יעשו הח"כים עם הגדלות הרמטכ"ל ● ואיך קופץ אחד לגובה עושה בית ספר להישגים ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

רמי שבירו ואשתו רונית / צילום: אביב חופי

ב-30 מיליון שקל: הבית החדש של רונית ורמי שבירו

בני הזוג שבירו רכשו וילה חדשה בהרצליה פיתוח ב-30 מיליון שקל ● וגם: טופ גאם פתחה מפעל חדש בשדרות בהשקעה של 60 מיליון דולר – המפעל התעשייתי הראשון בעוטף מאז המתקפה ● אירועים ומינויים

פרויקט &EAST של רבוע כחול נדל''ן / צילום: רבוע כחול נדלן

כפי שנחשף בגלובס: Jfrog תשכור משרדים בעסקה של כ־650 מיליון שקל

עפ"י ההסכם עם רבוע כחול נדל"ן, חברת התוכנה תתפוס שטח של 15 אלף מ"ר בפרויקט, ותוכל להתרחב עד ל־20 אלף מ"ר • ההכנסות המוערכות לרבוע כחול נדל"ן בגין כל תקופת השכירות, כולל תקופות האופציה, הן כ־500 מיליון שקל

שליט קטאר, שייח' תמים בין חאמד אל ת'אני, מעניק לליאו מסי את הגלימה וגביע הניצחון במונדיאל. ''עובדת באופן שיטתי'' / צילום: ap, Martin Meissner

כסף קטארי וגינויים באירופה: האם ישראל תודח מהכדורגל העולמי?

שיטות הפעולה של קטאר כבר הנחיתו שם את המונדיאל ב־2022, והיחסים המסתבכים מול ישראל מעלים תהיות: האם ההשתתפות שלנו במפעלים ספורטיביים בסכנה ● יש מי שרואים בהרחקה של רוסיה איתות מדאיג, ומזהירים: "זו תהיה כמעט מכת מוות לכדורגל הישראלי"

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

מניות השבבים הובילו את וול סטריט לשיאים; מניית אינטל זינקה ב-23%

ארבעת המדדים המובילים, כולל ראסל 2000 קבעו שיאים ● אנבידיה תרכוש מניות אינטל בשווי 5 מיליארד דולר, היום הכי טוב של המניה מאז 1987 ● רוש רוכשת את 89bio בעסקה של עד 3.5 מיליארד דולר, הנרכשת מזנקת ב-90% ● מספר תביעות האבטלה הראשונות ירד בשבוע שעבר ל-231 אלף, לעומת 264 אלף בשבוע שעבר ● הדולר עלה בשוק המט"ח בעקבות סגירה של פוזיציות שורט על המטבע האמריקאי

שי פולונסקי (מימין) ומיקי זיסמן / צילום: יח''צ

יזמי הנדל"ן שיש להם מלאי של 3 מיליארד שקל בת"א

ברקע המציאות המורכבת של ענף הנדל"ן, שני המייסדים של חברת ההתחדשות העירונית בולווארד־ג'נסיס, מיקי זיסמן ושי פולונסקי, ממשיכים להאמין בתל אביב ● לאחרונה חתמו על הסכם עם חברת העיר הלבנה, נהנים לבנות ברובעים 3 ו־4 ולא חוששים משדה דב בתור תחרות