עו"ד תל-צור נחלץ לעזרת אולמרט לא רק בענייני שולה זקן

ל"גלובס" נודע כי עו"ד תל-צור מחזיק בנאמנות מניות של אולמרט בחברה ליצוא ביטחוני בשם "אי.או.סי סינו-ישראל, אינטרנשיונל"

אהוד אולמרט ועו"ד נבות תל צור / צילום: אמיל סלמן - הארץ
אהוד אולמרט ועו"ד נבות תל צור / צילום: אמיל סלמן - הארץ

כ-10 ימים לפני הרשעתו של אהוד אולמרט בפרשת הולילנד, הועברו מניותיו של ראש הממשלה לשעבר בחברת "אי.או.סי סינו-ישראל, אינטרנשיונל" לחזקתו של עורך דינו ומקורבו, נבות תל-צור, בנאמנות - כך נודע ל"גלובס".

העברת המניות לנאמנות אצל עו"ד תל-צור נעשתה על רקע בקשת החברה לאישורים ממשרד הביטחון לנהל משא-ומתן בנושא יצוא ביטחוני עם גורם זר. זאת, מאחר שמצבו המשפטי של אולמרט כנאשם (בשעתו) בקבלת שוחד הקשה על קבלת האישור. האישור אכן התקבל, ואולם העסקה הנוגעת לאישור לא יצאה בסופו של דבר לפועל.

עו"ד תל-צור מסר בתגובה: "במארס 2014 הסכמתי לבקשה משותפת של אהוד אולמרט ושל היועץ המשפטי הראשי של משרד הביטחון, עו"ד אחז בן-ארי, להחזיק בנאמנות את מניותיו של אולמרט בחברת אי.או.סי סינו-ישראל אינטרנשיונל בע"מ, על רקע פניית החברה לרישום במרשם היצוא הביטחוני, ועל רקע ההליכים המשפטיים שהתנהלו באותה עת בעניינו של אולמרט. אין ולא היו לי זכויות כלשהן בחברה, ומעולם לא נטלתי חלק בפעילות חברה זו".

איסור יציאה מהארץ

בעלי המניות האחרים בחברת "אי.או.סי סינו-ישראל, אינטרנשיונל", המחזיקים כל אחד בכ-10%, הם: עוזרו של אולמרט, יעקב (ינקי) גלנטי, ויועצו המדיני לשעבר של אולמרט, שלום תורג'מן. אולמרט מחזיק בכ-80% מהמניות באמצעות עו"ד תל-צור.

"אי.או.סי אפריקה אינטרנשיונל" הוקמה על-ידי אולמרט בספטמבר 2012 והחזיקה ב-50% ממניית חברה אחרת - "אל תים השקעות בע"מ". שותפתה ב"אל-תים" היא חברת "גונן לוי-אחזקות" שבבעלות איש העסקים גבריאל גונן-לוי.

ביולי 2013 שונה שמה של "אי.או.סי אפריקה אינטרנשיונל" ל"אי.או.סי סינו-ישראל, אינטרנשיונל" - דבר המרמז, אולי, על שינוי הפוקוס הגיאוגרפי של החברה. גלנטי סרב למסור פרטים לגבי מהות עיסוקה של החברה, למעט שהיא אכן עוסקת ב"יצוא ביטחוני".

על אולמרט הוטלו מגבלות נוספות בעקבות מצבו המשפטי כנאשם. ביולי 2014 ביקש ראש הממשלה לשעבר מהשופט דוד רוזן, שדן בתיק הולילנד, שיאפשר לו לצאת לביקור קצר בקזחסטן למרות צו איסור היציאה מארץ נגדו, שעודנו בתוקף. לאולמרט יש קשרים עם צמרת השלטון בקזחסטן וקשרים עסקיים ענפים. ואולם, בקשתו של ראש הממשלה לשעבר נדחתה.

עו"ד תל-צור הוא מקורבו וסנגורו לשעבר של אולמרט שייצג אותו, בין היתר, בתיק טלנסקי אשר הסתיים בגלגולו הראשון בזיכוי של אולמרט. לפי החשד, במהלך משפטו הנוסף של אולמרט, משפט פרשת הולילנד, בנובמבר 2012, נפגש תל-צור עם מזכירתו של אולמרט לשעבר, שולה זקן, וניסה להניא אותה מכוונתה לחתום על הסדר טיעון בתיק הולילנד. פגישות אלה הביאו לפתיחת חקירה נגד תל-צור בחשד כי שיבש הליכי משפט. תל-צור מכחיש את הדברים וטוען כי פעל כשורה.

בהקלטותיה של זקן שנחשפו לאחרונה נכללות שתי הקלטות של שיחות בין זקן לבין תל-צור. בהקלטת פגישה בין השניים בביתה של זקן בנובמבר 2012 נשמע תל-צור אומר לזקן "אני אגיד לך עכשיו משהו, עכשיו גם פה במשפחה, כי זו האמת, גם כמו שצריך - כל המשפטים האלה חוץ מרשות המסים... זו מלחמה של שניכם (של זקן ושל אולמרט - ג'מ', ח'מ'), אין אחד יוצא ואחד נכנס. או שניכם בחוץ או שניכם בפנים. ושניכם עברתם את זה ביחד".

בהמשך ניסה תל-צור לשכנע את זקן כי אין לה סיבה להודות בעבירה של שוחד והוסיף: "אני לא רוצה להעמיד את זה על עזרה כספית או משהו כזה".

בשיחה טלפונית שנערכה למחרת היום נשמע תל-צור מבטיח לזקן לכאורה תוספת לתמיכה הכספית שקיבלה מצדו של אולמרט. "מה שדיברנו בשוטף - יהיה תיקון משמעותי ושינוי. הוא הזכיר לך את השם, וחוץ ממנו יש עוד שם, שני אנשים חדשים שרוצים לתת עבודה, בצורה שזה יכפיל את מה שיש היום", אמר תל-צור למזכירתו לשעבר של אולמרט.

"טובתה של זקן לנגד עיניי"

בתגובתה שמסר תל-צור לפרסום ההקלטה בדצמבר האחרון מסר כי "זקן היא שפנתה אלי לצורך התייעצות, ואני ייעצתי לה על-פי מיטב הבנתי, משיקולים מקצועיים וענייניים, כאשר טובתה לנגד עיניי".

ואולם, קרבתו של תל-צור לאולמרט, המקבלת משנה-תוקף לאור העובדה שהוא מחזיק את מניותיו של אולמרט עבורו בנאמנות, מעלה תהיות לגבי יכולתו לייעץ לזקן, "כאשר טובתה לנגד עיניו". זאת, לאור ניגוד העניינים לכאורה בין האינטרסים של אולמרט לבין אלה של זקן, בשעה שבה הוענק "הייעוץ" לזקן. יצוין כי העברת המניות לנאמנות בידי תל-צור נעשתה לאחר ה"ייעוץ".

אולמרט ותל-צור נחקרו תחת אזהרה בקשר ל"ייעוץ" שנתן תל-צור לזקן ובקשר להתנהלותו של אולמרט בפגישותיו עם זקן במהלך משפט הולילנד - פגישות שתועדו אף הן בהקלטותיה השונות של זקן. בין היתר נשמע אולמרט בהקלטות אלה מבטיח לזקן שיעביר לה כספים באמצעות מקורביו, מנסה להניא את זקן ממסירת עדות במשפטיו וכן מנסה לשכנע אותה להיפגש עם תל-צור.

במאי אשתקד המליצה יחידת להב 433 (יאח"ה) של המשטרה להעמיד לדין את אולמרט ואת תל-צור בגין עבירות שיבוש מהלכי משפט והדחת עד. במשרד המשפטים טרם החליטו אם לאמץ את ההמלצה. תיק החקירה נמצא כיום בפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה). ההחלטה תתקבל בסופו של דבר על-ידי פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן.