ההרוגים בתקרית בצפון: סרן יוחאי קלנגל וסמל דור ניני

(עדכונים שוטפים) -נתניהו: "מי שעומד מאחורי ההתקפה ישלם את מלוא המחיר" ■ מה עשו טנדרים לבנים ולא ממוגנים מסוג איסוזו Dmax על הגבול המתוח? ■ גורמים מצד שלישי: חיזבאללה לא מעוניין בהסלמה

כפר ע'ג'ר / צילום מסך - מאקו

חיילי צה"ל, סרן יוחאי קלנגל מהר גילה, וסמל דור ניני, תושב מושב שתולים שבדרום, הם ההרוגים בתקרית שאירעה היום בגבול לבנון - כך הותר הערב (רביעי) לפרסום. השניים נהרגו באירוע שבמהלכו ירתה חוליית חיזבאללה לפחות חמישה טילי נ"ט לעבר כמה כלי רכב צבאיים שנעו על הגבול בגזרת הר דב. באירוע המשולב, שכלל גם ירי פצצות מרגמה לעבר שטח ישראל, נפצעו לפחות שבעה חיילים קל-בינוני. הם מאושפזים בבתי החולים זיו בצפת ורמב"ם בחיפה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מכנס בשעה זאת הערכת מצב ביטחונית בקריה בתל-אביב, בהשתתפות שר הביטחון משה יעלון, הרמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ, ראש השב"כ יורם כהן ונציגי גופי הביטחון. בפתח הדיון הדגיש נתניהו כי האחראים למתקפה שאירעה הבוקר בגזרת הר דב, שבמהלכה נהרגו שני חיילים ונפצעו שבעה נוספים, יישא בתוצאות.

"מי שעומד מאחורי ההתקפה היום ישלם את מלוא המחיר", אמר נתניהו והוסיף: "מזה זמן איראן מנסה באמצעות חיזבאללה להקים חזית טרור נוספת נגדנו מרמת הגולן. אנחנו פועלים בתקיפות ובאחריות נגד הניסיון הזה". לדבריו, "ממשלת לבנון ומשטרו של אסד שותפים באחריות להשלכות של ההתקפות שיוצאות משטחם נגד מדינת ישראל".

בתוך כך, בשעות האחרונות קיבלה מערכת הביטחון מסרים דרך צד שלישי, לפיהם האירוע בגבול לבנון מאחוריהם והסתיים. גורם מדיני התייחס למסרים ואמר: "אנחנו לוקחים את המסרים בערבון מוגבל. נערכים על הגבול לכל תרחיש".

קלנגל בן ה-25 גדל בהתנחלות אלעזר שבגוש עציון. לפני זמן לא רב הוא עבר עם אשתו ובתו ליישוב הר גילה הסמוך לירושלים. ביום העצמאות ה-66 הוא זכה לקבל תואר קצין מצטיין מנשיא המדינה.

דאהר דאהר מבית ג'ן שבנו אמג'ד בן ה-20 נפצע קל בתקרית ומאושפז בבית החולים זיו, סיפר על ההתרחשות הבוקר: "בני משמש מפקד מחסום בכפר רג'ר (שעל הגבול). הוא אמר שהגיע אליו אחד המפקדים ורצה לדבר איתו, ובדיוק באותה שניה פגז נפל סמוך אליהם. הוא עף מההדף ונפצע ברגליו. הוא קצת מטושטש, ולא מספר הרבה על המקרה". לדבריו, הוא הספיק לבקר את בנו בסוף השבוע, ולהביא לו ולחבריו אוכל לבסיס. "ידענו שהמצב מתוח, ודאגנו לו. אני מקווה שהשקט יחזור ואנחנו מתפללים לטוב".

פרט אליו, פונו לבית החולים בצפת ארבעה פצועים מהתקרית בגבול. שלושה במצב קל ואחד במצב בינוני. הפצועים סובלים מפגיעות הדף, רסיסים ושברים. הם טופלו בחדר הטראומה ויישארו להשגחה. בבית החולים רמב"ם מאושפזים שני פצועים במצב קל-בינוני.

תושב רג'ר שהיה במקום צילם את 2 רכבי הסיור של צה"ל עולים באש אחרי הפגיעה - התמונה אומתה ופורסמה בערוץ 10:

שני רכבי הסיור של צה
 שני רכבי הסיור של צה

כפי שניתן לראות בתמונה נוספת שפורסמה בערוץ 10, אחד הרכבים שהושמדו הוא טנדר לבן ולא ממוגן מסוג איסוזו Dmax:

2 רכבי צה
 2 רכבי צה

בתגובה פתח כוח צה"ל באש לעבר מקור הירי. דובר צה"ל הבהיר כי לא הסתיימה תגובת צה"ל לאירוע ובערוץ 10 דווח כי חיל האוויר נערך לבצע התקפות אוויריות. כמו כן, דובר צה"ל הבהיר כי הדיווחים הזרים לגבי חטיפת חייל אינם נכונים וכי לא נחטף חייל.

לפחות 6 פצועים הועברו לבית החולים "זיו" בצפת. מביה"ח נמסר: "הפצועים נמצאים כעת בבדיקות בחדר הטראומה. 3 במצב קל, אחד במצב בינוני. כולם עם פגיעות הדף ושברים. עדיין מתבצעות בדיקות לבחון שאין פגיעות חודרות חמורות יותר".

צה"ל ביצע שוב תקיפות בדרום לבנון אחרי השעה 13:00 וכלי תקשורת בלבנון מדווחים כי ספינות קרב של צה"ל חדרו למים הטריטוריאלים של לבנון. לפי דיווח ב"אל-ג'זירה", חייל ספרדי ביוניפי"ל שהוצב בדרום לבנון נהרג בחילופי האש בין צה"ל לחיזבאללה.

על פי הדיווח ערוץ הטלוויזיה "אל-מיאדין", המזוהה עם חיזבאללה, הארגון קיבל אחריות לירי. בעקבות התקרית,הודיע הרמטכ"ל בני גנץ כי הוא מכנס הערכת מצב מיוחדת.

אירוע ביטחוני בגבול לבנון / צילום: רויטרס
 אירוע ביטחוני בגבול לבנון / צילום: רויטרס

בעקבות התקרית, תחילה הונחו תושבי כמה קיבוצים באזור, ובהם דפנה, שניר, דן, מעין ברוך והגושרים, להישאר בבתיהם או במרחבים מוגנים. עם זאת, כעבור זמן קצר הודיעו במועצה האזורית הגליל העליון כי הוסרה ההנחיה וכי ניתן לצאת מהבתים. קב"טים ביישובי הצפון קיבלו את ההודעה הבאה: "כל התושבים מתבקשים להיכנס לבתים ולסגור דלתות וחלונות עד להודעה חדשה".

רה"מ בנימין נתניהו התייחס לאירוע בטקס הנחת אבן פינה לשכונת החדשה בשדרות: "ברגעים אלה צה"ל מגיב על האירועים בצפון. לכל מי שמנסה לאתגר אותנו בגבול הצפון אני מציע לראות מה קרה כאן, לא רחוק מהעיר שדרות, ברצועת עזה. החמאס ספג בקיץ האחרון את המכה הקשה ביותר מאז הקמתו וצה"ל ערוך לפעול בעוצמה בכל הגזרות".

יו"ר התנועה ציפי לבני התייחסה היום בעת סיור בגבול הצפון לאירועים ואמרה: "בעת הזו צריך להיות ברור לכולם - אם זה איראן דרך חיזבאללה או הסורים - פגיעה בחיילים או באזרחים תיענה ביד קשה וללא פשרות על-ידי צה"ל. ישבתי בקבינט בשנה וחצי האחרונות והמסר שלנו לחיזבאללה שצה'ל ערוך ומוכן לכל תרחיש בכל גזרה. פגיעה בחיילי היא פגיעה במדינת ישראל.

"באנו לחזק את תושבי הצפון ולהבטיח להם שנעשה הכל כדי לשמור על ביטחונם ושגרת חייהם. חיזבאללה הוא חלק מציר איסלמיסטי קיצוני במזרח התיכון ונגדו יש לפעול בכוח וצהל על מפקדיו וחייליו יודע לעשות זאת באופן מדויק ואחראי. זכותנו להגיב על כל מתקפה חשוב להעביר מסר על אחדותינו, הגולן לא פתוח למו"מ והוא חלק מישראל!".

שר החוץ אביגדור ליברמן נפגש היום בבייג'ינג עם שר החוץ של סין ודן עימו בחיזוק היחסים בין ישראל לסין. ליברמן התייחס בפגישה לאירועים בגבול הצפון ואמר כי הוא סבור שיש לשנות את הגישה שבה נקטה ישראל עד היום ולהגיב על ירי של טילים לעבר שטחנו הריבוני בצורה "קשה מאוד ולא פרופורציונאלית, כפי שהיו מגיבות סין או ארה"ב לאירועים דומים".

מנהרות בצפון?

הבוקר החל צה"ל בחפירות הנדסיות באזור מושב זרעית, שליד לבנון, כדי לשלול אפשרות של הימצאות מנהרות באזור. גורם צבאי מסר כי החפירות החלו עקב פניות של תושבים וכי אין מידע מודיעיני על הימצאות מנהרות באזור.

אירוע ביטחוני בגבול לבנון / צילום: רויטרס
 אירוע ביטחוני בגבול לבנון / צילום: רויטרס

בנוסף, צה"ל יצא הלילה למתקפה לילית בשטח שבשליטת צבא סוריה. על פי הדיווחים בכלי תקשורת ערביים, חיל האוויר תקף שלוש עמדות של צבא אסד. בין המטרות, פלוגת קשר וסוללת תותחים הסמוכות למפקדת חטיבה 90 הסורית.

תקיפות בסוריה

בשעות הלילה חגו מטוסי קרב של חיל האוויר בגבול הצפון מחשש לתגובה, וגורמים בסוריה טענו כי יחידת ההגנה האווירית בחאן ארנבה ירתה לעבר המטוסים התוקפים. עם זאת, לא התקבל לדיווח זה אישור רשמי. בדובר צה"ל אישרו כי הותקפו מטרות ארטילריה השייכות לצבא סוריה.

שר הביטחון משה יעלון מסר הבוקר כי תקיפת חיל האוויר על מטרות בשטח שבשליטת אסד היא מסר ברור שלפיו ישראל לא תסבול כל ירי לעבר שטחה או הפרה של ריבונותה, ותגיב בעוצמה ובנחישות.

"כפי שמשטר אסד אחראי לירי משטחו לעבר ישראל, כך אנו נדע לגבות מחיר כבד מכל משטר או ארגון אשר משטחו תופר ריבונותנו ויבוצע ירי כזה או אחר לעבר ישראל", אמר יעלון. "אין לנו כל כוונה לעבור לסדר היום ולהיות סובלניים כלפי פעולות טרור וניסיונות לפגוע באזרחינו ובחיילינו. אנו פועלים בקור רוח ובנחישות, באחריות ובשיקול דעת כדי לשמור על ביטחונם של אזרחי ישראל מול מדינות וגורמי טרור שמטרתם לשבש את חיינו".

אירוע ביטחוני בגבול לבנון / צילום: רויטרס
 אירוע ביטחוני בגבול לבנון / צילום: רויטרס

מצה"ל נמסר בעקבות התקיפה: "צה"ל רואה במשטר הסורי האחראי לנעשה בשטחו, ויפעל בכל זמן ובכל דרך שיראה לנכון כדי להגן על אזרחי מדינת ישראל". כמו כן, נמסר כי זוהו פגיעות מדויקות במטרות.

זמן קצר לאחר התקיפה, נשמעה הלילה אזעקה בצפון רמת הגולן, באזור היישובים מג'דל שמס, מסעדה, נווה אטי"ב ואלרום. לא זוהו נפילות בשטח ישראל, ומצה"ל נמסר כי מדובר באזעקת שווא.

שתי הרקטות שנורו אתמול לעבר ישראל התפוצצו בשטחים פתוחים בצפון רמת הגולן, ולא דווח על נפגעים. צה"ל השיב באש ארטילריה וירה עשרות פגזים לעבר שטח סוריה. מהצבא נמסר כי זוהתה פגיעה במקור הירי, הממוקם בשטח שנמצא בשליטת צבא אסד. במקביל, מטוסים ומסוקי קרב הוקפצו לאזור הגבול.

פיטר לרנר, הממונה על התקשורת הזרה בדובר צה"ל, מסר לסוכנות הידיעות רויטרס כי לא מדובר בזליגה של ירי ממלחמת האזרחים המתחוללת בסוריה, כי אם בירי מכוון לעבר שטח ישראל. "לא מדובר בירי תועה", אמר לרנר.

גורם ביטחוני בכיר אמר אתמול: "מבחינת ישראל, חיזבאללה הוא האחראי לאירוע שבו שוגרו רקטות לעבר שטח מדינת ישראל ואנחנו שוקלים את תגובת המשך". לדברי הגורם, בסריקות באזור שאליו שוגרו הרקטות, אותרו שתי רקטות בקוטר 177 מילימטרים כל אחת בשטחים פתוחים.

בעקבות ירי הרקטות מסוריה פונה אתמול אתר החרמון ממבקרים. על אף המתיחות באזור, הבוקר נפתח האתר כרגיל.