אני חושב שיש לטוס זמן רב לאחור במנהרת הזמן על מנת למצוא שרשרת אירועים דומה לזו שחוו השווקים בשבוע החולף. זה החל בהודעה דרמטית של הבנק המרכזי בשוויץ על ביטול הרצפה לשער הפר"ש והפחתת הריבית למינוס 0.75% והמשיך עם הבזוקה של מריו דראגי שהצליח להפתיע את השווקים למרות ההדלפה, בהודיעו על תכנית רכישות ארוכת טווח ומסיבית יותר מכפי שהעריכו בשווקים (בסך הכל כ- 1.2 טריליון אירו עד 2016 ברכישה חודשית של 60 מיליארד אירו). ברקע כמובן גם בחירות ביוון, רוסיה, איראן ומה לא.

הבה ננסה לרכז מספר תובנות ממה שאירע. ראשית, הנאיביות של כלכלני שוויץ אינה שונה מהנאיביות של כלכלני כל העולם. רובם חיים את העולם הישן בו הכלכלה מכתיבה את קצב האירועים. הם חשבו לתומם שריבית שלילית תסיר את התיאבון להשקיע בפר"ש כי זה מה שהם למדו ב-Old school, אולם הם שכחו שמדובר בקרנות גידור, נגזרים, מינופים ומכונות אוטומטיות - אותם הריבית ממש לא מעניינת. הם הבינו רק לאחר מעשה איך מתרגם השוק מעבר של בנק מרכזי מאקטיביות לפאסיביות - לתשומת לב קברניטי בנק ישראל.

מלחמת המטבעות עלתה מדרגה וגבתה לא מעט קורבנות מצד אחד, אולם הפכה כמה אחרים למאושרים (או שמא יש לומר מעושרים). התופעה המדהימה של עלייה של כ-30% בערך המטבע תוך דקות, למרות שסביר להניח שמספר העסקות שבוצעו בשערים אלו היה אפסי, הדירה שינה מעיני המפקחים על המסחר ומן הראוי שתדיר שינה מעיני ראשי הבנקים המרכזיים, במיוחד אלו שתומכים באי הגבלת יכולות המינוף האדירות של הגופים הפיננסיים.

שנית, לכל נביאי הזעם למיניהם שמנבאים שחורות לשוקי המניות: סוף העולם מתרחק. למשקיעים בשוקי המניות אני מציע לא להיכנס לאופוריה שכן 2015 אינה שנה פשוטה אולם המשמעות של כל תכנית הקלה כמותית כפי שנוכחנו לדעת בשנים האחרונות הינה הזרמה מאסיבית של כסף שמתדלק את השווקים. אנחנו כבר למודי ניסיון ורואים שלפחות בטווח הקצר יש שיפור בכלכלות בהן נקטו בהקלה כמותית. אני סבור שהמצב באירופה שונה בתכלית השינוי אולם בטווח הקצר התכנית משפרת את האווירה וגורמת לתחושה כי אירופה תצליח לצאת מהמשבר. ההמלצה להתמקד בשוק האמריקאי עד שבאירופה יתקבלו סימנים מעודדים עדיין בתוקף.

שלישית, שוק המטבעות רותח. הדולר אינדקס בשיא של למעלה מעשור. האירו נחלש כלפיו ביותר מ 9% תוך חודש, שליש מזה רק בסוף השבוע מרגע פרסום ההודעה. תנועה כזו חדה מדי לעיכול בשווקים, ולמרות שרבים, כולל עבדכם הנאמן, העריכו כי האירו ייחלש לפחות לרמת 1.1 דולר לאירו אם לא למעלה מכך, אף אחד לא תאר לעצמו שזה יקרה תוך פחות מחודש. אם לא יגיע תיקון צפוי, זה רק עניין של זמן עד שהבנקים המרכזיים ישלחו איתות בנושא בין אם באופן ישיר ובין אם באמצעות התבטאות אמריקאית בעניין עוצמתו המוגזמת של הדולר.

ולבסוף, שוק המט"ח המקומי. גם השבוע מנעו גופים אינטרסנטיים מהשקל להיחלש בניגוד מוחלט למגמה העולמית. עד יום שישי בצהרים כמעט ולא הגיב השקל לאירועים בעולם. אחר הצהרים נפל דבר, כנראה עקב החלטה של אחד הגופים המהמרים לטובת השקל לחתוך את ההימור וקידומת 4 הופיעה על גבי המסכים. האם על מנת להישאר? לא בטווח הקצר. אסור לשכוח שחציית הרף המפורסם קרתה ביום שישי אחר הצהרים בשעה שרוב הגופים העסקיים כבר לא פעילים. יש מספיק גופים עסקיים שירצו להמיר תמורות, יש כאלו שיגדילו את היקף ההגנות לשנה הקרובה ויש גם לא מעט כסף שנכנס כתוצאה מהאקזיטים והגיוסים האחרונים. וכמובן אסור לשכוח את הגופים שראינו בחודש האחרון. הם לא ירימו ידיים כל כך מהר. כל אלו ייצרו מספר גלים בטרם נוכל לומר ששער 4 כאן על מנת להישאר.

יוסי פרנק, יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים. yf@energyfinance.co.il www.energyfinance.co.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בעמוד שלי במדור הדעות, תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עמי.

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.