למרות הצניחה במניה: מובילאיי יוצאת להצעת מכר שנייה

רשימת המוכרים עדיין לא נקבעה ■ המניה איבדה מהשיא 37%, ושווי החברה הוא 8 מיליארד דולר ■ תקופת החסימה שלאחר ההנפקה הראשונית מסתיימת בעוד שבוע

אמנון שעשוע - מובילאיי/ צילום: נתי שוחט
אמנון שעשוע - מובילאיי/ צילום: נתי שוחט

כמעט באותה מהירות שבה נסקה מניית מובילאיי לשווי בועתי וחסר כל היגיון כלכלי, כך נסוגה אחורה, וחלק לא מבוטל מהאוויר ששאפה יצא ממנה. שימו לב לנתון הבא: מניית מובילאיי, שהונפקה ביולי אשתקד בשוק ההון האמריקאי בהצלחה יתרה, איבדה 37% משוויה בשיא, או 4.8 מיליארד דולר. כעת, עומד שוויה של החברה הישראלית על 8 מיליארד דולר - עדיין שווי גבוה כמעט לכל הדעות.

מובילאיי, נזכיר, פיתחה מערכת התרעה מפני סכנות בכביש. מערכת זו מבוססת על עינית המותקנת מתחת למראה הקדמית של המכונית. המערכת מתריעה, דרך צלילים שהיא משמיעה, מפני מצבים שעלולים להיות מסוכנים כמו סטייה מנתיב הנסיעה, אי שמירת מרחק מהמכונית שלפניה או קרבה יתרה להולכי רגל ורוכבי אופניים. מוצר זה נמכרת ליצרני ציוד, ואלו משווקים אותה ליצרניות הרכב שמשלבות אותו במכוניות שהן מציעות לקהל הרחב.

החברה הונפקה בקיץ האחרון לפי מחיר מניה של 25 דולר ודי מהר נסקה למחיר שיא, 60.28 דולר, שנקבע באוקטובר האחרון. מחיר זה שיקף לחברה שווי של כמעט 13 מיליארד דולר. אך כשהחורף הגיע, והטמפרטורות החלו לרדת, כך התקררה ההתלהבות של וול סטריט מהחברה, ומחיר המניה, נכון לאמש, עומד על 37.74 דולר, דהיינו ירידה מהשיא של 37%, וזאת כששוק ההון האמריקאי ממשיך לשמר את רמות השיא שלו. ועדיין, החברה נסחרת מעל המחיר למניה לפיו הונפקה - 51%, וזה אומר שהיא עדיין גורמת לכל מי שרכש את מניותיה לחייך.

מלבד השינוי ביחס של המשקיע האמריקאי הממוצע לפוטנציאל הטמון בעתיד של מובילאיי, סיבה אחרת לנסיגת מחיר המניה היא סופה הקרב של תקופת נעילה (Lock up Period) בת 180 יום מאז ההנפקה הראשונית, שבמהלכה אסור לבעלי העניין בחברה (כולל עובדיה, דרך אופציות למניות) למכור מניות שלה. מועד הפקיעה של תקופה זו הוא 28 בינואר, בעוד שבוע.

זה אומר שהשוק חושש מהיצע גדל של מניות, ולכן נוצר לחץ על מחיר המניה. ואכן, הבוקר (שעון ארה"ב) סיפקה החברה הסבר רשמי, והודיעה על כוונתה לצאת להנפקה משנית שכל כולה תהיה הצעת מכר של חלק מבעלי המניות בה.

הצעת המכר תעמוד על לכל היותר חצי מיליארד דולר, אך מובילאיי עדיין לא פירטה בטיוטת התשקיף שהגישה מי ימכור וכמה.

בהנפקתה הראשונית בקיץ שעבר, גייסה מובילאיי כ-208 מיליון דולר לקופתה לצד הצעת מכר של בעלי המניות הקיימים בהיקף של 815 מיליון דולר. ההנפקה הנוכחית לא תכלול גיוס של הון חדש לתוך החברה. כחתמי ההנפקה ישמשו בנקי ההשקעות גולדמן זאקס ומורגן סטנלי.

חרל"פ לא ייקח חלק בהצעת מכר

הנפקה משנית זו אינה מהלך מפתיע. בעל המניות הגדול במובילאיי הוא ענק ההשקעות גולדמן זאקס, אחד מהאריות של וול סטריט, וככזה יש משהו שהוא יודע לעשות לא רע: למכור ולקנות מניות בעיתוי הנכון. לגולדמן זאקס נותרה החזקה של 12.1% - ששווה כרגע 984 מיליון דולר, ואילו לכל אחד משני יזמי החברה - פרופסור אמנון שעשוע (יו"ר וסמנכ"ל טכנולוגיה) וזיו אבירם (מנכ"ל) - נותרה החזקה של 9% (כולל אופציות, ובשווי של 720 מיליון דולר).

שמואל חרל"פ, בעלי כלמוביל, הוא אחד מבעלי המניות המרכזיים והוא לא מתכוון למכור מניות גם הפעם. חרל"פ, נזכיר, לא מכר אפילו מניה אחת במהלך ההנפקה הראשונית, ויש לו החזקה של 9% (שווי של 720 מיליון דולר).

מובילאיי, למעשה, נסחרת הרבה יותר על בסיס הפוטנציאל שלה לייצר מכונית ללא נהג (החזון ארוך הטווח של שעשוע) ופחות על הפוטנציאל של מערכת ההתרעה שפיתחה - זו שיוצרת כרגע את הכנסותיה. אלו עמדו ברבעון השלישי של 2014 על 34.7 מיליון דולר, גידול שנתי של 70%. את שלושת הרבעונים הראשונים של 2014 סיימה החברה עם הכנסות של 104 מיליון דולר, לעומת 49.8 מיליון דולר בתקופה המקבילה של 2013.

על בסיס GAAP, מובילאיי עדיין אינה רווחית. ברבעון השלישי אשתקד הפסידה החברה 13.1 מיליון דולר, או 9 סנט למניה, ועל בסיס Non GAAP הרוויחה החברה 9.7 מיליון דולר או 4 סנט למניה. זה אומר שהחברה נסחרת לפי מכפיל רווח חזוי לכל שנת 2014 של 189.

ביצועי מניית מובילאיי
 ביצועי מניית מובילאיי