האופציה היפנית

יפן מהווה הזדמנות ענק לתעשייה הישראלית שאסור לפספס

שינזו אבה / צילום: רויטרס
שינזו אבה / צילום: רויטרס

רק השבוע חתם ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, את ביקור הגומלין שלו בישראל, שמטרתו להרחיב את שיתופי-הפעולה הכלכליים בין שתי המדינות. על רקע הבחירות המתקרבות, המתיחות הביטחונית בצפון והסוגיות הכלכליות הפנימיות, אפשר היה בקלות לפספס את הביקור הזה, שאולי מתקשה לתפוס את העין של הישראלי הממוצע. עם זאת, עבור קהילת העסקים הישראלית, ותעשיית ההיי-טק בפרט, מדובר בחדשות חשובות ששווה להתעכב עליהן.

יפן נחשבת לכלכלה השלישית בגודלה בעולם (אחרי ארה"ב וסין) עם תמ"ג של 4.73 טריליון דולר. על אף האתגרים עמם מתמודדת הכלכלה היפנית בעשור האחרון ובשנה האחרונה, היא עודנה יעד אטרקטיבי לחברות זרות שמחפשות שווקים חדשים להתפתח אליהם. התחרות הגוברות של חברות מכל העולם על השוק האירופי והאמריקאי, יחד עם המשבר הגדול של 2008, הביאו יותר ויותר חברות בינלאומיות לפזול לנקודות חדשות על הגלובוס, בהם אמריקה הלטינית, הגוש הסובייטי לשעבר וכמובן - יפן.

רק ביולי האחרון חתמה ישראל, לראשונה, הסכם מו"פ משותף עם היפנים המציע לחברות ישראליות ויפניות לקיים שיתוף-פעולה בתחום המחקר והפיתוח. לא לחינם הגיע אבה לביקורו הראשון בישראל מאז 2006 כשהוא מלווה בכמה עשרות אנשי עסקים בכירים, רבים מהם מנכ"לים של חברות טכנולוגיה המעוניינות לקשור את גורלן במיטב שיש לסטארט-אפ ניישן להציע. בין הצילומים המחויכים ולחיצת הידיים של ראשי הממשלה, ביקרו אותם אנשי עסקים בכמה מהחברות החדשניות ביותר במשק.

אלא שהחיפוש אחר שיתוף-פעולה עם ישראל, ובתחום הטכנולוגי בפרט, לא נובע רק מהשם הטוב שיצרה לעצמה התעשייה הישראלית בעולם. הזדקנות האוכלוסייה בעולם המערבי, על השלכותיה הכלכליות האדירות, מדירה שינה מעיניהם של מחוקקים וכלכלנים מסביב לגלובוס, ובפרט ביפן. לצד כוח העבודה החסר ותשלומי הפנסיה שאין מי שיממן, מעיקות על תקציבי הממשלות גם ההוצאות הרפואיות הגדולות, שמחייבות אותן למצוא פתרונות מהירים להוזלת עלויות הטיפול באוכלוסייה המזדקנת. לכן, אך טבעי שישראל, שהולכת ומבססת את מעמדה כמובילה עולמית בתחום מדעי החיים, תרכז עניין בקרב החברות והממשלה היפנית.

יפן, בה הזדקנות האוכלוסייה של אנשים מעל גיל 65 צפויה להכפיל את עצמה בעשורים הקרובים, עומדת בפני אתגר גדול. לאחרונה הודיע משרד הבריאות היפני על תחילת חקיקה מהפכנית אשר תאיץ משמעותית את שלבי האישור של פיתוחים מתחום הרפואה המשקמת באינדיקציות רפואיות שכיום אין להן מענה מספק. ייסוד חוק הרפואה המשקמת ביפן יאפשר לחברות פארמה להביא מוצר לשיווק לאחר ניסויים ראשוניים בלבד של בטיחות ונתונים ראשונים להוכחת יעילות של התרופה. החקיקה הזו צפויה לבסס את יפן כמובילה בתחום הרפואה התאית ולעודד ריצה של חברות פארמה מכל העולם לארץ השמש העולה.

לנו הישראלים אסור להישאר מאחור. במקביל לכיבוש המתמשך של השוק האירופי והאמריקאי, על החברות המקומיות, הממשלה, המשקיעים והיזמים ללחוץ את היד היפנית המושטת ולגלות את ההזדמנות הגדולה הטמונה באחת הכלכלות הגדולות בעולם. המשק כולו ירוויח מכך.

■ הכותב הוא נשיא פלוריסטם.