נייר חדרה מוכרת את חלקה בחוגלה תמורת 650 מיליון שקל

המכירה לקימברלי קלארק תניב לנייר חדרה רווח לפני מס של כ-500 מיליון שקל ■ העסקה משקפת לחוגלה שווי של 1.298 מיליארד שקל ■ מאוגוסט צנחה מניית נייר חדרה ב-50%; שווי השוק שלה רחוק ב-80% מהשיא

מפעל נייר חדרה / צילום: איל יצהר
מפעל נייר חדרה / צילום: איל יצהר

חברת נייר חדרה בדרך לאקזיט מרשים מאחזקותיה בחברת חוגלה-קימברלי. היום (ב') דיווחה החברה על מכירת אחזקותיה (49.9%) בחברה המשותפת חוגלה-קימברלי, לקימברלי קלארק - בעלת השליטה בחברה המשותפת - תמורת סכום כולל של 648 מיליון שקל. סכום זה משקף לחוגלה-קימברלי שווי של 1.298 מיליארד שקל. נייר חדרה צפויה לרשום רווח חשבונאי של חצי מיליארד שקל בעקבות העסקה.

קימברלי קלארק, הרוכשת את החברה As is, תשלם לנייר חדרה סכום של 40 מיליון שקל תמורת התחייבות של נייר חדרה ל"אי-תחרות" למשך 4 שנים, סכום שישולם בתשלומים. סכום זה ייחשב כחלק מהתמורה של 648 מיליון שקל וישולם לנייר חדרה גם במקרה שלא יתקבל אישור הרשויות להסכם אי-התחרות.

במסגרת ההסכם בין הצדדים הובהר כי יתר פעילויותיה הנוכחיות של חברת נייר חדרה לא ייחשבו כתחרות לחברת חוגלה-קימברלי.

לדברי החברה, העסקה צפויה להסגר בתוך פרק זמן קצר, מפני שקימברלי קלארק היא בעלת השליטה בחוגלה. הדבר כפוף לאישור הממונה על ההגבלים העסקיים.

עם העברת חלקה, יועבר לידי קימברלי קלארק גם חלקה של נייר חדרה בחברה המשותפת בטורקיה - KCTR (רש"ת: Kimberly Clark Turkey) - חברה-בת המוחזקת בשיעור של 100% על-ידי חוגלה-קימברלי. בנוסף, ייחתם בין החברות הסכמים נלווים לשכירות ומתן שירותים שתיתן נייר חדרה לקימברלי קלארק.

בבסיס חברת חוגלה-קימברלי הנוכחית עומדת חברת חוגלה הישראלית, שהשליטה בה נרכשה בשנת 2000 על-ידי קימברלי קלארק העולמית. חוגלה עצמה נוסדה כחטיבה בחברת נייר חדרה לפני 52 שנים, בשנת 1963.

חוגלה-קימברלי פועלת הן בשוק הישראלי והן בשוק הטורקי ומוכרת בעיקר בזכות מותג החיתולים האגיס. עם זאת, לחוגלה-קימברלי יש פעילות עניפה יותר הכוללת גם את המותג טיטולים, מגבונים לחים וסדרה רחבה במיוחד של מוצרים למטבח תחת המותג ניקול, הזוכה להצלחה.

העסקה הנוכחית מגיעה לאחר שבשנה האחרונה חוותה חוגלה-קימברלי שחיקה במכירות החיתולים שלה לצרכן, בעיקר של המותג האגיס, וזאת לאור תחרות הולכת וגוברת בגזרת החיתולים, בעיקר מצד המותג בייביסיטר.

החברה, שממשיכה עדיין לשלוט בשוק החיתולים, נאלצה לצאת למבצעי מכירה רבים ששחקו את מחירי המותג ופגעו ברווחיות. במקביל מתמודדת החברה עם כניסתם של הרשתות סופר-פארם ושופרסל למותג פרטי בחיתולים.

חוגלה-קימברלי, שזכתה לסוג של יחס מיוחד במדפיה של רשת שופרסל, גם לאור העובדה שאי.די.בי שלטה הן בשופרסל והן בנייר חדרה, מצאה את עצמה לאחרונה נדחקת מעט הצידה, כששופרסל השיקה את המותג הפרטי המייצרת עבורה חברת DPL, יצרנית המותג בייביסיטר, ונותנת לו בולטות מיוחדת במדפים.

במקביל השיקה חוגלה-קימברלי חיתול חדש תחת המותג האגיס, תוך תקווה שההשקה תסייע לה לבלום את הירידה במכירות המותג.

בהתייחס לשני המהלכים אמר לאחרונה מנכ"ל חוגלה-קימברלי, יובל דגים, בריאיון ל"גלובס": "שופרסל צריכה לחבק גם את המותגים האחרים. שופרסל עומדת היום לנהל את המותג הפרטי שלה ליד המותג המוביל, וגם היא לומדת שהיא לא צריכה להגיד ל-80% מהאימהות שהן עושות משהו לא נכון כשהן בוחרות במותגים אחרים. אנחנו עובדים מצוין עם שופרסל, וזה יבוא לידי ביטוי בתצוגות למוצר החדש".

לפני כשבוע הודיעה נייר חדרה כי מנכ"ל החברה, שלמה לירן, מתכוון לסיים את תפקידו, "לאור חילוקי דעות באשר לדרכי וכיווני הפעולה של החברה". לירן נכנס לתפקידו רק לפני כחצי שנה, בחודש אוגוסט האחרון. מאז צנחה המניה ב-50%, ומחירה הנוכחי משקף לנייר חדרה שווי שוק של כ-350 מיליון שקל בלבד - רחוק ב-80% מרמת השיא שבה שהתה במהלך 2010.

מ"מ מנכ"ל נייר חדרה, גדי קוניא, אמר כי "העסקה הנ"ל משקפת שווי ראוי שהיה גלום בחברת חוגלה-קימברלי, ומעתה תוכל נייר חדרה למקד את משאביה בשרשרת הערך שלה ובאפיקי צמיחה חדשים".

מנכ"ל חוגלה-קימברלי, יובל דגים, מסר: "הרכישה הנוכחית הינה הבעת אמון גדולה של קימברלי קלארק העולמית בחוגלה-קימברלי, בעובדיה ובעתידה כיצרנית מהמובילות בתחומה בישראל. חוגלה-קימברלי תמשיך לשים את הצרכן במרכז עשייתה ולהציע לצרכן הישראלי את המוצרים המובילים והחדשניים ביותר".

את המשא-ומתן מטעם נייר חדרה הוביל יו"ר החברה, יוחנן לוקר, שאמר היום כי "ההסכם הנוכחי תואם את האסטרטגיה שגיבשה החברה ומאפשר לה להמשיך בתהליך ההתמקדות בעסקי הליבה, של ייצור נייר, מיחזור וקיימות, מעמדה חזקה ובריאה יותר. אנו מודים לקימברלי קלארק על שיתוף-הפעולה הפורה וארוך-השנים בין החברות, ושמחים שקימברלי בחרה להמשיך ולהשקיע בכלכלה הישראלית".

את נייר חדרה ייצגה עו"ד אסתר קורן, שותפה בכירה במשרד גרוס, קלינהנדלר, חודק, הלוי, גרינברג ושות'.