"חטאו של חוק מע"מ אפס היה שהוא בא מלשכת שר האוצר"

במפגש "בחירות על הבר" שנערך השבוע, אירחנו את חברי הכנסת צחי הנגבי ועופר שלח ■ הנגבי: "שיטת הממשל הפילה את הקואלציה" ■ שלח: "לנתניהו אין אינטרס שמישהו אחר יצליח כשר"

בחירות על הבר/ קרדיט: גלובס
בחירות על הבר/ קרדיט: גלובס

"לפיד היה יכול להיות שר אוצר מאוד מוצלח, אבל ראש מפלגה שהוא גם בעל אמביציה נוכחת להיות ראש הממשלה - אני חושב שהשיקולים שלו לאורך הזמן הם כאלה שיוצרים עימות בינו לבין ראש הממשלה", כך אמר השבוע ח"כ צחי הנגבי מהליכוד במהלך עימות עם ח"כ עפר שלח ממפלגת יש עתיד במסגרת האירוע "בחירות על הבר" של "גלובס" בהנחיית ליאת רון.

"אני חושב שהדוגמה הכי טובה היא חוק מע"מ אפס, שלפיד חשב שהוא הדבר הנכון", המשיך הנגבי, "ופתאום קרה דבר נורא: כל הכלכלנים במדינה, לרבות במשרד האוצר ולרבות אנשים שמעריכים אותו - מנסים להסביר לו שזאת טעות. אם זה היה שר אוצר ממפלגתו של רה"מ או ממפלגה שאין לה 19 מנדטים, אלא 5 או 6 - הוא היה פתוח לחשב מסלול מחדש, אבל שזה היה כבר דגל פוליטי, שכל היוקרה ישבה על העניין הזה - הוא לא יכול היה לסגת".

"מע"מ אפס הוא הסיבה למה שבאמת קרה בין רה"מ לשר האוצר", ענה לו ח"כ שלח. "כמו שהיה לרה"מ עם משה כחלון כשר הרווחה ועם שרים אחרים - לרה"מ לא היה אינטרס שמישהו אחר יצליח כשר. חטאו היחיד של מע"מ אפס היה שהוא יצא מלשכתו של שר האוצר".

לדברי שלח: "מע"מ אפס היה אחד משמונה צעדים להורדת מחירי הדיור שהוביל קבינט הדיור בראשות יאיר לפיד. מע"מ אפס לא היה הגדול שבהם, לא היקר שבהם וגם לא העקרוני שבהם. היו ויכוחים על מע"מ אפס, ובסוף מע"מ אפס עבר בממשלה בהצבעה של רה"מ ועבר בקריאה ראשונה בכנסת בהצבעה של הקואליציה. ואז הוא הגיע לוועדת הכספים ורה"מ הלך לחרדים ואמר להם 'תמשכו את הזמן, אני אדאג שזה לא יעבור'. מאות פעמים הצביעו בוועדת הכספים על חוק מע"מ אפס מול הסתייגויות - ופעם אחת אצבע של חבר ליכוד, שהם חברי קואליציה שדורשים שיתוף פעולה - לא הורמה. יום לפני האישור רה"מ החליט פתאום שהוא לא יכול לחיות עם זה".

הנגבי, מנגד, טען שפירוק הקואליציה הוא תוצאה של שיטת הממשל. "הקואליציה פורקה ע"י שיטת בחירות שמכניסה לקואליציה של ארבע מפלגות חמישה טוענים לראשות הממשלה", אמר הנגבי. "לכן היא לא יכולה היתה לעבוד. העברנו את שלושת הדברים היסודיים שסביבם התאחדנו בתחילת הדרך: חוק משאל העם, שבנט רצה, חוק המשילות, שליברמן רצה, וחוק השוויון בנטל, שלפיד רצה. ואז לא היתה אג'נדה חיובית וכל אחד רצה לבדל את עצמו".

שלח: "זה דבר מופלא. הליכוד נמצא כבר 35 בשלטון כמעט רצוף. בנימין נתניהו נמצא בשלטון שש שנים. אני רוצה לגלות לכם משהו: במצע של יש עתיד היה סעיף שקרא לתת למפלגה הגדולה את ראשות הממשלה. האיש שחסם את זה בתהליך החקיקה של חוק המשילות היה בנימין נתניהו".

הנגבי: "שינינו את דעתנו. טעינו. עכשיו אנחנו בעד".

"יש כבר קואליציית ליכוד-חרדים"

לשאלת המנחה, ליאת רון, על הרכב הקואליציה הבאה, ענה שלח: "ראש הממשלה הניח כבר את הקואליציה שלו על השולחן - עם החרדים והימין הקיצוני. הקואליציה שלו כבר עובדת. מאז שיש עתיד והתנועה עזבו את הממשלה עברו מאות מיליונים בוועדת הכספים לתוכנית כבישים של אורי אריאל ו-70 מיליון לבית אל ו-40 מיליון לחיזוק תפיסת הביטחון ביו"ש. כשאנחנו ישבנו שם - מנענו את הכספים האלה".

לדברי שלח, ח"כים חרדים מודים בקיומן של הבטחות מצד הליכוד. "לאופוזיציה יש רוב בוועדת הכספים, אבל הח"כים החרדים, שפורמלית הם באופוזיציה, מצביעים בעד", אמר שלח.

בתגובה שלל ח"כ הנגבי את הדברים, ואמר כי "הליכוד יישב עם יש עתיד, ויש עתיד יישבו אתנו. עפר נתן את הנימוקים לכך - כדי להימנע מאותם דברים ומאותה קואליציה ששלח דיבר עליה".

- האם "יש עתיד" תסכים לשבת עם מפלגות חרדיות בקואליציה?

שלח: "אמרנו מלכתחילה, שאם המפלגות החרדיות יכירו במציאות שנוצרה בשנתיים האחרונות, בראש ובראשונה בחוק השלטון בנטל, נשב איתם. אגב, יש סיבה שאנחנו אומרים את זה. חברי הכנסת החרדים יגידו לך שהם קיבלו הבטחה מבנימין נתניהו, שאם קואליציית ליכוד ימין חרדים תהיה בשלטון - יבוטל חוק השוויון בנטל.

"אני מישיר את מבטי ואומר לכם שראשית רה"מ לא נתן הבטחה כזאת ולא ייתן הבטחה כזאת", ענה הנגבי בנחרצות. "שנית, לא יהיה שום שינוי של חוק השוויון בנטל בכל הנוגע לגיוס בני ישיבות.

"מה שהחרדים מבקשים זה את ביטול הסנקציות הפליליות, שהתנגדנו להן", המשיך הנגבי. "זה סעיף שמרחיק את הסיכוי שניתן באמת יהיה לגייס חרדים, כי זה נראה להם איום משפיל. אבל גם בעניין הזה הם לא קיבלו הבטחה".

"רה"מ מאמין בהסכם שכרוך בפשרות"

הנגבי ושלח נדרשו גם לנושא המדיני. "אני מדבר על אתחול מחדש של המו"מ בינינו לבין הפלסטינים", אמר שלח. "ממקום שלוקח בחשבון את השינוי העצום שחל במזרח התיכון בשנים האחרונות, ואת העובדה שהמזה"ת מתחלק היום בין מדינות ששואפות ליציבות לבין מדינות אסלאמיות קיצוניות ששואפות לזעזע את האזור. אני חושב שביננו לבין המדינות ששואפות ליציבות יש שותפות אינטרסים גדולה, שאנחנו צריכים לנצל את זה לתהליך אזורי בשיתוף המגינות האלה, שיאפשר לנו הישראלים לראות את המהלך הזה כ-win-win situation, כמצב שכולם מרוויחים ממנו ולא רק אנחנו נותנים והם מקבלים. הדיון בשאלה אם חילופי השטחים יהיו 1.8% או 1.4% הוא מופרך כשאין מו"מ ואין אפילו דרך למו"מ.

- אבל לא היה מו"מ.

"היה מו"מ במשך 9 חודשים והוא היה אך ורק בכוח 19 המנדטים של יש עתיד", אמר שלח. "אבל רה"מ קשוב מאוד ללחצים בתוך המפלגה שלו ומכיוון הבית היהודי". שלח הדגיש, כי "שתי מדינות לשני עמים זה תנאי להישארותה של ישראל מדינה דמוקרטית".

הנגבי: "המחלוקת המדינית בינינו לבין יש עתיד היא די מינורית. רה"מ מאמין שהסכם מדיני הכרוך בפשרות הוא הפתרון הנכון. אבל צריך עוד צד למו"מ - שהצד השני יקבל את הפשרות. ממשלת ישראל העמידה כמה דרישות: הכרה במדינת ישראל כמדינת העם היהודי, לא לחלוקת ירושלים, הירדן כגבול הביטחון של ישראל והחזרת שטחים על בסיס חילופי שטחים".