"לחקור את נתניהו, לפיד ופלוג על קטסטרופת הדיור"

ח"כ אראל מרגלית פנה למבקר המדינה בעקבות דוח בנק ישראל, לפיו הסיכון מספר 1 ליציבות הבנקים הוא הנדל"ן ■ "הם לא יכולים למלט עצמם מאחריות למצבם של מאות אלפי זוגות צעירים ומהסכנה להתמוטטות המערכת הפיננסית"

אראל מרגלית / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי
אראל מרגלית / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

ח"כ אראל מרגלית קורא למבקר המדינה להורות על חקירה של ראש הממשלה, שר האוצר לשעבר ונגידת בנק ישראל, בעקבות דוח בנק ישראל, לפיו הסיכון מספר 1 ליציבות הבנקים הוא הנדל"ן.

במכתב ששלח, טוען מרגלית כי "דוח בנק ישראל שפורסם היום מצביע על זינוק בסיכון הפיננסי של המערכת הבנקאית כותצאה מהסחרור בשוק הדיור.

"אני פונה אליך בבקשה כי תפעיל את סמכותך ותורה על חקירה מיידית לאלתר של כל האחראים להתנפחות בועת הדיור - ובראשם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר יאיר לפיד ונגידת בנק ישראל קרנית פלוג".

לדבריו, "מי שאחזו בהגה קבלת ההחלטות לא יכולים למלט עצמם מאחריות למצבם של מאות אלפי זוגות צעירים ומהסכנה להתמוטטות המערכת הפיננסית שתסחוף אחריה את חסכונותיהם של מיליוני משקי בית".

כאמור, בנק ישראל הזהיר היום באופן הנהיר ביותר שהסיכון המרכזי ליציבות הבנקים בישראל מגיע משוק הנדל"ן. זאת, לאחר כמעט 8 שנים של עליות מחירים בלתי פוסקות בשיעור ממוצע מצטבר של כ-100%, תוך התנפחות שוק המשכנתאות.

בדוח מזהיר בנק ישראל מהחשיפה הכפולה של הבנקים לשוק הנדל"ן - כמלווים לרוכשי הדירות (משכנתאות) ולקבלנים והיזמים (אשראי נדל"ן). בדוח נכתב כי "המערכת הבנקאית חשיפה גבוהה למשכנתאות ולענף הבינוי והנדל"ן, והדירות מהוות חלק מרכזי בתיק הנכסים של משקי הבית".