מאמן כדורגל: לא בדיוק ג'וב החלומות

43% מהמאמנים שהתחילו את העונה בליגת העל הישראלית כבר לא אוחזים בתפקיד; באנגליה פוטרו עד סוף 2014 לא פחות מ-27 מאמנים מ-4 הליגות הראשונות - שיא חדש ■ ואם אתה אלכס פרגוסון - תקבל צ'ק שמן גם אחרי הפרישה

אחרי שאסי דומב נזרק השבוע מהפועל ת"א, והיום (ד') התווסף אליו מנחם קורצקי שהועזב על-ידי אלי טביב מבית"ר ירושלים 43% מהמאמנים הראשיים שהתחילו את העונה בליגת העל הישראלית (שישה מתוך 14) כבר לא אוחזים בג'וב שלהם (גם יוסי מזרחי, מכבי נתניה; גיא לוי, בני סכנין; אלון חרזי, הפועל עכו; אלכסנדר סטנוייביץ', מכבי חיפה; לא כולל חיים סילבס מהפועל רעננה, שפוטר והוחזר לתפקידו אחרי זמן קצר). כלומר: מעמד המנג'ר כאן רע. מצד שני, תמיד יכול להיות גרוע יותר - בעיקר אם בוחנים את המצב באנגליה.

על-פי דוח חדש שמפרסם ה-LMA, איגוד המאמנים האנגלי, לא פחות מ-27 מנג'רים פוטרו מתפקידם במהלך 2014/15 בארבע הליגות הראשונות במדינה (הפרמיירליג, הצ'מפיונשיפ, ושתי הליגות שמתחתיהן), שכוללות 92 מועדונים. נתונים אלו נכונים עד לסוף השנה האזרחית 2014 - כשנותרו למעשה חמישה חודשים עד לסוף העונה.

כבר עתה מדובר על שיא תקופתי חדש, ששובר את הרקורד של העונה הקודמת (2013/14): סך של 24 מאמנים שלא שרדו עד ה-31 בדצמבר בתפקיד. לאור זה, קיים סיכוי גבוה לשבירת השיא העונתי הכולל שנרשם בעונת 2006/07 (ה-LMA אוסף את הנתונים הנ"ל מאז 2005/06), בה נערפו הראשים של 46 מאמנים.

יש לציין כי הנתונים הנ"ל כוללים אך ורק מאמנים שפוטרו, לא כאלו שהתפטרו מיוזמתם או עזבו במה שבכדורגל מכנים "הסכמה הדדית".

ממוצע ההישרדות של 27 המאמנים שפוטרו העונה בקבוצות שלהם עמד על 1.04 שנים בלבד בתפקיד. שני מאמני הפרמיירליג שפוטרו מתפקידם, אלן אירווין מווסט ברומיץ' וניל וורנוק מקריסטל פאלאס - החזיקו מעמד 5.4 חודשים בתפקיד. המנג'ר ששורד הכי הרבה זמן בארבע הליגות הראשונות באנגליה הוא ארסן ונגר מארסנל - למעלה מ-18 שנים רצופות. במקום השני, אבל הרחק מאחור מבחינת סך השנים: סם אלרדייס, ווסטהאם יונייטד (3.5 שנים).

בבדיקה שביצע ה"וול סטריט ג'ורנל" מוקדם יותר החודש, עוד לפני פרסום הדוח של ה-LMA, התברר כי מאז עונת 2009/10 זמן ההישרדות הממוצע של מאמנים בתפקידם בפרמיירליג עומד על 13.5 חודשים בלבד (כאלו שפוטרו/התפטרו). בסך הכל עמדו על הקווים במשחקי הפרמיירליג מאז 2009/10 לא פחות מ-70 מאמנים שונים.

פרגוסון עדיין עושה מיליונים

בתוך כך, ה"דיילי מייל" מפרסם את נתון השכר יוצא הדופן ממנו נהנה בעונה הקודמת סר אלכס פרגוסון: גרף 2.165 מיליון ליש"ט (ברוטו) בין אוקטובר 2013 ליוני 2014. כך עולה מדוח שהגישה מנצ'סטר יונייטד לרשם החברות הבריטי. זאת למרות שכבר לא שימש בתפקיד מקצועי במועדון האנגלי, לאחר פרישתו אחרי 26 שנים אגדיות באולד טראפורד. הגדרת התפקיד הרשמית של הסקוטי בן ה-73 אשתקד הייתה "שגריר גלובלי" של "השדים האדומים".

אגב, אגדה אחרת של יונייטד, סר בובי צ'רלטון בן ה-77, קיבל גם הוא מיונייטד כספים בצורת "דמי יעוץ", בשווי 105 אלף ליש"ט.

כמו כן, נחשף בדוחות כי עלות פיצויי הפיטורים ששולמו לדייויד מויס (המאמן שהחליף את פרגוסון בתפקיד) ועוזריו השונים נאמדה ב-4.892 מיליון ליש"ט.